GODS SCHEPPING
De Bijbel, Gods Woord begint in het Nederlands met de
zin; In het begin schiep God de hemel en de aarde.
De meeste mensen lezen deze zin als
een opening, een samenvatting en aankondiging van wat er vervolgens wordt
gezegd. Wat dan volgt is een soort van uiteenzetting van hoe de hemel en aarde
werd geschapen, volgens de schrijver. Hier kan je het mee eens zijn of
niet en afhankelijk wat men heeft gehoord en of heeft geleerd, welke cultuur je
uit komt en de maatschappij waarin je in leeft, heb je een bepaald beeld of
gedachte over dit scheppings verhaal. Je kan het iemand niet kwalijk nemen die
een bepaalde visie hierover heeft als die nooit een ander geluid heeft gehoord.
Omdat hierover zo veel verschillende opvattingen zijn en uitleggingen wilde ik
met deze studie eens de Hebreeuwse visie laten horen, oftewel dat andere
geluid.
Wat nu volgt gaat gepaard met de uitdrukking “Gij geheel anders” want ik heb
nog niet iemand anders zo gehoord en mijn vraag aan u is; wat is uw conclusie
nadat u het scheppingsverhaal zelf bestudeerd heeft? En mocht u hier iets tegen
komen wat tegen uw verstand ingaat, onthoud dan in wie u (wilt) geloven God en
Zijn Woord of……
Maar om een ieder zich bewust te maken dat dit niet
zomaar een verhaal is, moet ik eerst een aantal uitgangspunten uitleggen om het
hoe en waarom ik dit verhaal zo uitleg, te verduidelijken. In principe of beter gezegd; in Bijbelse
principe gelden deze uitgangspunten voor heel de Bijbel, voor alle verhalen die
hierin staan, maar helpt zeker en in het bijzonder met het scheppingsverhaal om
bewust te zijn van de informatie en of het doel die hiermee wordt gegeven. Deze
uitgangspunten komen veelvuldig terug in de Bijbel maar voor uw gemak staan ze
hieronder.
UITGANGSPUNTEN:
A: Geen Tijden; Buiten Gods schepping is
er geen tijd, m.a.w. alleen de geschapen wereld heeft te maken met tijd.
B: Het Woord heeft alles geschapen, het
was voor de schepping, is de Schepper.
C: God (Woord) is Goed, Licht, Waarheid,
Yeshua
D: Wat
God (Woord) Schept is volmaakt en of Shalom (100%).
E:
satan is door zijn keuze het
tegenovergestelde van God (tegenstander), en zijn werken/ vruchten, laten dat
zien. God is leven, licht, Waarheid – satan is dood, duister, leugenaar
F:
God is eeuwig, voor en na de
schepping, Hij (Zijn Woord) veranderd niet.
Gods wijsheid is zeker niet de wijsheid die wij mensen
denken te hebben, Gods kennis gaat vele malen onze kennis te boven. Willen wij
iets begrijpen van wat Hij zegt dan moeten wij als 1ste geloven wie
Hij zegt dat Hij is en daarmee ALLES geloven wat Hij te zeggen heeft en wat Hij
heeft gezegd door Mozes, de Bijbel, Zijn Woord. Daarmee Zijn Bijbelse principes
aanhouden waarvan hierboven enkele staan en geheel bewust raken dat Hij en dus
Zijn Woord niet, nooit veranderen. Zolang iemand deze waarheid niet beseft, dan
kan zijn/ haar god wel veranderen, en die doet dan ook. Dan geld er nog 1 zeer
belangrijk uitgangspunt wat inhoud dat heel Zijn Woord alles wat er staat,
ondersteund en onderschrijft. Oftewel als er in onze taal een tegenstrijdigheid
staat dan is het verkeerd vertaald en of begrepen, heel Zijn Woord staat in overeenstemming
met heel en alle woorden in de Bijbel. Wilt u deze wijsheid/kennis weten dan is
Hem kennen als in Vader relatie zoon, de vereiste. Jes. 28: 9 Wien
zou Hij dan de kennis leren, en wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven?
Den gespeenden van de melk, den afgetrokkenen van de borsten?10 Want
het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een
weinig, daar een weinig. De kennis, Gods kennis leer je onder andere dus
door dezelfde regels/ gebeurtenissen bij elkaar te voegen om te zien wat het
volledige plaatje is.
God bestaat buiten de schepping en heeft niet zoals
wij (Zijn schepping op aarde) te maken met tijd. De gebeurtenissen die
beschreven worden gebeuren in zowel Zijn wereld als in onze wereld moeten in
die context worden gezien. Zodra je over een gebeurtenis op aarde spreekt dan
speelt de tijd die Hij met het scheppen van de aarde, ook schept, mee. Daarom
wordt onder andere meteen vanaf het begin op aarde de dagen gedefinieerd als
zijnde een periode van 24uur. Als laatste noot: deze studie is maar een zeer
klein gedeelte van wat er allemaal in het Hebreeuws wordt gezegd, maar geeft
alleen weer wat ik voor dit moment belangrijk vind.
בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ De eerste zin in het Hebreeuws
staat hiernaast. Nu is het zo dat elke taal die u kent verschillende tijden
kent, zo ook het Nederlands, wat deze zin in de verleden tijd zet. Hebreeuws
kent echter maar twee tijden gekoppeld aan de actie; het is al gebeurd
(verleden tijd) of het moet/ gaat nog gebeuren. Deze zin en actie staat in de
reeds verleden tijd, het is al gebeurd, m.a.w. de hemelen en de aarde, zijn
hier al geschapen. En dit is belangrijk, want wat God creëert of schept is
volmaakt. De schepping in deze 1ste zin, te weten, de hemelen en de
aarde zijn al volmaakt geschapen. Deze 1ste zin geeft de volmaakte
toestand van Gods Schepping weer waarbij de Hemelen en haar hemelbewoners
geheel zijn geschapen. De aarde is al volmaakt maar God is daar nog niet mee
klaar. Hoe weten we dat? God en Zijn engelen bestaan al voordat Hij verder gaat
met de aarde. Als God in Zijn HG vorm naar de aarde gaat (in de volgende zin)
staat de duisternis op de afgrond. De duisternis waarin satan en zijn tegen God
rebellerende engelen zijn. Er is dus al iets gebeurd waardoor satan duister is
op aarde. De Bijbel spreekt hierover pas later een paar keer over.
De eerste letter waarmee Gods Woord begint is de Bet
(huis) en niet de Aleph (sterke leider), de 1ste letter van het
Alephbet. Het huis waar de Zoon de eigenaar van is Hebr. 3:6 de Zoon
waarvan Hebreeën ook zegt: 2 Welken Hij gesteld
heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt
heeft; 10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde
gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen; 12 En
als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij
zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden. De 1ste zin
bestaat uit 7 woorden ook dit gegeven laat zien dat YHWH het volmaakt heeft
geschapen. Het laat ook zien wie het heeft geschapen en wat het middelpunt van
dit alles is.
De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de
Geest van God zweefde boven het water. De 2de zin staat haaks
met wat er eerst was geconstateerd. Zijn volmaakte schepping is niet volmaakt
meer, er is iets gebeurd want de aarde wordt beschreven als woest en leeg. (Zie
uitgangspunt D) Het feit dat de duisternis => het woord voor deze duisternis
is het zelfde woord wat de Bijbel gebruikt bij de dikke ondoordringbare
duisternis die plaatsvond toen YHWH deze duisternis (Chosekh) losliet bij Farao
in Egypte als 1 van de 10 plagen, aanwezig is betekend het dat satan (en zijn
duisternis) al op aarde is. De rebellie en uitstoting uit de hemel van satan
met 1/3 van alle engelen is hier dus al gebeurd. Mijn interpretatie is dat
satan niet meer in de hemel kan zijn en op de aarde is geworpen en daarom het enigste
wat hij nog kan verwoesten de aarde is.(vormeloos en leeg maken). Het woord
voor woest is het Hebreeuwse woord Tahah wat oa chaos, vormloos en leegheid
betekend, allemaal woorden die bij satan passen en niet bij YHWH. In het
Arabisch (Hebreeuws origine) betekend taha; verdwaalt en zwerver, als in satan
die verdwaalt over de aarde zwerft. En ook dit komt terug in een beschrijving
van satan.
Als je nu Jesaja 28: 9 hier toepast waarin
staat dat Zijn Woord is opgebouwd door overal in Zijn Woord elke keer een
beetje van Zijn waarheid laat zien en heel Zijn Woord zo elkaar ondersteund.
Dan kan je door informatie van elders uit Zijn Woord, zien wat er heeft
plaatsgevonden. Ezech.28:13 Gij waart in Eden,
Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en
diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en
smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage
als gij geschapen werdt, waren zij bereid. 14 Gij
waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op
Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.15 Gij
waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er
ongerechtigheid in u gevonden is. 16 Door de veelheid uws
koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt
gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij
overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!17 Uw
hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw
glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der
koningen gesteld, om op u te zien.
Gods tegenstander/satan zoals die werd genoemd nadat
hij de hemel uit was geworpen is in zijn zonder Gods licht zijnde toestand op
aarde. Wat dus in Ezech. hierboven staat vermeld is gebeurd ergens tussen de 1ste
en 2de zin van uw Bijbel. Deze satan wordt in de Bijbel meerdere
malen, de verwoester genoemd. Maar dan komt YHWH in de vorm van Zijn Geest en
stapt in de zienlijke wereld die aarde heet en zweeft over de wateren. Het is
het Woord van God (Yeshua) die nu in de vorm van de HG over de wateren zweeft. Jes.11:1 Want er zal een Rijsje voortkomen uit den
afgehouwen tronk van Isaï, en een Scheut uit zijn wortelen zal Vrucht
voortbrengen. 2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest
der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der
kennis en der vreze des HEEREN. De hemel, daar kan satan niets doen, de
aarde is nu door zijn toedoen geheel opgegaan in het water, Water is in handen
van satan een verwoestende kracht en zo eindigt de 2de zin waarin
alleen water is te zien.
3de zin: En God zei: Laat er licht
zijn! En er was licht.
In dit ene zinnetje staat net zoals in alle zinnen, zoveel
informatie. God begint eerst om Zijn Woord/ licht terug te brengen naar Zijn
schepping. Licht of in het Hebreeuws order, Hij brengt de chaos terug onder
Zijn gezag. Het wordt niet geschapen, Hij spreekt het gewoon uit in
aanwezigheid. YHWH was nog niet klaar met de aarde verder haar doel te geven,
een doel die heel Zijn schepping met elkaar doet bewerken. Het Woord door wie
en voor wie alles is geschapen, Yeshua het levende Woord van YHWH, die dus
eeuwig is. Let op; het licht, dit Licht bestaat dus zonder de zon en zal later
als Hij alles heeft hersteld, weer te zien zijn. Hij is het Licht. De hemel
heeft haar bewoners al nu de aarde nog. Er is dus zonder Zijn licht, zonder
Zijn Woord geen begin, Hij is het begin van de schepping Zijn schepping die Hij
is vers 1 heeft geschapen. Wat Hij daarna doet, is het tevoorschijn roepen van
hetgeen Hij al heeft gemaakt. Er is echter geen aarde voordat het Hemelse
gereed is gemaakt, alles wat op aarde geld heeft een oorsprong uit de hemel.
Daarom zijn Gods wetten voor eeuwig, het zijn geestelijke wetten waaruit de
natuurlijke voortkomen.
Dit Licht was niet zomaar een licht, In het Hebreeuws
staat er et-haór. Mijn vertaling; Het Licht van de Aleph Taw/ het begin en het
eind, Het Licht van de Messias Yeshua. Er staat verder dit Licht was
goed, Yeshua zegt dat er maar 1 persoon goed is t.w.; de Vader/ YHWH/
Yeshua in het vlees. En weet u nu wat heel bijzonder is? Als we nu Jes. 28:
9 toepassen op wat de Bijbel zegt wat goed is dan komen we bijvoorbeeld uit
op dat de wet volmaakt en goed is. En nu zegt u waarschijnlijk; ja misschien in
het oude testament. Wel dan heb ik hier ook een tekst uit het nieuwe: Notabene
van Paulus van wie de kerk doorgaans zegt dat de wet door oa hem is afgeschaft,
Rom.7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en
rechtvaardig, en goed. EN natuurlijk wordt dit feit ook ondersteund door
het feit dat als de wet in het OT goed was dan is die ook in het NT!! Nogmaals
het is of dat wat de Bijbel zegt of u gelooft iets/ iemand anders en God en
Zijn Woord veranderd dus wel.
Verder staat er dat God scheiding bracht tussen
licht en duisternis. Nu brengt licht altijd scheiding, duisternis wijkt
altijd zodra er licht verschijnt. En als laatste maar zeker niet als de minste,
en let op; dit komt alleen in het Hebreeuws naar voren. De hele zin is: En
God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond
geweest en het was morgen geweest: de eerste dag. Wat is aan deze zin zo speciaal? Dat zal
ik u vertellen. Ik krijg regelmatig te horen dat de dagen waarover de Bijbel
hier spreekt niet te definiëren is. Dat dit van 12 uur tot duizenden jaren kan
betekenen. Ik wil u nu zeggen dat dat niet alleen on-Bijbels is maar ook niet
mogelijk in de originele Hebreeuwse taal. In het Hebreeuws staat namelijk
letterlijk dat dag 1 bestaat uit de dageenheid bestaande uit het licht (dag)
met de donkerheid (nacht) met de avond en de ochtend. Behalve dat de
dagbeschrijving hier alle 4 facetten van een 24uurs periode aangeeft, spreekt
het Hebreeuws over een Yom echad, oftewel een dageenheid. Net zoals je in het
Hebreeuws het over YHWH kan hebben alszijnde die ENE God, over Elohiym = Goden
wordt Hij in HET geloofs gebed van Israël (de Sch’ma) Adonai echad genoemd,
Goden als eenheid (echad) die YHWH heet. Andere voorbeelden waarin God spreekt
over echad (verschillende onderdelen) welke 1 zijn, zijn; man en vrouw die
samenkomen en gemeenschap hebben, en de twee stokken die in Zijn hand 1 worden
(Juda en Efraïm twee volken worden weer 1= het Koninkrijk van God). Het
grootste voorbeeld van honderd verschillende onderdelen die 1 eenheid worden is
de tabernakel, al die stokken, doeken, ringen, versiersels, palen, klemmen, etc
etc. al die verschillende delen zijn zodra ze allemaal aan elkaar zijn
bevestigd echad en of 1 tabernakel, haal je 1 item weg is het meteen GEEN
tabernakel meer. Zo is de dag beschreven een dag die bestaat uit een nacht met
een morgen en een dag met de avond, 24 uur beginnende met zonsondergang rond
18.29 uur en eindigende bij zonsondergang rond 18.30 uur. (Israël tijd)
En God zei:
Laat er een gewelf zijn in het midden van het water, en laat dat scheiding
maken tussen water en water! Staat er in het Nederlands. Wederom
zichtbaar niets bijzonders hoewel als je dit gebeuren visueel maakt dan is er eerst
een chaos van wateren waar licht wordt toegevoegd en nu in het midden scheiding
wordt gebracht door een tussenscheiding een uitspansel komt wat zich tussen de
bovenkant (is water) en de onderkant (is water) bevind. Het Hebreeuwse woord
voor het maken van dat uitspansel is raqiya wat komt van het woord raqa wat
hameren, slaan, platmaken, vergroten, uitstrekken en stampen betekend. Zoiets
wat een smid doet met een blok metaal die deze dunner en uitgestrekt wilt
hameren of een tentenmaker die de tent uitstrekt over de stokken om een zo
groot mogelijk oppervlakte te krijgen. Psalm 136:6 Die de aarde boven het water uitspande, Jes.42:5 Zo zegt
God, de HEERE, Die de hemel heeft geschapen en hem heeft uitgespannen, Die de
aarde heeft uitgespreid en wat daarop uitspruit.
En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het
gewelf is, en het water dat boven het gewelf is. Iedereen die
in uw Bijbel staat van Adam tot Johannes, geloofde deze info. De anders
denkenden wat eerst mondjesmaat maar daarna meer kwam opzetten, begon bij de
komst van Nicolaas Copernicus uit 1473 en begonnen aan de verhalen in de Bijbel
te twijfelen.
Bijna Iedereen die tot 1789 leefde geloofde in de
Bijbelse info en werd ook als feiten op de meeste scholen gegeven. U heeft vast
wel gehoord dat men vroeger dacht dat als je te ver de zee opging dat je er
vanaf kon vallen. Heel uw Bijbel is geschreven vanuit Gods oogpunt, dat Hij de
schepper is en regeert vanuit de hemel die boven de wateren is en de mens
regeert op de aarde die het middelpunt is van Zijn schepping, bekend als
Geocentrisme. Copernicus bracht de theorie dat alles om de zon draait zg
heliocentrisme, en waar/ wat de wereld van vandaag het meest aanhangt.Maar niet
alleen de wereld van vandaag, ALLE heidense volkeren die een eigen afgod hadden
gemaakt een god die ze zelf hadden bedacht, hadden allemaal ook een zonnegod.
Egypte-ra, Rome apollo, Griekenland zeus, Mesopotamië baal, enz. Maar om terug
te komen op de Bijbel, de Bijbel geeft dus aan dat het uitspansel (de hemel
waar we tegenaan kijken) tussen water boven en water beneden zit.
De aarde werd zichtbaar omdat God de wateren naar 1
plaats liet stromen. En God zei:
Laat het water dat onder de hemel is, in één plaats samenvloeien en laat het
droge zichtbaar worden! En
God noemde het droge aarde en het samengevloeide water noemde Hij zeeën; en God
zag dat het goed was. Net als dat God en het licht goed was zo noemde God ook
wat Hij had uitgesproken. Let op het Woord voor scheppen is het Hebreeuwse
Woord bara, dit woord werd tot nu toe alleen in de 1ste zin gebruikt
en verder nog niet, God roept het van hetgeen er al was. Ook hetgeen wat God nu
laat groeien komt voort van wat er al reeds in de aarde zit, wat Hij ook goed
noemt.
En God zei: Laat de aarde groen doen opkomen, zaaddragend gewas,
vruchtbomen, die naar hun soort vrucht dragen, waarin hun zaad is op de aarde! Deze
vorm van leven, het plantenrijk is zonder ziel of geest. Planten kunnen
niet zien, horen of denken, ze leven met als doel vruchtbaar te zijn en
voortplanten.
En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken
tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot tekenen, en tot aanduiding van
vaste tijden en van dagen en jaren! Wederom als u goed heeft opgelet staat
hier iets wat volledig als sprookje in de huidige wereld wordt neergezet. Weet
u nog Zijn schepping zegt; water boven daaronder een gewelf met een droog stuk
aarde en 1 zee en onder deze aarde en zee nog meer water. En wat komt daar nu
bij? In het gewelf wat scheiding maakt tussen water en water zet Hij lichten
waaronder de zon (grote licht( de maan (kleinere licht) en de sterren
(lichtpunten). Resumerend; de Bijbel spreekt over 1 aarde waarover de zon en
maan (lichten) draaien onder een gewelf hemel, met daarboven en onder water. En God plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op
de aarde
Nu dat er een planten
rijk is en de zon is geschapen om ze te laten groeien kan God beginnen met de
volgende stap het dierenrijk. En God schiep de grote zeedieren en alle
krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle
gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was. Dit was de
vijfde dag. noot: de waterdieren en de gevleugelde dieren zijn de volgende vorm
van leven. Naast de planten hebben dieren er iets bij, ze hebben een ziel. Ze
kunnen voelen en bewegen maar ze doen het voornamelijk instinctief. Op de 6de
dag En God maakte de wilde
dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende
dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was. De dieren komen niet uit de aarde of de hemel
hier staat na de 1ste dag voor de tweede keer dat God schept (bara)
en God doet dat nog 1 keer. In het Hebreeuws komt hier nog iets naar voren wat
niet in de vertalingen terugkomt. En dat is dat God de draken en grote slangen
maakt. Ook dit was tot voor kort (zo’n 180 jaar geleden) nog een vast geloof.
Daarna werden de draken dinosaurussen genoemd en omdat ze niet meer werden
gezien als legende bestempeld. En deze legendes kan je op heel de wereld vinden.
Probeer dat eens met welke landen een legende heeft met rode draak met een
lange staart. Ik ben in veel landen geweest en allemaal hebben ze zo’n verhaal.
Ik noem er een paar maar dat is maar een hele kleine greep, Nederland, België,
Duitsland, Engeland, Ierland, Noorwegen, Schotland, Rusland, Polen, China, Tsjechië,
etc. etc. grappig he, dat zovelen landen dezelfde legende hebben.
De 6de dag
is nog niet voorbij en God schept nog 1 keer, Hij maakt de mens naar Zijn beeld.
De mens is het enige levend wezen met een ziel en met een Geest. De mens is
daarom een eeuwigheids wezen.
En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk,
vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de
vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!
Wat er dan volgt is het relaas van wat er met de
schepping gebeurde en wat erop volgde. En alles wat er daarna staat is een
vervolg om uiteindelijk terug te keren naar de herstelde wereld van wat God
toen in het begin had geschapen.
De Schepping was volmaakt, was volledig shalom (100%
tot haar doel) en was afzonderlijk goed. Bij elkaar toen alles (heel Zijn
schepping) meewerkte met elkaar was alles ZEER goed. Sinds de zondeval zijn we
steeds verder in verval geraakt (plant, dier en mens) en vallen we steeds
verder van Hem af. Totdat de tijd is gekomen dat het genoeg is en Hij alles
weer hersteld. Dit is wat de Bijbel van het scheppings verhaal verteld. Wat
gelooft u ervan? Kunt u de uitgangspunten onderstrepen en navolgen nu u deze
versie heeft gehoord? Kunt u amen zeggen op dat God dezelfde is die was, is en
komen zal. Dat Hij niet kan liegen en Zijn Woord waarheid is? Dat Zijn Woord
niet legendes en of sprookjes zijn maar werkelijkheid en geschiedenis?
Ik en mijn huis zullen de Heere dienen, Wie dient u?
Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.
Shalom Raymond
Reacties
Een reactie posten