Doorgaan naar hoofdcontent

 


GODS SCHEPPING

De Bijbel, Gods Woord begint in het Nederlands met de zin:                                                                                                     In het begin schiep God de hemel en de aarde. 

Nu heeft u vast wel een beeld van de schepping, het 1ste verhaal in de Bijbel, uitgelegd en in beeld gebracht door films, schrijvers, en verhalenvertellers, zelfs uit de oude verhalen van de volkeren overal op de wereld zijn er scheppingsverhalen. Of u gelooft in de evolutietheorie, in ieder geval heeft iedereen wel een bepaalde visie hierover. Wat zegt de Bijbel en dan met name de Hebreeuwse tekst hierover? correspondeert dat met wat wij doorgaans geloven? Kijk en zoek het na, of het zo is.

De meeste mensen lezen de 1ste zin als een opening, een samenvatting en aankondiging van wat er vervolgens wordt gezegd. Wat dan volgt is een soort van uiteenzetting van hoe de hemel en aarde werd geschapen, volgens de schrijver. Hier kan je het mee eens zijn of niet en afhankelijk wat men heeft gehoord en of heeft geleerd, welke cultuur je uit komt en de maatschappij waarin je in leeft, heb je een bepaald beeld of gedachte over dit scheppings verhaal. Je kan het iemand niet kwalijk nemen die een bepaalde visie hierover heeft als die nooit een ander geluid heeft gehoord. Omdat hierover zo veel verschillende opvattingen zijn en uitleggingen wilde ik met deze studie eens de Hebreeuwse visie laten horen, oftewel dat andere geluid. Wat nu volgt gaat gepaard met de uitdrukking “Gij geheel anders” want ik heb nog niet iemand anders zo gehoord en mijn vraag aan u is; wat is uw conclusie nadat u het scheppingsverhaal zelf bestudeerd heeft? En mocht u hier iets tegen komen wat tegen uw verstand ingaat onthoud dan in wie u (wilt) geloven God en Zijn Woord of……en u kunt altijd hier een vraag of opmerking plaatsen.

Maar om een ieder zich bewust te maken dat dit niet zomaar een verhaal is, moet ik eerst een aantal uitgangspunten uitleggen om het hoe en waarom ik dit verhaal zo uitleg, te verduidelijken.  In principe of beter gezegd; in Bijbelse principe gelden deze uitgangspunten voor heel de Bijbel, voor alle verhalen die hierin staan, maar helpt zeker en in het bijzonder met het scheppingsverhaal om bewust te zijn van de informatie en of het doel die hiermee wordt gegeven. Deze uitgangspunten komen veelvuldig terug in de Bijbel maar voor uw gemak staan ze hieronder.

UITGANGSPUNTEN:

A:       Geen Tijden; Buiten Gods schepping is er geen tijd, m.a.w. alleen de geschapen wereld heeft te maken met tijd.

B:         Het Woord heeft alles geschapen.

C:         God (Woord) is Goed, Licht, Waarheid

D:         Wat God Schept is volmaakt en of Shalom (100%).

E:         satan is door zijn keuze het tegenovergestelde van God (tegenstander), en zijn werken/ vruchten, laten dat zien.

F:         God is eeuwig, voor en na de schepping, Hij (Zijn Woord) veranderd niet.

Gods wijsheid is zeker niet de wijsheid die wij mensen denken te hebben, Gods kennis gaat vele malen onze kennis te boven. Willen wij iets begrijpen van wat Hij zegt dan moeten wij als 1ste geloven wie Hij zegt dat Hij is en daarmee ALLES geloven wat Hij te zeggen heeft en wat Hij heeft gezegd door Mozes, de Bijbel Zijn Woord. Daarmee Zijn Bijbelse principes aanhouden waarvan hierboven enkele staan en geheel bewust raken dat Hij en dus Zijn Woord niet, nooit veranderen. Dan geld er nog 1 zeer belangrijk uitgangspunt wat inhoud dat heel Zijn Woord alles wat er staat, ondersteund en onderschrijft. Oftewel als er in onze taal een tegenstrijdigheid staat dan is het verkeerd vertaald en of begrepen, heel Zijn Woord staat in overeenstemming met heel en alle woorden in de Bijbel. Wilt u deze wijsheid/kennis weten dan is Hem kennen als in Vader relatie zoon, de vereiste. Jes. 28: 9 Wien zou Hij dan de kennis leren, en wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven? Den gespeenden van de melk, den afgetrokkenen van de borsten?10 Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig.

God bestaat buiten de schepping en heeft niet zoals wij (Zijn schepping op aarde) te maken met tijd. De gebeurtenissen die beschreven worden gebeuren in zowel Zijn wereld als in onze wereld moeten in die context worden gezien. Zodra je over een gebeurtenis op aarde spreekt dan speelt de tijd die Hij met het scheppen van de aarde, ook schept, mee. Daarom wordt onder andere meteen vanaf het begin op aarde de dagen gedefinieerd als zijnde een periode van 24uur. Als laatste noot: deze studie is maar een zeer klein gedeelte van wat er allemaal in het Hebreeuws wordt gezegd, maar geeft alleen weer wat ik voor dit moment belangrijk vind.

בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ De eerste zin in het Hebreeuws staat hiernaast. Nu is het zo dat elke taal die u kent verschillende tijden kent, zo ook het Nederlands, wat deze zin in de verleden tijd zet. Hebreeuws kent echter maar twee tijden gekoppeld aan de actie; het is al gebeurd (verleden tijd) of het moet/ gaat nog gebeuren. Deze zin en actie staat in de reeds verleden tijd, het is al gebeurd, m.a.w. de hemelen en de aarde, zijn hier al geschapen. En dit is belangrijk, wat God creëert of schept is volmaakt. De schepping in deze 1ste zin, te weten de hemelen en de aarde zijn al volmaakt geschapen. Deze 1ste zin geeft de volmaakte toestand van Gods Schepping weer waarbij de Hemelen en haar hemelbewoners geheel zijn geschapen. De aarde is al volmaakt maar God is daar nog niet mee klaar. Hoe weten we dat? God en Zijn engelen bestaan al voordat Hij verder gaat met de aarde. Als God in Zijn HG vorm naar de aarde gaat (in de volgende zin) staat de duisternis op de afgrond. De duisternis waarin satan en zijn tegen God rebellerende engelen zijn.

De eerste letter waarmee Gods Woord begint is de Bet (huis) en niet de Aleph (sterke leider), de 1ste letter van het Alephbet. Het huis waar de Zoon de eigenaar van is Hebr. 3:6 de Zoon waarvan Hebreeën ook zegt: 2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft; 10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen; 12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden. De 1ste zin bestaat uit 7 woorden ook dit gegeven laat zien dat YHWH het volmaakt heeft geschapen. Het laat ook zien wie het heeft geschapen en wat het middelpunt van dit alles is.


De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water. De 2de zin staat haaks met wat er eerst was geconstateerd. Zijn volmaakte schepping is niet volmaakt meer, er is iets gebeurd want de aarde wordt beschreven als woest en leeg. (Zie uitgangspunt D) Het feit dat de duisternis => het woord voor deze duisternis is het zelfde woord wat de Bijbel gebruikt bij de dikke ondoordringbare duisternis die plaatsvond toen YHWH deze duisternis (Chosekh) losliet bij Farao in Egypte als 1 van de 10 plagen, aanwezig is betekend het dat satan (en zijn duisternis) al op aarde is. De rebellie en uitstoting uit de hemel van satan met 1/3 van alle engelen is hier dus al gebeurd. Mijn interpretatie is dat satan niet meer in de hemel kan zijn en op de aarde is geworpen en daarom het enigste wat hij nog kan verwoesten, de aarde is. (vormeloos en leeg maken). Het woord voor woest is het Hebreeuwse woord Tahah wat o.a. chaos, vormloos en leegheid betekend, allemaal woorden die bij satan passen en niet bij YHWH. In het Arabisch (Hebreeuws origine) betekend taha; verdwaalt en zwerver, als in satan die verdwaalt over de aarde zwerft.

Als je nu Jesaja 28: 9 hier toepast waarin staat dat Zijn Woord is opgebouwd door overal in Zijn Woord elke keer een beetje van Zijn waarheid laat zien en heel Zijn Woord zo elkaar ondersteund. Dan kan je door informatie van elders uit Zijn Woord, zien wat er heeft plaatsgevonden. Ezech.28:13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid. 14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is. 16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien. Aangezien satan in de 2de zin al aanwezig is, moet hetgeen wat hierboven staat beschreven al zijn gebeurd.

Gods tegenstander/satan zoals die werd genoemd nadat hij de hemel uit was geworpen is in zijn zonder Gods licht zijnde toestand op aarde. Wat dus in Ezech. hierboven staat vermeld is gebeurd ergens tussen de 1ste en 2de zin van uw Bijbel. Deze satan wordt in de Bijbel meerdere malen, de verwoester genoemd. Maar dan komt YHWH in de vorm van Zijn Geest en stapt in de zienlijke wereld die aarde heet en zweeft over de wateren. Het is het Woord van God (Yeshua) die nu in de vorm van de HG over de wateren zweeft. Jes.11:1 Want er zal een Rijsje voortkomen uit den afgehouwen tronk van Isaï, en een Scheut uit zijn wortelen zal Vrucht voortbrengen. 2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. De hemel, daar kan satan niets doen, de aarde is nu door zijn toedoen geheel opgegaan in het water, en zo eindigt de 2de zin waarin alleen water is te zien.

En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht.                                                                        In dit ene zinnetje staat net zoals in alle zinnen, zoveel informatie. God begint eerst om Zijn Woord/ licht terug te brengen naar Zijn schepping. Licht of in het Hebreeuws order, Hij brengt de chaos terug onder Zijn gezag. Het wordt niet geschapen, Hij spreekt het gewoon uit in aanwezigheid. YHWH was nog niet klaar met de aarde verder haar doel te geven, een doel die heel Zijn schepping met elkaar doet bewerken. Het Woord door wie en voor wie alles is geschapen Yeshua het levende Woord van YHWH, die dus eeuwig is. Let op; het licht, dit Licht bestaat dus zonder de zon en zal later als Hij alles heeft hersteld, weer te zien zijn. Hij is het Licht. De hemel heeft haar bewoners al nu de aarde nog. Er is dus zonder Zijn licht, zonder Zijn Woord geen begin, Hij is het begin van de schepping Zijn schepping die Hij is vers 1 heeft geschapen. Wat Hij daarna doet is het tevoorschijn roepen van hetgeen Hij al heeft gemaakt. Er is echter geen aarde voordat het Hemelse gereed is gemaakt, alles wat op aarde geld heeft een oorsprong uit de hemel. Daarom zijn Gods wetten voor eeuwig het zijn geestelijke wetten waaruit de natuurlijke voortkomen.

Dit Licht was niet zomaar een licht, In het Hebreeuws staat er et-haór. Mijn vertaling; Het Licht van de Aleph Taw/ het begin en het eind, Het Licht van de Messias Yeshua. Er staat verder dit Licht was goed, Yeshua zegt dat er maar 1 persoon goed is t.w.; de Vader/ YHWH/ Yeshua in het vlees. En weet u nu wat heel bijzonder is? Als we nu Jes. 28: 9 toepassen op wat de Bijbel zegt wat goed is dan komen we bijvoorbeeld uit op dat de wet volmaakt en goed is. En nu zegt u waarschijnlijk; ja misschien in het oude testament. Wel dan heb ik hier ook een tekst uit het nieuwe: Notabene van Paulus van wie de kerk doorgaans zegt dat de wet door oa hem is afgeschaft, Rom.7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed. EN natuurlijk wordt dit feit ook ondersteund door het feit dat als de wet in het OT goed was dan is die ook in het NT!! Het is of dat wat de Bijbel zegt of u gelooft iets/ iemand anders en God en Zijn Woord veranderd wel.

Verder staat er dat God scheiding bracht tussen licht en duisternis. Nu brengt licht altijd scheiding, duisternis wijkt altijd zodra er licht verschijnt. En als laatste maar zeker niet als de minste, en let op; dit komt alleen in het Hebreeuws naar voren. De hele zin is: En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.  Wat is aan deze zin zo speciaal? Dat zal ik u vertellen. Ik krijg regelmatig te horen dat de dagen waarover de Bijbel hier spreekt niet te definiëren is. Dat dit van 12 uur tot duizenden jaren kan betekenen. Ik wil u nu zeggen dat dat niet alleen on-Bijbels is maar ook niet mogelijk in de originele Hebreeuwse taal. In het Hebreeuws staat namelijk letterlijk dat dag 1 bestaat uit de dag eenheid bestaande uit het licht (dag) met de donkerheid (nacht) met de avond en de ochtend. Behalve dat de dag beschrijving hier alle 4 facetten van een 24uurs periode aangeeft spreekt het Hebreeuws over een Yom echad, oftewel een dag eenheid. Net zoals je in het Hebreeuws het over YHWH kan hebben als zijnde die ENE God, over Elohiym = Goden wordt Hij in HET geloofs gebed van Israël (de Sch’ma) Adonai echad genoemd, Goden als eenheid (echad) die YHWH heet. Andere voorbeelden waarin God spreekt over echad (verschillende onderdelen) welke 1 zijn, zijn; man en vrouw die samenkomen en gemeenschap hebben, en de twee stokken die in Zijn hand 1 worden (Juda en Efraïm). Het grootste voorbeeld van honderd verschillende onderdelen die 1 eenheid worden is de tabernakel, al die stokken, doeken, ringen, versiersels, palen, klemmen, etc etc. al die verschillende delen zijn zodra ze allemaal aan elkaar zijn bevestigd echad en of 1 tabernakel haal je 1 item weg is het meteen GEEN tabernakel meer. Zo is de dag beschreven een dag die bestaat uit een nacht met een morgen en een dag met de avond, 24 uur beginnende met zonsondergang rond 18.29 uur en eindigende bij zonsondergang rond 18.30 uur. (Israël tijd)

En God zei: Laat er een gewelf zijn in het midden van het water, en laat dat scheiding maken tussen water en water! Staat er in het Nederlands. Wederom zichtbaar niets bijzonders hoewel als je dit gebeuren visueel maakt dan is er eerst een chaos van wateren waar licht wordt toegevoegd en nu in het midden scheiding wordt gebracht door een tussenscheiding een uitspansel komt wat zich tussen de bovenkant (is water) en de onderkant (is water) bevind. Het Hebreeuwse woord voor het maken van dat uitspansel is raqiya wat komt van het woord raqa wat hameren, slaan, platmaken, vergroten, uitstrekken en stampen betekend. Zoiets wat een smid doet met een blok metaal die deze dunner en uitgestrekt wilt hameren of een tentenmaker die de tent uitstrekt over de stokken om een zo groot mogelijk oppervlakte te krijgen. Psalm 136:6 Die de aarde boven het water uitspande, Jes.42:5 Zo zegt God, de HEERE, Die de hemel heeft geschapen en hem heeft uitgespannen, Die de aarde heeft uitgespreid en wat daarop uitspruit.


En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het gewelf is, en het water dat boven het gewelf is.
Iedereen die in uw Bijbel staat van Adam tot Johannes, geloofde deze info. De anders denkenden wat eerst mondjesmaat maar daarna meer kwam opzetten, begon bij de komst van Nicolaas Copernicus uit 1473 en begonnen aan de verhalen in de Bijbel te twijfelen.

Bijna Iedereen die tot 1789 leefde geloofde in de Bijbelse info en werd ook als feiten op de meeste scholen gegeven. U heeft vast wel gehoord dat men vroeger dacht dat als je te ver de zee opging dat je er vanaf kon vallen. Heel uw Bijbel is geschreven vanuit Gods oogpunt, dat Hij de schepper is en regeert vanuit de hemel die boven de wateren is en de mens regeert op de aarde die het middelpunt is van Zijn schepping, bekend als Geocentrische


. Copernicus bracht de theorie dat alles om de zon draait z.g. heliocentrische, en waar/ wat de wereld het meest aanhangt. Maar om terug te komen op de Bijbel, de Bijbel geeft dus aan dat het uitspansel (de hemel waar we tegenaan kijken) tussen water boven en water beneden zit.

De aarde werd zichtbaar omdat God de wateren naar 1 plaats liet stromen. En God zei: Laat het water dat onder de hemel is, in één plaats samenvloeien en laat het droge zichtbaar worden!  En God noemde het droge aarde en het samengevloeide water noemde Hij zeeën; en God zag dat het goed was. Net als dat God en het licht goed was zo noemde God ook wat Hij had uitgesproken. Let op het Woord voor scheppen is het Hebreeuwse Woord bara, dit woord werd tot nu toe alleen in de 1ste zin gebruikt en verder nog niet, God roept het van hetgeen er al was. Ook hetgeen wat God nu laat groeien komt voort van wat er al reeds in de aarde zit, wat Hij ook goed noemt.
En God zei: Laat de aarde groen doen opkomen, zaaddragend gewas, vruchtbomen, die naar hun soort vrucht dragen, waarin hun zaad is op de aarde! Deze vorm van leven, het plantenrijk is zonder ziel of geest. Planten kunnen niet zien, horen of denken, ze leven met als doel vruchtbaar te zijn en voortplanten.


En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot tekenen, en tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren! Wederom als u goed heeft opgelet staat hier iets wat volledig als sprookje in de huidige wereld wordt neergezet. Weet u nog Zijn schepping zegt; water boven daaronder een gewelf met een droog stuk aarde en 1 zee en onder deze aarde en zee nog meer water. En wat komt daar nu bij? In het gewelf wat scheiding maakt tussen water en water zet Hij lichten waaronder de zon (grote licht( de maan (kleinere licht) en de sterren (lichtpunten). Resumerend; de Bijbel spreekt over 1 aarde waarover de zon en maan draaien onder een gewelf hemel, met daarboven en onder water.
En God plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde

Nu dat er een planten rijk is en de zon is geschapen om ze te laten groeien kan God beginnen met de volgende stap het dierenrijk.  En God schiep de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was. Dit was de vijfde dag. noot: de waterdieren en de gevleugelde dieren zijn de volgende vorm van leven. Naast de planten hebben dieren er iets bij, ze hebben een ziel. Ze kunnen voelen en bewegen maar ze doen het voornamelijk instinctief. Op de 6de dag En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was. De dieren komen niet uit de aarde of de hemel hier staat na de 1ste dag voor de tweede keer dat God schept (bara) en God doet dat nog 1 keer. In het Hebreeuws komt hier nog iets naar voren wat niet in de vertalingen terugkomt. En dat is dat God de draken en grote slangen maakt. Ook dit was tot voor kort (zo’n 180 jaar geleden) nog een vast geloof. Daarna werden de draken dinosaurussen genoemd en omdat ze niet meer werden gezien als legende bestempeld.

De 6de dag is nog niet voorbij en God schept nog 1 keer, Hij maakt de mens naar Zijn beeld. De mens is het enige levend wezen met een ziel en met een Geest. De mens is daarom een eeuwigheids wezen.
En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

Wat er dan volgt is het relaas van wat er met de schepping gebeurde en wat erop volgde. En alles wat er daarna staat is een vervolg om uiteindelijk terug te keren naar de herstelde wereld van wat God toen in het begin had geschapen.

De Schepping was volmaakt, was volledig shalom (100% tot haar doel) en was afzonderlijk goed. Bij elkaar toen alles (heel Zijn schepping) meewerkte met elkaar was alles ZEER goed. Sinds de zondeval zijn we steeds verder in verval geraakt (plant, dier en mens) en vallen we steeds verder van Hem af. Totdat de tijd is gekomen dat het genoeg is en Hij alles weer hersteld. Dit is wat de Bijbel van het scheppings verhaal verteld. Wat gelooft u ervan? Kunt u de uitgangspunten onderstrepen en navolgen nu u deze versie heeft gehoord? Kunt u amen zeggen op dat God dezelfde is die was, is en komen zal. Dat Hij niet kan liegen en Zijn Woord waarheid is? Dat Zijn Woord niet legendes en of sprookjes zijn maar werkelijkheid en geschiedenis? De schepping van de aarde 6000 jaar geleden inclusief alle uitgestorven dino's of dit gebeurde miljooeeenen jaren geleden? EN wanneer werd de zon dan geschapen of leefde de dino's en de toenmalige wereld zonder zon?  Ik hoor graag wat u hiervan vind? zit u vast aan de verhalen die u uw hele leven heeft gehoord of kunt u zelf onderzoeken of wat waar is? Kunt u met God lachen om de wijsheid van mensen of andersom? 

Ik en mijn huis zullen de Heere dienen, Wie dient u?

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

Reacties