Doorgaan naar hoofdcontent

Bijbelse Geschiedenis Paulus een Romein?

 


BIJBEL Geschiedenis PAULUS een Romein?

 

Paulus een volgeling en een leraar van en door Yeshua.

Paulus die van hemzelf zegt dat hij een Farizeeër is, geleerd door 1 van de top rabbijnen van zijn tijd; Gamaliel, een Israëliër.

Hij wordt ondanks dat hij een wetgeleerde is, 1 die voorbestemd was om een groot rabbijn te worden zoals zijn leraar Gamaliel, vaak door de kerk geciteerd, dit omdat hij zogenaamd tegen de wet van God is,

Helaas pakt men dan 1 vers of stukje en lezen niet de context waarom Paulus die dingen zegt.

De vraag is; is Paulus nu tegen Gods wet of is hij zoals hijzelf elke keer zegt tegen wetten door mensen gemaakt.

 

Paulus zegt van zichzelf het volgende in Fil.3: 5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër; 6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk. 7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.

8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. 9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;

Ter verduidelijking zodat u beseft wie Paulus was voordat we gaan kijken of hij ook Romein was.

  • Besneden: dat betekend dat zijn ouders gehoorzaam waren aan de belofte van JHWH aan Abraham.
  • Hebreër: letterlijk iemand die van de overkant (wereld) naar het koninkrijk van God overstapt.
  • Farizeër: Wordt tot de dag van vandaag overgebracht van vader op zoon, Paulus was dus geboren in een rijke en invloedrijke religieuze familie.
  • Vervolger: Paulus dacht dat de Judaistische religie door JHWH was ingesteld en wilde alles wat de religie als heiden beschouwde vernietigen.
  • Rechtvaardigheid: Bijbels gezien 100% leven volgens de Torah, werelds gezien 100% leven volgens de wetjes bedacht door mensen.
  • Christus' wil is hetzelfde als de Vaders JHWH wil, Hij wilt geen religie Hij wilt relatie, doe wat Hij zegt en niet wat mensen, kerk of religie zeggen.
  • Geloof van Christus: Wat Christus geloofde liet Hij zelf zien door wat Hij deed. Paulus verwees hier keer op keer op, dat hij Christus navolgde en dat de mensen hem moesten navolgen in hetgeen Yeshua als voorbeeld liet zien. Yeshua zegt dit tegen iedereen, VOLG MIJ NA wat inhoud dat u volgt wat Hij heeft gevolgd.

 

Dus doe wat Yeshua heeft gedaan onder andere; vierde Hij kerst of Pascha? Vierde Hij Pasen of loofhuttenfeest? Ging Hij zondags naar de kerk of vierde Hij Shabbat? Zei Hij; kom bij mij gij wettelozen of zei Hij Ga weg van mij? Zei Hij geloof (=doen) in wat Mozes zei of geloof niet (doe weg) wat Mozes zei. At Hij rein of onrein. De keuze is heel simpel of u gelooft Yeshua en doet wat Hij zei of u gelooft wat mensen zeggen. U kunt bovenstaande zelf onderzoeken hierbij 1 tekst die Yeshua zelf zegt in Joh.5: 46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven. 47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

En dit is HET probleem tw; de kerk zet Mozes en Yeshua apart. Maar Mozes is Het beeld van Yeshua. Mozes was de eerste verlosser die u en ik naar Yeshua moet verwijzen.

De Bijbel zegt het zo: 18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal. 19 En het zal geschieden, de man, die niet zal horen naar Mijn woorden, die Hij in Mijn Naam zal spreken, van dien zal Ik het zoeken.

De Bijbel heeft het over 1 God, 1volk Israël, 1geloof, 1 Woord, 1 weg, 1 Waarheid.

 

Let op de waarschuwing van JHWH indien u niet naar Hem of Yeshua luistert, daarom zei Yeshua om duidelijk te maken dat Hij die Profeet is als Mozes;

28 Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft. 29 En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is.

Behalve dat Paulus een Benjaminiet is zegt hij ook dat hij een Romein is? Hoe zit dat?

Paulus zegt dat hij in Tarsenis geboren maar dat maakt hem niet een Romein. De meeste mensen denken dan aan Tarsus in Sicilië, maar wat staat er over het geslacht Benjamin  6 De kinderen van Benjamin waren Bela, en Becher, en Jediael; drie. 7 En de kinderen van Bela waren Ezbon, en Uzzi, en Uzziël, en Jerimoth, en Iri; vijf hoofden in de huizen der vaderen, kloeke helden; die, in geslachtsregisters gesteld zijnde, waren twee en twintig duizend en vier en dertig. 8 De kinderen van Becher nu waren Zemira, en Joas, en Eliëzer, en Eljoenai, en Omri, en Jeremoth, en Abija, en Anathoth, en Alemeth; deze allen waren kinderen van Becher.9 Dezen nu in geslachtsregisters gesteld zijnde, naar hun geslachten, hoofden der huizen hunner vaderen, kloeke helden, waren twintig duizend en tweehonderd.10 De kinderen van Jediael nu waren Bilhan; en de kinderen van Bilhan waren Jeus en Benjamin, en Ehud, en Chenaana, en Zethan, en Tharsis, en Ahi-sahar.  Het feit dat hij een farizeeër was betekend dat zijn familie bij het Joodse volk behoorde en Benjamin was idd aan Judah gekoppeld. Het feit dat hij les kreeg van Gamaliel betekende dat zijn vader zeer vooraanstaand was, wellicht de hogepriester want Gamaliel was de top geleerde uit die tijd die zijn tijd niet bestede aan het gewone volk of gewone priesters.

 Is het ulieden geoorloofd een Romeinsen mens, en dien onveroordeeld, te geselen?

Zeg mij, zijt gij een Romein? En hij zeide: Ja.

28 En de overste antwoordde: Ik heb dit burgerrecht voor een grote som gelds verkregen. En Paulus zeide: Maar ik ben ook een burger geboren.

 

Je kon dus geboren worden als Romein en je kon het burgerschap kopen en er was nog een derde mogelijkheid om Romein te worden.

Net als vandaag wordt een kind uit een ander land Nederlandse indien dat kind door een Nederlands echtpaar wordt geadopteerd en de naam krijgt van de adoptieouders.

Paulus was niet geadopteerd want een Romeins gezin zou hem niet als Farizeeër laten opleiden. Nee er was iets anders gebeurd in zijn leven.

 

Kent u de film ‘Ben Hur’ met in de hoofdrol Mo.. eh  Charlton Heston, een clip uit die film verteld het moment dat Ben Hur het leven van de Romeinse admiraal redt als het schip waarop de voeren was gezonken. Deze vooraanstaande admiraal die tevens in de senaat van Rome zat was zeer vermogend en invloedrijk en als beloning voor zijn redding gaf hij zijn naam en bezit aan Ben Hur die vanaf toen een Romein werd, de zoon van de admiraal.

Zoiets soortgelijks is met Paulus gebeurd te lezen in Hand. 27. Paulus die de Hoofdman waarschuwde voor de naderende onheil. De hoofdman die eerst niet naar een gevangene wilde luisteren, de stormen en de dagenlange ontberingen de volgde. Paulus die iedereen redde door advies te geven van wat ze moesten doen en hoop geven welke ze aannamen. Het gevolg was toen ze schipbreuk leden dat hoewel de krijgslieden alle gevangen wilde doden, de Hoofdman toen besloot iedereen te redden omdat Paulus de gebeurtenissen had voorzegt en iedereen het leven redde. Het staat er niet maar deze gebeurtenis was voordat Paulus naar Jeruzalem ging om daar te getuigen dat hij een Romeins burger was terwijl hij van Joodse afkomst was.

Wat denkt u? zou Paulus überhaupt zijn gevangen geweest als hij van te voren al Romeins burger was, ik denk het niet. Voorheen was hij in de ogen van de Romeinen gewoon een fanatieke Joodse herrieschopper.

Pas toen het bekend werd dat Hij het Romeinse burgerschap had verkregen werden zelfs Romeinen bang.

Wij waren enkele jaren geleden op Malta om vakantie te vieren. Op een gegeven moment waren we ook in de baai van Paulus wat volgens de overlevering de plek was waar Paulus schipbreuk had geleden en daar aan land was gekomen. Het Eiland heeft verschillende verhalen over wat er allemaal met en door Paulus gebeurde en zo ook veel kerken die dat verhaal ondersteunen. In ieder geval staat er in hfst 28 dat de schipbreuk op Melita gebeurde, dit als bijverhaal.

Jaren terug was er een populaire gezegde WWJD, oftewel what would Jesus do? Dit was zo populair dat er zelfs een markt was met producten waarop de acroniem WWJD stond. Zo kon je petjes, sleutelhangers bumperstickers etc. kopen met WWJD erop. Hoe triest is het dat, dat het volgen, gehoorzamen en doen van Yeshua voorbeeld is gereduceerd tot het dragen van een petje of rondrijden met een bumpersticker en verder niets.

Wat denkt u; zou Yeshua echt bedoelen om Hem na te volgen door te doen wat Hij heeft gedaan of is het voldoende en zou Hij straks blij zijn vanwege uw auto met een mooie bumpersticker???

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

Reacties