Doorgaan naar hoofdcontent

deel 3 BIJBELS geloof tegen religie

 


Deel 3 GOD of religie

 

Als u de eerste 2 delen hebt gelezen en u wilt verder lezen dan hier het vervolg. We waren gebleven bij de bij ons bekend zijnde bergrede.

Yeshua herhaalt gewoon datgene waar Mozes al over begon, dat wat zou gebeuren. Deut.4:2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.

Tja, Gods Woord veranderd niet!! Ook niet met de komst van Yeshua, Hij is namelijk dat zelfde Woord, levend geworden. En Hij ontloochend Zichzelf en of de Vader niet.

Yeshua verklaart verder dat ze (u) niet moeten luisteren wat mensen er van gemaakt hebben maar naar wat JHWH heeft gezegd. Een ieder moet als het om geloof gaat zelf controleren of dat ook zo is, in geval van de Bijbel is en heeft alleen de Bijbel, de autoriteit.

 19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

Hij zegt dus hier niet dat als u Zijn geboden naast u neer legt en niet doet, dat u  toch in het Koninkrijk komt, maar Hij zegt dat diegene die in dat Koninkrijk zijn over diegene zullen praten die Zijn geboden wel of niet hebben gedaan. Hij bevestigd het nogmaals door te melden dat als uw gerechtigheid niet meer is dan de religieuzen, u NIET in het Koninkrijk komt. BIJBELS gerechtigheid is alleen maar doen wat God heeft gezegd, wereldse gerechtigheid is precies het tegenovergestelde.

Bijbels Gerechtigheid is horen en doen van Torah. Het bekende Hebreeuwse Shema, hedendaagse of wereldse gerechtigheid is respect naar de samenleving, het doen van alle mens gemaakte wetjes en een ander niet tot overlast zijn. De religie van die dag verklaarde dat een ieder die Gods geboden overtrad wel vergeven kon worden, maar diegene die de zelfverzonnen geboden (takenot) van de farizeeën en oudsten overtrad, die werden nooit vergeven maar gestraft van slagen tot en met de doodstraf. En ga maar na of er een religie bestaat die deze regels van straf niet hebben of nog steeds, toe hebben gepast. Met het zogenaamde hedendaagse christendom wat rond het jaar 300 na Constantijn kwam, voorop.

Yeshua geeft dan een aantal voor toen meest actuele omstandigheden waar ze verkeerd tegen Torah ingingen doordat ze mensgeleerde wetjes deden ipv Gods wetten. Mens gemaakte wetten zijn dood en de vrucht is dood, Gods wet is leven en geeft leven.

21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht. 22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur. 23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;

24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave. 25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt. 26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.

Torah beleef je vanuit je hart niet omdat iemand dat zegt of wilt, het leven dat je daardoor ontvangt moet via jou naar elk ander persoon gaan door het licht wat je dan uitstraalt. Je kan dan onmogelijk een ander zien als een dwaas of iets hebben tegen een ander. Torah geeft aan dat iedereen mis en verleid is en dat alleen door de genade van JHWH een mens Zijn licht kan zien, voor diegene die dat licht al hebben is de opdracht schijn deze zodat de ander ook in dat licht mag komen. Yeshua gaf HET voorbeeld hierin, Hij liet zich slaan, bespugen en zelfs doden, dit terwijl Hij in een ogenblik alles en iedereen had kunnen wegvagen.

De religie leerde dat iedere student van judaïsme een wijze jongeling is en dat een ieder ander een ongelovige heiden is, iemand van het gewone volk, de ongeleerde, nee alleen als je de religie volgde dan speelde je mee.

Yeshua volgt dus geen enkele religie Hij laat het aloude Torah principe zien dat je de enige waarheidsleraar wat begint bij de Vader volgt door te doen wat Hij doet, waarna je zelf het voorbeeld kan geven door een ander hetzelfde voor te doen. Yeshua geeft dan verder uitleg wat Torah precies inhoud en zegt; 27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen. 28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde

Iedereen heeft de keuze om of doen wat JHWH zegt of volgens ‘eigenwijsheid’ te handelen.

De beslissingen worden gemaakt vanuit je hart, daar zit je ziel en het maakt wie je bent en of besluit. Daarom zegt God dat je Zijn Woord op en in je hart moet hebben, daarom zal als Hij terugkomt, Gods Geest Zijn Woord/wet in een ieders hart zetten. Daarom is Zijn Woord onveranderlijk of denkt u werkelijk dat Gods wet een knipperlicht is? Oude testament wel, Jezus tijd afgeschaft en nu niet, en straks als Hij terug komt toch weer wel!’ Gods wet is heel duidelijk en is ter bescherming voor iedereen. Vandaag de dag negeert de wereld Gods wet en heeft eigen wetten in plaats daarvan gemaakt. Overspel brengt schade aan alle betrokkenen  en als je daarvan wordt afgestompt zoals in onze wereld dan is het alleen verboden als het niet goed voelt, of iemand schade lijdt. Ja zoals met alle mens gemaakte wetten is de wereld er een stuk beter op geworden, nietwaar?

31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief. 32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel. In Yeshua’s tijd kon men scheiden als er maar een scheidbrief was opgemaakt waarbij de redenen net als de dag van vandaag puur vanuit egoïsme en eigenwijsheid kwamen. Zelfs als een vrouw niet lekker kon koken of dat ze niet mooi genoeg was. Gods Woord geeft niet alleen leven, het beschermt ook al het leven, van de foetus af en verder.

Hij zegt niet voor niets dat indien een man zoiets doet dat hij ervoor zorgt dat anderen overspel doen. De mens denkt namelijk vrij te zijn maar Torah zegt anders. Als de weggestuurde vrouw met iemand anders gaat, doen zij bewust of onbewust dus overspel. Want voor God zijn ze zonder geldende regel nog gewoon getrouwd, en doen ze overspel zodra ze met een ander gaan.

33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden. 34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;

35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings; 36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken; 37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.

Torah spreekt van dat je je woord moet houden en in het geval van een verbond met een ander moet je dat bevestigen met God als getuige. De religie maakte hiervan allerlei extra mogelijkheden door op een item te kunnen zweren.

Net zoals wij bijv kunnen zeggen ‘op het graf van..’ of ‘met mijn hand op mijn hart’. JHWH zegt gewoon ‘doe wat je zegt en zegt wat je doet’, ik zou zeggen ‘een man een man, zijn woord zijn woord’

38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. 39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; 40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel; 41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen. 42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.

Ik hoor vaak mensen zeggen dat is de harde rechtvaardigheid van het oude Israël en hun God, is dat zo? Het komt er gewoon op neer dat je anderen niet opzettelijk pijn moet doen of opzettelijk schade geeft.

Doe je dat namelijk wel dan is de straf precies zo, als dat wat je voor ogen had om die ander te doen. En de afrekening is dan minimaal herstel naar de situatie voordat je het nodig vond om te stelen, bedriegen, pijn , etc te doen. dus doe het gewoon niet! Het rechtsysteem van vandaag kijkt nu naar eventuele omstandigheden van de dader, terwijl Torah vanuit de ingebrachte onvrijwillige situatie van het slachtoffer kijkt. De slachtoffer moet minimaal gecompenseerd worden alsof er niets is gebeurd, de dader mag de schade zelf ontvangen die hij/zij voor de ander had bedacht. Ik wou dat ons rechtsysteem zo werkte, dat zou heel wat pijn voorkomen.

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?

47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?

48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Het komt erop neer dat God alle mensen lief heeft en wilt dat een ieder behouden wordt. Als u een kind van God bent dan zou dat precies uw verlangen moeten zijn. Let wel; dit heeft niets te maken met uzelf te beschermen of verdedigen tegen vijanden, of mensen die u kwaad willen doen. Zelfbehoud is altijd uw recht en zelfs plicht, want God is bovenal een God van het leven , maar uw vriendelijkheid en barmhartigheid zou voor een ieder bekend moeten zijn.

Verderop in Matth. 7;12 zegt Yeshua ‘Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten’. Oftewel Hij, Yeshua geeft u hier die Hem willen volgen, opdracht om te handelen volgens Torah.            => Hoezo de wet is afgeschaft? Door de kerk/religie ja, maar niet door God en of de Bijbel!!

Om dit extra duidelijk voor u te maken zegt Yeshua even later; 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Dat is dus JHWH en Zijn Torah

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Let op, welke groep zegt vandaag of nu, in Zijn naam te profeteren, welke groep werkt er nu in Zijn naam en doet ongerechtigheid (wetteloosheid of zonder Torah). Er is nu maar 1 groep die zogenaamd ‘in de naam van Jezus’ handelt en die de wet hebben afgeschaft. => Ik ga er even van uit dat u deze zelf kan in vullen. In alle tijden zorgt religie ervoor dat men religieuze handelingen doet volgens mensgemaakte wetjes. Wetjes die rechtstreeks tegen Gods wet ingaan en toch de indruk geven dat u het voor God doet.

Als Yeshua later met Zijn discipels door een veld gaan en zij aren plukken en eten, lijkt het dat Yeshua de Shabbat regels overtreed door het ‘werken’ voor eten toe te staan.

Echter is het juist Torah die de arme mensen de kans geeft om helemaal op shabbat gewoon te kunnen eten, zoals de discipelen deden. Het is de religie weer die de arme en of vreemdeling verbood deze handelingen op shabbat te doen. In Matth, 12:1 staat Yeshua Zijn discipelen toe om de door Farizeeën bedachte wet om op Shabbat geen granen te plukken, te verbreken.

Meteen daarna gebeurt het volgende:

9 En van daar voortgaande, kwam Hij in hun synagoge.

10 En ziet, er was een mens, die een dorre hand had, en zij vraagden Hem, zeggende: Is het ook geoorloofd op de sabbatdagen te genezen? (opdat zij Hem mochten beschuldigen). Hier ziet u meteen wat religie kan doen, in plaats dat men zich bekommerd om de zwakke en de zieke is men alleen geïnteresseerd in het voortbestaan van hun regeltjes en zelfgemaakte positie als ‘geestelijke leiders’. Yeshua heeft ook regels en ja die gelden nu nog, maar de hoofdregel van Hem en Torah is te allen tijde ter bescherming van het leven en dat staat boven alle wetten. En natuurlijk is iemand helpen een plicht wat uit Torah komt. Maar dus niet voor de religie die koste wat het kost hun wetjes gehandhaafd willen zien.

 

Ik hoop dat u ziet waar Yeshua en later al Zijn volgelingen mee te maken hebben => religie en al haar ketenen. Paulus die letterlijk zegt dat de mensen hem moeten navolgen omdat hij doet wat Yeshua heeft gedaan en of doet wat in het oude testament staat.

PS. Alle geschriften waar Yeshua en of Zijn volgelingen naar verwijzen IS het OUDE TESTAMENT, het zogenaamde nieuwe kwam pas na hun dood. Paulus of Petrus zeiden dus niet; ‘er staat geschreven in hetgeen wat na ons komt’, Nee zij verwezen allemaal naar Torah.

 

Lees uw Bijbel volg Hem alleen na en bepaal zelf uw doel.

 

Shalom Raymond

Reacties