Doorgaan naar hoofdcontent

BIJBEL FRAGMENTEN "JOSEPH"




Jozef

In deze serie fragmenten hoop ik u mee te nemen naar verschillende locaties welke op de een of andere manier, connecties heeft met de Bijbel.

De eerste locatie is tevens waar het ongeveer voor mij begon als zijnde het besef dat er nu nog steeds zichtbaar iets te zien is van het verre verleden.

Ik mocht al deze locaties samen met mijn vrouw zien en beleven, waarvoor ik nog steeds dankbaar ben.

 

Egypte: wij waren met ons gezin hier op vakantie na een hectische privé periode.

Het Egypte van nu is sterk afhankelijk van haar toerisme en verdeel ik voor nu in voornamelijk twee gebieden tw: Beneden Egypte, omgeving van Cairo met de grote Piramides en boven Egypte de omgeving Karnak met de vele tempels en dal der Koningen.

Wij zaten aan de Nijl vlak bij Karnak en bezochten zo de vele tempels en het dal der Koningen.

Karnak is heel indrukwekkend, het is meer een complex en beschrijft op zijn 4 muren van de hoofdtempel, de historie van 4 generaties Farao’s, tenminste dat wat is overgebleven, het is mijn ervaring dat er een agenda is om bepaalde geschiedenissen niet te laten bestaan en worden dan ook letterlijk eruit gebeiteld, wat ik herhaaldelijk heb gezien. Je kan tevens zien of iets heel vroeger of pas geleden is weggebeiteld wat in Egypte beide het geval is.

 

Hier kregen we van onze gids onder andere uitleg over gevangen genomen volkeren en hun afbeeldingen, zo zag je verschillende type volkeren elk met hun typische kenmerken waaronder negervolken met kroeshaar en dikke lippen, kanaitische volken met vierkante baarden en Semitische met korte baarden, Egyptenaars kaal en meestal met een wit rokje waarbij de Farao’s die opperheerser waren met een dubbele kroon en Farao’s die 2de of onderheerser waren met een halve kroon waren afgebeeld.

 

Zo gingen we op een hete dag ook naar Komombo een zogenaamde belasting tempel langs de Nijl. Dit complex is lang niet zo groot als Karnak maar heeft oa mooie pilaren. Een belasting tempel, zei onze gids vanwege de grote put die indertijd verbonden stond met de Nijl en zodoende de hoogte van het waterpeil aangaf die weer aantoonde hoeveel land er vruchtbaar was gemaakt door het water. Daarop werd de belasting op afgemeten omdat men wist dat er zoveel hoeveelheid oogst kon worden behaald. Heel eerlijk en goed bedacht.

 

Als u in Egypte bent geweest en op zoek bent gegaan om mooie plaatjes te schieten van bijvoorbeeld hiërogliefen en of mooie afbeeldingen dan weet u dat de meeste kans hierop is om boven de 2 meter te kijken, of wat achter een hek staat (wat zeer weinig is) of achter glas.

De vele mensen die alles willen aanraken en ook de natuur, hebben de afbeeldingen onder de twee meter meer beschadigd dan daarboven.

 

Vandaar dat ik met mijn camera vrij constant naar boven keek.

Ik liep zo een beetje over het voorplein heen toen ik een aparte voorstelling zag en daar een plaatje van schoot.

De voorstelling op zo’n 2.5 meter hoog was dat van een onderheerser/Farao vanwege de halve kroon die hij droeg, Zijn Egyptische vrouw stond ernaast. Echter wat schetste mijn verbazing, deze afbeelding was niet van een Egyptenaar maar van een Semitische man, kenmerkend door de korte baard, met een Egyptische.

Wat helemaal apart was, was dat toen ik naar de gids liep en hem de foto liet zien met de vraag ‘wie dat was’? Hij meteen boos reageerde en om mijn camera vroeg, die hij natuurlijk niet kreeg.

Tevens wilde hij weten waar ik dat plaatje geschoten had wat ik hem ook niet vertelde. In het achterhoofd denkende dat die voorstelling dan op de nominatie stond om verwijderd te worden.

 

Pas later besefte ik dat het hier wel eens om de Bijbelse Jozef kon gaan. Jozef die door zijn broers aan Egypte was verkocht om daar te sterven.

Jozef die door hulp van God de dromen van Farao kon uitleggen en zodoende de 2de Farao werd.

Jozef die de eerste was beschreven om belastingen in te voeren en daar stonden wij in een belastingtempel met een Semitische heerser.

 

Ik weet dat de huidige heersende archeologie zegt dat de deze tempel niet uit de tijd van Jozef komt en men dit gegeven niet wilt bekijken of onderzoeken.

Maar deze ervaring was de eerste van vele persoonlijke archeologische ontdekkingen die mij ertoe brachten om de Bijbel meer te onderzoeken.

 

Het enigste wat ik weet is dat de Bijbel zegt dat een zoon van Jacob, Jozef de tweede Farao werd van Egypte, dat normaal gesproken Farao’s werden gekozen door geboorte in een koninklijke gezin of indien dit niet mogelijk was, een hooggeplaatste rang of uit naaste familie kwam. Dat Farao’s kaal of soms met een soort staafsik onder de kin werden afgebeeld.

 

Er is nog veel meer bewijs van Jozef en zelfs Mozes te vinden in huidig Egypte, de reden dat de archeologische wereld het niet accepteert is dat de eerste archeologen (rond 1850) een tijdsbepaling oftewel een datering van oa gebruikte voorwerpen (potten) met bepaalde dynastie’s hebben gekoppeld.

Deze tijdsbepaling klopt niet met wat ze daarna hebben gevonden en dus wordt alles wat Bijbels is overboord gegooid, daar dit niet overeen komt.

Dat niemand van deze intelligente dames en heren op het idee komt dat deze tijdsbepaling uit de 19 de eeuw wel eens fout kan zijn, is onvoorstelbaar.

Alles wordt bijgesteld naar huidige maatstaven maar niet de archeologie.

 

Het is ook niet een kwestie van juist interpreteren maar gemakkelijk kunnen zeggen dat de Bijbel een sprookjesboek is, daar vele universiteiten het Bijbels geloof uitsluiten en mensen die wel geloven belachelijk of voor dom proberen te maken.

 

Welnu, ik ben blij en dankbaar dat Ik behoor bij diegene die de Bijbel als waarheid en geschiedenis zien, u ook?

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel!

 

Shalom Raymond

Reacties