Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

HEILIG

  Heilig   In het Hebreeuws is dit   קדשׁ   uitspraak   qadosh Dit woord wordt vaak vertaald als 'heilig', een ander abstract woord. Wanneer we het woord heilig gebruiken, zoals in een heilig persoon, associëren we dit meestal met een rechtvaardig of vroom persoon. Als we dit concept gebruiken bij het interpreteren van het woord heilig in de Hebreeuwse Bijbel, dan lezen we de tekst verkeerd, omdat dit niet de betekenis is van het Hebreeuwse woord qadosh. Qadosh betekent letterlijk "apart gezet worden voor een speciaal doel". Een verwant woord, qedesh, is iemand die ook apart wordt gezet voor een speciaal doel, maar niet op dezelfde manier waarop we over "heilig" denken, maar een prostituee is (Deut 23:17). Heilig, we gebruiken het woord heilig voor sommige personen maar ook voor voorwerpen en een stuk land of plaats, en uiteraard ook voor onze God JHWH en alles wat van Hem afkomt. Maar wat zegt het Woord van God over heilig, heiliging of heilig zijn

Grieks en/of Hebreeuws

    Grieks en Hebreeuws   Het boek Makkabeeën, een van de apocriefe boeken, vertelt het verhaal van de Joodse Opstand ongeveer 150 jaar voor de tijd van het Nieuwe Testament. De Grieken, geleid door Antiochus Epiphanes, veroverden het land Israël en dwongen de Joden om hun nationale erfgoed en de Thora te verlaten en de Griekse cultuur te gaan volgen. Vanwege de Jodenhaat voor alle dingen die Hellenistisch zijn, inclusief de cultuur en taal, leidde Judah Maccabee een opstand tegen Antiochus Epiphanes, waarbij zowel de Grieken werden verdreven als de Joden werden afgeslacht die de Griekse taal en cultuur hadden overgenomen. Deze opstand toont de Joodse haat tegen de Hellistische cultuur aan en de onjuiste veronderstelling dat de Joden de Griekse taal vrijelijk overnamen in de tijd van het Nieuwe Testament.   Josephus was een eerste-eeuwse joodse historicus die het joodse leven en sentiment in de tijd van het Nieuwe Testament vastlegde. In zijn werk De oudheid van de joden schr

Bijbelse Geschiedenis Paulus een Romein?

  BIJBEL Geschiedenis PAULUS een Romein?   Paulus een volgeling en een leraar van en door Yeshua. Paulus die van hemzelf zegt dat hij een Farizeeër is, geleerd door 1 van de top rabbijnen van zijn tijd; Gamaliel, een Israëliër. Hij wordt ondanks dat hij een wetgeleerde is, 1 die voorbestemd was om een groot rabbijn te worden zoals zijn leraar Gamaliel, vaak door de kerk geciteerd, dit omdat hij zogenaamd tegen de wet van God is, Helaas pakt men dan 1 vers of stukje en lezen niet de context waarom Paulus die dingen zegt. De vraag is; is Paulus nu tegen Gods wet of is hij zoals hijzelf elke keer zegt tegen wetten door mensen gemaakt.   Paulus zegt van zichzelf het volgende in Fil.3: 5  Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;  6  Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.  7  Maar hetgeen mij gewin was, dat heb i

Bijbelse Geschiedenis Omrit

  BIJBEL geschiedenis OMRIT Koning Herodus staat behalve als een wrede koning ook bekend als een geweldige bouwer. Vandaag de dag kunt u in Israël nog vele bouwwerken die Herodus heeft laten bouwen, zien. En dat is best wel knap in vergelijking met tegenwoordig die met behulp van de techniek, kennis en werktuigen grote en mooie gebouwen kunnen neerzetten. Echter met al die technologische wetenschap gaan de gebouwen of wegen maar een aantal jaren mee, terwijl de gebouwen en wegen van duizenden jaren geleden nog steeds zichtbaar zijn.  Volgens Josephus een Joods / Romeins historicus, heeft Herodus een 4tal tempels gebouwd. De bekendste is de tempel in Jeruzalem, maar ook 1 in Caesarea, 1 in Sebastia en 1 in de buurt van Banias, waar jaren na gezocht is. Al deze tempels hadden een politieke basis. Herodus bouwde of verbouwde deze tempels om erkend te worden als Joodse Koning, om Ceasar Rome te eren, om de Griekse en Romeinse volkeren te pleasen. De eerste drie waren bekend maar de laatste

deel 3 BIJBELS geloof tegen religie

  Deel 3 GOD of religie   Als u de eerste 2 delen hebt gelezen en u wilt verder lezen dan hier het vervolg. We waren gebleven bij de bij ons bekend zijnde bergrede. Yeshua herhaalt gewoon datgene waar Mozes al over begon, dat wat zou gebeuren.  Deut.4:2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede. Tja, Gods Woord veranderd niet!! Ook niet met de komst van Yeshua, Hij is namelijk dat zelfde Woord, levend geworden. En Hij ontloochend Zichzelf en of de Vader niet. Yeshua verklaart verder dat ze (u) niet moeten luisteren wat mensen er van gemaakt hebben maar naar wat JHWH heeft gezegd. Een ieder moet als het om geloof gaat zelf controleren of dat ook zo is, in geval van de Bijbel is en heeft alleen de Bijbel, de autoriteit.   19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk d

Eens gered altijd gered?

    “Onthoud dat dezelfde God die jou gered heeft dezelfde God is die je zal behouden. Zodra we gered zijn, zijn we voor altijd gered. Onze redding is zonder twijfel voor de eeuwigheid verzekerd!” Bovenstaande christelijke doctrine die ik eens met u onder de loep wil nemen, omdat hiermee   nogal wat door de christelijke kerk wordt gezegd, is deze stelling waar of zegt de Bijbel wat anders?   De Christelijke kerk geven hierbij een aantal Nieuw testamentische teksten op om de bewering aan te tonen, ik heb er hier drie uitgehaald, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. “Als je je hebt bekeert dan ontvang je de HG en die zal niet uit je weggaan”. Tit.3:5  Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Joh.14:19 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij