Doorgaan naar hoofdcontent

Het EINDE der TIJDEN

 


Het EINDE der TIJDEN voor ISRAEL en Zijn GEMEENTE.

Velen geloven dat wij in de laatste dagen leven, zo ook ikzelf. Er zijn ook vele verschillende scenario’s bedacht van wat er allemaal gaat komen. De laatste dag en de verschrikkingen van de grote verzoekingen. De meeste Christenen doen niet zoveel met dit gegeven want ze hebben gehoord dat, niemand kan het weten; 36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen. Behalve dat, gaan velen er ook nog eens van uit dat ze het niet mee zullen maken omdat denken te worden weggenomen in de opname. En ook voor de opname zijn er 3 theorieën van voor, tijdens en na de grote verdrukking.

Nu staat de Bijbel vol met profetieën met wat er allemaal met Israël en de Gemeente gaat gebeuren. Naast de Profetieën in het zg Oude testament staat ook het e.e.a. in het zg Nieuwe testament over de eindtijd geschreven. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is eerst te weten waarom en over wie gaat het en dan pas wanneer gaat wat gebeuren. Ten 2de minstens net zo belangrijk en de reden van dit Topic. 3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij er komt voordat Yeshua terugkomt, een tijd dat vele hun geloof opzij zetten. Ik geloof dat een oorzaak hiervan kan zijn; teleurstelling, teleurstelling in hetgeen wat er hun hele leven is verteld en gelooft en niet is gekomen en of gebeurd zoals het werd verteld.

In Leviticus kan je eigenlijk de hele geschiedenis in het kort lezen, God geeft hier al aan wat er gaat gebeuren. Centraal staat Zijn Woord en hoe Zijn kinderen ermee omgaan, wat er daarom met hen gebeurd en als laatste Zijn genade om ze toch ondanks hun rebellie en EIGENwijsheid de belofte aan Abraham in te vullen en ze terug te halen in de laatste dagen.

GODs  1ste waarschuwing

Lev. 26:12 En Ik zal in het midden van u wandelen, en zal u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn.13 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land der Egyptenaren uitgevoerd heb, opdat gij hun slaven niet zoudt zijn; en Ik heb de disselbomen van uw juk verbroken, en heb u doen rechtop staan.

14 Maar indien gij Mij niet zult horen, en al deze geboden niet zult doen; 15 En zo gij Mijn inzettingen zult smadelijk verwerpen, en zo uw ziel van Mijn rechten zal walgen, dat gij niet doet al Mijn geboden, om Mijn verbond te vernietigen;

16 Dit zal Ik u ook doen, dat Ik over u stellen zal verschrikking, tering en koorts, die de ogen verteren en de ziel pijnigen; gij zult ook uw zaad te vergeefs zaaien, en uw vijanden zullen dat opeten. 17 Daartoe zal Ik Mijn aangezicht tegen ulieden zetten, dat gij geslagen zult worden voor het aangezicht uwer vijanden; en uw haters zullen over u heerschappij hebben, en gij zult vlieden, als u iemand vervolgt.

18 En zo gij Mij tot deze dingen toe nog niet horen zult, Ik zal nog daar toedoen, om u zevenvoudig over uw zonden te tuchtigen. 19 Want Ik zal de hovaardigheid uwer kracht verbreken, en zal uw hemel als ijzer maken, en uw aarde als koper. 20 En uw macht zal ijdellijk verdaan worden; en uw land zal zijn inkomsten niet geven, en het geboomte des lands zal zijn vrucht niet geven.

21 En zo gij met Mij in tegenheid wandelen zult, en Mij niet zult willen horen, zo zal Ik over u, naar uw zonden, zevenvoudig slagen toedoen. 22 Want Ik zal onder u zenden het gedierte des velds, hetwelk u beroven, en uw vee uitroeien, en u verminderen zal; en uw wegen zullen woest worden.

23 Indien gij nog door deze dingen Mij niet getuchtigd zult zijn, maar met Mij in tegenheid wandelen; 24 Zo zal Ik ook met u in tegenheid wandelen, en Ik zal u ook zevenvoudig over uw zonden slaan. 25 Want Ik zal een zwaard over u brengen, dat de wraak des verbonds wreken zal, zodat gij in uw steden vergaderd zult worden; dan zal Ik de pest in het midden van u zenden, en gij zult in de hand des vijands overgegeven worden.

26 Als Ik u den staf des broods zal gebroken hebben, dan zullen tien vrouwen uw brood in een oven bakken, en zullen uw brood bij het gewicht wedergeven; en gij zult eten, maar niet verzadigd worden. 27 Als gij ook hierom Mij niet horen zult, maar met Mij wandelen zult in tegenheid; 28 Zo zal Ik ook met u in heetgrimmige tegenheid wandelen, en Ik zal u ook zevenvoudig over uw zonden tuchtigen. 29 Want gij zult het vlees uwer zonen eten, en het vlees uwer dochteren zult gij eten. 30 En Ik zal uw hoogten verderven, en uw zonnebeelden uitroeien, en zal uw dode lichamen op de dode lichamen uwer drekgoden werpen; en Mijn ziel zal aan u walgen.

31 En Ik zal uw steden een woestijn maken, en uw heiligdommen verwoesten; en Ik zal uw liefelijken reuk niet rieken. 32 Ja, Ik zal dat land verwoesten; dat uw vijanden, die daarin zullen wonen, zich daarover ontzetten zullen.

33 Daartoe zal Ik u onder de heidenen verstrooien; en een zwaard achter u uittrekken; en uw land zal woest, en uw steden zullen een woestijn zijn. 34 Dan zal het land aan zijn sabbatten een welgevallen hebben, al de dagen der verwoesting, en gij zult in het land uwer vijanden zijn; dan zal het land rusten, en aan zijn sabbatten een welgevallen hebben. 35 Al de dagen der verwoesting zal het rusten, overmits het niet rustte in uw sabbatten, als gij daarin woondet.

36 En aangaande de overgeblevenen onder u, Ik zal in hun hart een wekigheid in de landen hunner vijanden laten komen; zodat het geruis van een gedreven blad hen jagen zal, en zij zullen vlieden, gelijk men vliedt voor een zwaard, en zullen vallen, waar niemand is, die jaagt.

37 En zij zullen de een op den ander als voor het zwaard vallen, waar niemand is, die jaagt; en gij zult voor het aangezicht uwer vijanden niet kunnen bestaan. 38 Maar gij zult omkomen onder de heidenen, en het land uwer vijanden zal u verteren. 39 En de overgeblevenen onder u zullen om hun ongerechtigheid in de landen uwer vijanden uitteren; ja, ook om de ongerechtigheden hunner vaderen zullen zij met hen uitteren.

40 Dan zullen zij hun ongerechtigheid belijden, en de ongerechtigheid hunner vaderen met hun overtredingen, waarmede zij tegen Mij overtreden hebben, en ook dat zij met Mij in tegenheid gewandeld hebben. 41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld, en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben;

42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken; 43 Als het land om hunnentwil zal verlaten zijn geweest, en aan zijn sabbatten een welgevallen gehad hebben, wanneer het om hunnentwil verwoest was, en zij aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen zullen gehad hebben; daarom, en omdat zij Mijn rechten hadden verworpen, en hun ziel van Mijn inzettingen gewalgd had.44 En hierenboven is dit ook; als zij in het land hunner vijanden zullen zijn, zal Ik hen niet verwerpen, noch van hen walgen, om een einde van hen te maken, vernietigende Mijn verbond met hen; want Ik ben de HEERE, hun God!

45 Maar Ik zal hun ten beste gedenken aan het verbond der voorouderen, die Ik uit Egypteland voor de ogen der heidenen uitgevoerd heb, opdat Ik hun tot een God ware; Ik ben de HEERE!

God geeft de 1ste waarschuwing zelf aan het volk, voordat Israël het beloofde land ingaat geeft Hij al   oorzaak en gevolg van hen die niet op Zijn Woord te vertrouwen, laat staan het te doen. Hij geeft elke keer na veel waarschuwingen door Zijn Profeten genade en wordt steeds weer teleurgesteld, Hij geeft 5X genade telkens na hun ontrouw en uiteindelijk wordt het volk het land uit gegooid (vers 33) daar waar we nog steeds zitten. Judah is zoals geprofeteerd in 1948 eerst teruggekomen om de naam Israel weer aan het land te geven. Nu is alles in voorbereiding om een 2de exodus uit de wereld dit keer voor de overige stammen op te zetten. Daar staan we nu!!

Heel de geschiedenis van Israël tot de dag van vandaag staat hierboven in notendop. Wij staan op de valreep om vanaf vers 42 in vervulling te zien komen. De VERBONDEN vanaf de 1ste  met ADAM t/m met de 6de met Yeshua staan nog steeds om straks als Hij terugkomt het 7de en laatste verbond in te laten gaan. Het 7de verbond, het verbond van Shalom wat betekend dat HEEL Zijn schepping tot haar doel is gekomen en ja dat betekend ook vrede.

 

MOZES

Voordat het volk het beloofde land ingaat waarschuwt God nogmaals, ditmaal via Mozes. JHWH geeft aan dat indien ze in Zijn Woord blijven. Ze een licht tot alle natiën zullen worden, ze zullen met Zijn zegeningen die gepaard gaan met Zijn Woord, de Natiën jaloers maken en zij zullen zich daarom aansluiten bij Israël en 1 volk zijn. Maar hoewel dat de bedoeling was en is van God, het volk blijft eigenwijs en blijft de vraag van de 1ste zonde tot de dag van vandaag aanhouden “HEEFT GOD DAT WERKELIJK GEZEGD”??? was de oorzaak en is nog steeds de oorzaak dat mens met God is gescheiden.

Deut. 28 begint Mozes met alle zegeningen die aan de WET van JHWH gekoppeld zijn, wat God wenst voor iedereen tw; leven in overvloed, zonder pijn of verdriet. Maar indien het volk niet Gods Woord gelooft en niet Zijn geboden doen volgt Deut 28: 63 En het zal geschieden, gelijk als de HEERE Zich over ulieden verblijdde, u goed doende en u vermenigvuldigende, alzo zal Zich de HEERE over u verblijden, u verdoende en u verdelgende; en gij zult uitgerukt worden uit het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven. 64 En de HEERE zal u verstrooien onder alle volken, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde; en aldaar zult gij andere goden dienen, die gij niet gekend hebt, noch uw vaders, hout en steen. Gods land is Zijn land, bedoelt voor Zijn kinderen die in Hem geloven en Zijn Woord vertegenwoordigen. Zijn Woord is namelijk het leven zonder zonde, leven in het Paradijs zoals Hij het had bedoelt. Wilt u zo niet leven? geen probleem maar dan komt u Zijn land niet in. God gaf Zijn waarschuwingen eeuw na eeuw, profeet na profeet maar niemand op een enkeling wilde luisteren en doen wat Hij zei, daar gaan alle verhalen in uw Bijbel over met voorbeelden.

Maar gelukkig voor ons is God almachtig, heilig en genadig, Hij kent uw en mijn hart en Hij wist dat wij keer op keer de fout in gaan en een verbond niet kunnen houden. Daarom zijn alle 6 de verbonden alleen door Hem ingevuld, een verbond verplicht namelijk alle partijen die te houden en bij overtreding de dood als straf heeft. Daarom liep God alleen door de dode dieren in het verbond met Abraham. EN als klap op de vuurpijl was Hij bereid geweest om onze straf ook op zichzelf te nemen en kwam in een menselijk lichaam om onze straf te dragen. Dit is wat Hij aan het kruis voor ons heeft gedaan en nog zijn er mensen die daarop spugen en zeggen dat die oude belofte heeft afgedaan de belofte aan Abraham en via hem verder aan Israël. Niet alleen draagt Hij onze straf, Hij wordt er nog tot vandaag de dag mee bespot ook.

Maar zelfs dat wist Hij (en toch deed Hij het offer), in hoofdstukken daarna (welk ik aanraad om aandachtig door te lezen) tot Deut 30:1Voorts zal het geschieden, wanneer al deze dingen over u zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik u voorgesteld heb; zo zult gij het weder ter harte nemen, onder alle volken, waarheen u de HEERE, uw God, gedreven heeft; 2 En gij zult u bekeren tot den HEERE, uw God, en Zijner stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel. 3 En de HEERE, uw God, zal uw gevangenis wenden, en Zich uwer ontfermen; en Hij zal u weder vergaderen uit al de volken, waarheen u de HEERE, uw God, verstrooid had. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, van daar zal u de HEERE, uw God, vergaderen, en van daar zal Hij u nemen. 5 En de HEERE, uw God, zal u brengen in het land, dat uw vaderen erfelijk bezeten hebben, en gij zult dat erfelijk bezitten; en Hij zal u weldoen, en zal u vermenigvuldigen boven uw vaderen.

Heeft u ook wel eens in uw kerk voor Nederland gebeden? En begrijp mij niet verkeerd, bidden is goed Maar u heeft niet voor niets geleerd het volgens het ‘onze Vader’ te bidden, uw en mijn gebed moet overeenkomstig ZIJN wil geschieden. Heel vaak wordt bijvoorbeeld de tekst; 14 En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen. Gebruikt. En nogmaals men doet dat in alle oprechtheid. Alleen Gods Woord gaat over het herstel van alle dingen en dat doet Hij door via Israël Zijn Land EDEN weer in haar oude glorie te herstellen, voor Zijn Volk die Zijn Woord horen en doen (Shema). Hij zal Israël opnieuw vrij maken!

En hier is 1 van de problemen die de kerk niet ziet of weet van heeft. JHWH zegt in Zijn Woord dat Hij de mens van zonden vrij gaat maken EN dat Hij de mensen VRIJHEID gaat geven. Deze twee verschillende Vrijheden wordt door de christelijke kerk als 1 vrijheid gezien. Weet u wel ‘vrij vrij mijn hartje is zo blij’. Om de mensen wakker te schudden zal God net als in de tijd van Mozes de mensen laten zien wie Hij is, door alle vertrouwde en mens gemaakte religies om ver te werpen. Niemand die bijvoorbeeld de tekst voor bovenstaande verklaring door God opzoekt laat staan leest. Er staat voor vers 14 vers 13 welk zegt;13 Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; Wat God hier zegt zijn de gebeurtenissen voordat Zijn volk zich gaat bekeren. Dit is bij de meeste bekend als de grote verzoeking. De kerken/gelovigen die de leer hebben ‘weg te vliegen’ voordat de grote verzoeking komt zal de 1ste groep zijn die zeer teleurgesteld zal zijn als ze de verschrikkingen zullen zien die ze niet verwachten. Trouwens als u Kron 7. Verder leest na vers 14, dan weet u meteen dat Bijbelse bekering betekend; stoppen met uw of mensen tradities te doen en vanaf nu Zijn wil en tradities, dat is Zijn wetten en geboden te doen.

Maar dan gebeurd er nog iets wat niemand van de christendom verwacht en wat altijd bij de profetieën mee wordt verteld als God het Volk weer terug gaat brengen en herstellen. Zullen we weer kijken naar wat Mozes verteld? 5 En de HEERE, uw God, zal u brengen in het land, dat uw vaderen erfelijk bezeten hebben, en gij zult dat erfelijk bezitten; en Hij zal u weldoen, en zal u vermenigvuldigen boven uw vaderen. De Here zal u brengen in het land, welk land, Israël, dat is als u zich verbonden voelt met/als Israël. God heeft een verbond gemaakt met Abraham en zijn zaad. Kent u nog een ander verbond? Het nieuwe verbond misschien? Wel laten we eens goed kijken wat over het NIEUWE verbond wordt gezegd. Jer. 31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; 32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE; 33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Het nieuwe verbond is niet nieuw het wordt opnieuw bekrachtigd aan het HUIS ISRAEL en JUDAH. Het verbond wat God maakte met Abraham was door Israël en Juda vertrapt en daarom uit het land gegooid verspreid in de wereld. Totdat in 1948 God begon met de start van Zijn herstelplan door het land ISRAEL weer te laten bestaan en voornamelijk Judah weer terug te laten komen. Maar het zijn niet alleen de bij ons bekende Joden die terug komen, Hijzelf zal de andere stammen genaamd Israël weer terugbrengen In een 2de exodus. Net als Mozes de bevrijder was voor het volk uit Egypte zo ook straks Yeshua de bevrijder van het Volk uit de hele wereld het geestelijke Egypte. Jer.16;14 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd! Elk jaar wordt met Pascha herinnerd hoe God het volk uit Egypte heeft bevrijd, elk jaar weer. Maar er komt een dag dat men zegt: 15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb. Dit staat bekend als de Grote of 2de Exodus die door de Messias zelf zal worden geleid.

Wist u dat de nummer 1 reden van de huidige Joodse gelovigen is, om niet in de Christelijke ‘Jezus’ te geloven? Dat is omdat Jezus niet de overige 10 stammen naar Israël heeft terug gebracht en dat is een van de belangrijkste taken van de Messias. En Yeshua bevestigd dat; 24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. Ook de discipelen die met Hem hadden opgetrokken dachten en zeiden  21 En wij hoopten, dat Hij was Degene, Die Israël verlossen zou.  Blijkbaar leest iedereen hier over heen want nog steeds omdat de Christenen alleen in het nieuwe testament geloven en niet weten van de originele belofte en invulling, worden verkeerde doctrines gelooft. En zo heeft satan alle religies onder zijn misleiding staan. De een "(Joods) denkt "waar is de invulling van de belofte en de ander (kerk) denkt "alles is vervult", beide zullen straks voor het merendeel teleurgesteld zijn om Zijn wil ingevuld te zien worden waar ze geen rekening mee (willen) houden.

De kerk of Israël

Is er verschil of is het belangrijk waartoe je behoort? Wel laat ik beginnen met dat het voor een heleboel mensen niet uitmaakt. Men gelooft oprecht in Yeshua, misschien beseffen ze niet alles maar zolang de genadetijd er is kan er nog van alles gebeuren. En er staat het een en ander te gebeuren. Ik betwijfel alleen dat omdat men in het algemeen denkt dat men vrij is en geen zorgen hoeft te hebben, dat zodra de problemen komen men niet voldoende kennis heeft om het vol te houden. Als het waar is wat ik zeg dan moet het ook in het nieuwe testament staan want het is geheel Gods Woord of niet. Hoe vaak heeft u in de kerk uw voorganger/pastoor/dominee/…. Iets horen zeggen over de toekomst van Israël? In mijn kerk jaren was dat meestal iets van; God gaat Zijn weg met de kerk en neemt hen mee en Israël heeft een andere weg te gaan.

Zullen we maar eens kijken wat het nieuwe testament daarover te zeggen heeft? Laten we eens kijken wat Paulus te zeggen heeft over de kerk en of Israël?     Rom 9. 1 Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet (mijn geweten mij mede getuigenis gevende door den Heiligen Geest), 2 Dat het mij een grote droefheid, en mijn hart een gedurige smart is. 3 Want ik zou zelf wel wensen verbannen te zijn van Christus, voor mijn broederen, die mijn maagschap zijn naar het vlees; 4 Welke Israëlieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst van God, en de beloftenissen; 5 Welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid. Amen.

Paulus zelf een Benjaminiet, is zeer bedroeft omdat eindelijk de Messias is gekomen voor het herstel van Israël en ze zien en pakken het niet. Israël van wie hij hier en het Woord vanaf vers 4 zegt, dat zij;

1)     De kinderen zijn,  Zijn volk

2)     De heerlijkheid hebben, Zijn zegen

3)     De verbonden, het originele met Abraham en her bekrachtigd door Yeshua

4)     De wet, Zijn Woord

5)     De beloften, alles wat bij de zegen hoort het totale herstel eeuwig bij Hem zijn.

Eigenlijk zijn we nu al klaar, heeft u dit wel eens iemand horen zeggen? Toen ik in de kerk zat in ieder geval, nog nooit! De belofte is toch nu voor de kerk? Israel heeft toch de kans gehad en niet gegrepen! sterker nog; 'zij hebben Christus vertrapt'!. Dat laatste wordt meestal niet hardop gezegd maar is wel oorzaak nr 1 van 2000 jaar 'Joden vervolging' door de KERK. 

Dan gaat Paulus verder vers 6 6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. Het Israël wat van Abrahams geestelijke en natuurlijke zaad vandaan komt. Alle gelovigen in Yeshua en die Zijn geboden doen, geboren en die uit de heidenen worden toegevoegd, is het geestelijke zaad verbonden aan de Levensboom.7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben. Verder legt hij uit dat uit Sara de beloofde Izaak komt er er weer een splitsing is in Gods zaad (Jacob) en satans zaad (Esau) en dat de twee zaden altijd tegen elkaar zullen strijden. Alleen zij uit Abrahams zaad die JHWH geloven en Zijn Woord doen.

Dan vanaf vers 23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid? 24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. 25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde. Bekeerde heidenen die net als Ruth zeggen ‘uw volk is mijn volk uw God is mijn God’ worden 1 met Israël, 1 met het oorspronkelijk zaad en zo ook zaad van Abraham. 26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Dan komt Romeinen 10 en hier staat iets vertaald waardoor bijna iedereen denkt dat de wet met de komst van Christus is beëindigd. 4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.  Het woord wat vertaald is in ‘het einde’ is het Griekse Telos wat idd einde kan betekenen. Echter kan het ook  ‘het doel’ of ‘voor eeuwig’ betekend. In deze context betekend het of doel en of voor eeuwig om hetgeen wat erachter staat, “tot rechtvaardiging” wat een blijvende inzetting is voor de echte gelovige. Christus is dus het einddoel van de Wet en hoe kan dit ook anders? Hijzelf verwijst naar Mozes en de Leer die van de Vader is, iets anders zegt en doet Hij niet. Verder verteld Paulus in Hfst 10 juist dat Zijn Woord niet veranderd, dat vanaf Mozes het Evangelie al werd verkondigd en dat iedereen in de Messias moet geloven, in Zijn dood en opstanding.

Dan Romeinen 11, Ik denk dat de kerk hierover niet of nauwelijks over wilt praten omdat wat er nu door Paulus wordt gezegd NIET rijmt met wat de kerk zegt, nl:  ‘Israël heeft afgedaan God gaat daarmee een eigen weg, de kerk zijn Zijn nieuwe volk die Hij heeft gered’.  Maar waar begint Paulus mee? En wat wordt  heel duidelijk door hem verwoord :   Rom.11;1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin. 2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft.  Dit zegt Paulus en hij zegt van zichzelf dat hij de wedloop heeft gelopen en gewonnen, wie kan hem dat nazeggen? Paulus een zeer geleerd farizeeër uit de stam Benjamin, geschaard als een Jood van Joden.

Paulus vervolgt met te zeggen dat de Israëlieten nu een sluier hebben, omdat ze eeuwenlang ongehoorzaam zijn geweest en als licht voor de naties hadden moeten dienen, gebruikt JHWH nu diezelfde naties om Israël jaloers te maken. Maar door alle eeuwen heen tot de dag van vandaag heeft God een overblijfsel gehouden. In elke generaties wat heeft geleefd waren er rond de 7000 mensen die geestelijk zaad van Abraham waren. Rom.11:4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben. 5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. Deze gebeurtenis was met Elia toen heel Israel God had verlaten, zoiets als de dag van vandaag. Er is maar een kleine groep een overblijfsel die geheel anders zijn als andere 'gelovigen', mensen die en in Yeshua geloven en zoals Yeshua ook zegt, die geheel Zijn Woord geloven en Zijn geboden doen. En hoe apart dat God aan de eerste Gemeente tot Constantijn, Zijn volledige zegen gaf wat tot uiting kwam in wonderen en tekenen. Maar daarna toen Zijn gemeente wederom mensen (kerk) gingen volgen in plaats van Hem en of Zijn Woord, ook zij een sluier kregen tot op de dag van vandaag.

Paulus verteld dus dat het heil uit de Joden komt, zij hebben de Wet het Woord van God bewaakt. Maar door ongehoorzaamheid is Israël in twee volkeren gesplitst, Na Salomo werden de noordelijke 10 stammen bekend als Israël of Efraïm verbannen naar Assyrië om daarna de wereld in te worden verspreid tot de dag van vandaag. En de 2 Zuidelijke stammen Judah en Benjamin werden eerst na Babylon verbannen voor 70 jaar, kwamen gedeeltelijk terug om in het jaar 130 wederom door ongehoorzaamheid door de Romeinen het land uitgeschopt en. Deze groep bekend als de Joden, konden pas in 1948 weer de Joodse staat oprichten. Paulus legt dan uit dat Israel in z’n geheel verworpen is tot de dag dat God iedereen die in Hem gelooft en zich 180graden naar Hem heeft omgekeerd, terug zal halen.

Vervolgens legt hij uit wie het is dat Hij terughaalt en waarom. Doordat God nu de ex heidenen gebruikt om Zijn oorspronkelijk volk terug te halen betekend het niet dat deze groep beter of meer is dan hun voorgangers.15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden? Het probleem van nu is dat de Christenen niets met de wet doen maar wel een deel van de HG hebben en Israël niets met de HG doen maar wel een deel van de Wet hebben. En daarom gaat God ze samenvoegen want de taak van de HG is om de Wet in herinnering te brengen.16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig. 17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden, Er is maar 1 God, 1 Woord 1 Wet voor iedereen, gegeven aan 1 Boom Israël. Er zijn niet twee bomen je bent of ingeënt aan die ene olijfboom of niet. ER is niet een tussentijdse boompjesplantdag geweest, De kerk heeft dus GEEN boompje gepland of is een andere boom.

18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u. 19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden. 20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees. 21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare. Net als Israël afgebroken is door ongehoorzaamheid aan de WET zo ook u! Yeshua is niet het einde der WET, Hij IS de WET, vrijmaken is niet je eigen zin doen vrijmaken is vrij van zonde , (Waar HIJ voor gestorven is) wat door onze overtreding van de Wet was en wederom IS.

Conclusie: ik hoop dat u tot de conclusie bent gekomen dat er maar 1 God is en Hij heeft maar 1 Volk, Israël. Hij is bezig met een totale herstel zodat Israël straks door 1 van de 12 poorten kan gaan het nieuwe Jeruzalem in. Deze 12 poorten dragen de namen van alle 12 stammen, er is geen 13de poort met de naam kerk erop. Het zaad van Abraham, geheel geestelijk Israël zal gered worden. Dit begint met een 2de grote exodus niet meer alleen uit Egypte maar straks vanuit de hele wereld het geestelijke Egypte, waarbij Yeshua voorop gaat.

Gaat u mee of blijft u achter wachtende op een opname tot de teleurstelling toeslaat. Ik heb niet veel gezegd over de theorie van de opname simpelweg omdat er nergens in de Bijbel het woord opname wordt gebruikt, wel het Woord hemelvaart welk alleen door Yeshua is gebeurd en waarbij Hij zegt dat er NIEMAND naar de hemel is opgevaren dan alleen HIJ zelf. De enige tekst die op een opname lijkt is die van dat; als Hij wederkomt dat Zijn Kinderen Hem tegemoet gaan in de wolken. Om wat te doen? om een harp uit te zoeken en op de wolken te spelen? Als Hij op de wolken komt komt Hij om de aarde in vuur en vlam te zetten en Zijn genade is dat Zijn kinderen dan voor een moment van de aarde afgehaald worden. 

Dus wie gelooft u=> Paulus - het Woord of mensen - de kerk?

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel

Shalom Raymond

 

Reacties