Doorgaan naar hoofdcontent

PADEN van GERECHTIGHEID 5

 


De SEIZOENEN van de BIJBEL (5)

De 5de studie alweer van Gods seizoenen dit keer het terugkeren van de zonde alle zonden, de  ‘moeder’ der zonde. Dat is het verbreken van onze relatie met God door ons vertrouwen aan iemand of iets anders geven. DIT is de start van AL onze ellende die daarop volgt. Gods Woord veranderd niet en dat zou ons woord ook niet moeten zijn. Wij zijn zo “eigenwijs” dat de gemiddelde kerk doodleuk zegt dat God niet veranderd en vervolgens elk Woord wat God heeft gezegd over de schutting gooit. 1 De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?

U kent het verhaal waarschijnlijk wel, maar we projecteren het op wat is geweest, helaas is dat verhaal ook ons probleem, maar dan factor duizend. Van wat Adam deed, doen hedendaagse keuzes verbleken en word elke minuut over de hele wereld uitgevoerd. Wij zijn terecht kinderen van Adam. Echter, de gevolgen zijn nu dezelfde als voor Adam toen, Adam had een consequentie gekregen en zo ook wij, "Op de dag dat gij daarvan eet, zult gij zeker sterven". Deze erfenis geld voor iedereen die na hem kwam, niemand is zonder zonde. Zonde is niet te meten van hoe erg iets is of hoe verschrikkelijk de daad is, zonde is puur en alleen het overtreden van wat God heeft gezegd, De Bijbel noemt het, het vertrappen of stukmaken van Zijn Woorden. ALLE alle woorden die wij zo gemakkelijk in onze christelijke taal spreken, hebben hun basis, hun oorsprong. hun betekenis en hun verwijzing naar Gods geboden en instellingen, ALLE woorden. Woorden die helemaal op het eind volgens openbaringen typerend is voor de Christen zoals Christus,  zoals heilig, gerechtigheid, reinheid, waarheid, licht. Koppel je 1 van deze voorbeeld woorden los van Zijn geboden en instellingen dan heb je een NIETS zeggende religieuze klank, zoals de meeste vandaag de dag zijn.

Bij Kain wordt het verhaal herhaalt, Kain de eerstgeborene met zijn tweelingbroer Abel. Allebei werden zoals elke ouder dat meestal doet, gewaarschuwd met de ervaringen van wat ze zelf verkeerd hadden gedaan. Zo wisten ze allebei dat de aarde vervloekt was door toedoen van Adam. Allebei hadden ze denk ik vele malen van hun ouders gehoord dat God ze toch had vergeven maar dat Hij daarvoor dieren had moeten doden om hun zonden te bedekken. Daarom waarschuwde God Kain om het offer op de juiste manier te presenteren. De grond was vervloekt en niet geschikt als offer voor een heilig God, tenzij de vloek was bedekt met bloed. In een andere taal als Hebreeuws lees je het niet, maar in het Hebreeuws lees je dat zowel Kain als Abel een Mincha offer brachten, een offer van de opbrengst van de grond. En alleen Abel respecteerde God door Hem na te volgen en niet zoals Kain (en zovelen met hem) door zich te verontschuldigen met te zeggen; “misschien is het fout , maar god kent mijn hartje, ik doe het voor hem”

De allereerste zonde ging gepaard met het eten van een ‘verboden’ vrucht. Hoe ironisch is het dat ook daarin of daarmee, niets maar dan ook niets veranderd is. Nog steeds volgen mensen alles en iedereen na, behalve God. Heeft God dat gezegd? wordt niet meer gezegd het hoeft ook niet meer. Wij mensen zijn modern en intelligent, wij hebben kennis, Adam was primitief wij weten wel beter, toch? EN heel vroom en hooghartig wordt er meestal bij gezegd; ‘Jezus heeft de wet afgedaan we hoeven niet meer rein te eten’ of ‘kijk naar Petrus die onrein eten heeft afgeschaft’.

In gesprek met mensen die zichzelf Christen noemen bedoelen ze meestal dat ze tot een bepaalde groep of kerk behoren. Ikzelf heb dat jaren ook gedaan, je hebt niet door dat het meer een vereniging van gelijkgestemden is. Hoe goed bedoelt en hoe oprecht ook, als je niet door hebt dat een Christen iemand is die NET ZOALS Christus is moet zijn, dan kan je horen maar niet luisteren, lezen maar niet opnemen, een Christen zijn zonder Christus. Zelfs volledig overtuigd dat je het ervaart, dat je de Heilige Geest hebt, dat je een goed persoon bent, verlost en gereinigd. Het grote probleem is dat de meeste hedendaagse christelijke woorden, gewoon klanken zijn, hol en niets betekenend. Indien de Bijbelse definitie NIET hetzelfde is als de woorden door de christelijke, dan kan je zeggen dat je bijvoorbeeld van ‘Jezus houd’, maar zonder het geloven en doen van DE GEBODEN ben je volgens Joh. een leugenaar 4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;:

 

Nu zeg je misschien dat bedoelde Johannes (toch) niet zo, dan moet je je ernstig afvragen of jouw Jezus uit zich zelf dingen deed en woorden zei, of ALLEEN maar wat Hij de VADER had zien doen of zeggen. Misschien dat je de Woorden van Yeshua zelf kan horen als Hij keer op keer op keer zegt; 21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren. De grote vraag is; Welke Jezus wordt er aan jou geopenbaard?

Die  ‘oude slang’ beleeft vandaag de dag een TOP tijd, hij hoeft de mens niet meer te misleiden, zij kiezen er met volle teugen en hoogmoed er zelf voor. Zullen we eens kijken wat ‘Jezus’ zelf zei wat Hij kwam doen? speciaal voor de mensen die Hem zoeken net zoals dat bijvoorbeeld Zijn eigen moeder dat eens deed. Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders? De meeste Christenen beginnen met Johannes te lezen, alleen wat lezen ze dan? Yeshua legt keer op keer uit wat Hij kwam doen maar naar wie luisterd u, naar Hem of…Joh.8:19  Gij kent noch Mij, noch Mijn Vader; indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen. Vooral in heel Johannes wordt de bedoeling en taak van Yeshua door Hem zelf verteld. Juist met de bedoeling dat u weet dat HIJ al vanaf Genesis / het Begin, dezelfde is die alles geschapen heeft met 1 plan om alles daar weer naar terug te herstellen. Luister naar Hem, wie Hij is en wat Hij kwam doen!

Eerst maar eens bepalen of Yeshua iets nieuws bracht of alleen datgene wat de Vaders wil is van oudsher. Joh 8  Hier Yeshua dat Hij niet is als een gewone mens maar God 23 En Hij zeide tot hen: Gijlieden zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt uit deze wereld, Ik ben niet uit deze wereld.

Nogmaals zegt Yeshua dat Hij DIEGENE is die vanaf Genesis tegen ADAM en u zei; 24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven. Geloven wij dat Yeshua dat Hij DIE is? Wat bedoelt Hij dan met DIE? Hij zegt hier net zoals alle andere keren dat Hij de Vader is de Schepper, Almachtige, de WETGEVER.

Yeshua is JHWH in een menselijk Lichaam, precies zoals de Profeten en alle verhalen in uw oude testament dat aangeven. Precies zoals Hij dat zelf ook diverse keren heeft gezegd dat alles en iedereen het over HEM hadden. 25 Zij zeiden dan tot Hem: Wie zijt Gij? En Jezus zeide tot hen: Wat Ik van den beginne ulieden ook zegge. 26 Ik heb vele dingen van u te zeggen en te oordelen; maar Die Mij gezonden heeft, is waarachtig; en de dingen, die Ik van Hem gehoord heb, dezelve spreek Ik tot de wereld. 27 Zij verstonden niet, dat Hij hun van den Vader sprak.

Nogmaals; Yeshua is JHWH, Hij is dezelfde en Hij veranderd niet en Hij doet niets nieuws,  alleen wat Hij de Vader heeft zien doen of horen zeggen! Wederom zegt Hij;

28 Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft. 29 En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is. 

Denk of beter nog, luister niet naar mensen die blijven zeggen dat het NT totaal anders is dan het OT, dat het NT en ‘Jezus’ alleen nog maar genade is en liefde. Hoor nogmaals ‘Jezus’ wat Hij zegt als antwoord op de vraag wat te doen om eeuwig leven te krijgen, door een WET geleerde. Luk.25 En ziet, een zeker wetgeleerde stond op, Hem verzoekende, en zeggende: Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven? 26 En Hij zeide tot hem: Wat is in de WET geschreven? Hoe leest gij? 27 En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven. 28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geantwoord; doe dat, en gij zult leven.

Ik kan zo wel doorgaan met voorbeelden geven, ik zou zeggen indien er ergens in het NT iets staat dat Hij iets anders zei of deed dan wat JHWH zei of deed, dan hoor ik dat graag (ehhhh eigenlijk niet ik geloof Yeshua namelijk wel en neem Zijn Woorden wel serieus) En als u goed opgelet heeft dan ziet u dat deze wetgeleerde vanuit het oude testament tot dezelfde conclusie komt, zoals sommige christen zeggen. De conclusie dat je GOD, JHWH moet liefhebben met…. U weet wel wat de meeste zeggen dat dat nieuwe geboden van Jezus zijn, bij en na Zijn komst. Men leest of wilt niets weten wat oa Joh zegt over wat God liefhebben is, nl Zijn geboden doen.

Dan nu wat Petrus zei zogenaamd zei over het welbekende onreine eten wat rein zou zijn gemaakt. Ten 1ste is Petrus net als de andere discipelen een Hebreeër. Een Hebreeër is iemand die over is gestoken van het doen van zijn/haar eigen wil /kennis naar het doen van Gods wil/kennis. Als het GOD wil is dat u lang, gezond, overvloedig en vol ZEGEN leeft, dan is het handig om indien u dat voor uw leven wilt, te luisteren naar wat Hij dan als levenslessen opgeeft. Zo is, zo wie zo Gods en of Bijbels zegen alleen mogelijk indien u Zijn Woord gelooft en doet!!  Net zoals velen zichzelf christen noemen zonder Christus na te volgen, zeggen en vooral zingen velen dat ze rein zijn of reine klederen hebben of schoongewassen om vervolgens aan tafel te gaan voor een lekker speklapje. Ik zeg het maar zoals het is, rein en onrein zijn niet te vermengen, diegene die dat probeerde zijn elke keer in uw Bijbel genoemd als zijnde ongelovigen of afgodendoeners of haters van JHWH. Oh en er bestaat niet iets als onrein eten, je kan iets reins eten of het valt gewoonweg NIET onder eten!

Maar dan nu het verhaal van Petrus

Hand.10:11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde; 12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels. 13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet. => Petrus ziet een laken met allerlei reine en onreine dieren. God vraagt aan hem om ze allemaal gelijk te stellen en ze te eten.

14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken. 16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.  (Let wel; deze gebeurtenis is jaren na de hemelvaart  en al die tijd heeft Petrus geen memo gehad dat Jezus de geboden had afgeschaft dat Petrus kon eten wat hij wilde??)

God herhaalt tot drie keer het verzoek, Drie is zo wie zo het getal voor schijnbaar dood. (denk maar aan oa drie dagen en 3 nachten). En onreine dieren eten brengt dood. Maar God heeft het hier niet over eten maar over mensen. Het Judaïsme wat toen de religie was wat toen heerste in het land, zag alleen het ‘overgebleven Joodse volk’ als zijnde kinderen van God. De overige 10 stammen van Israël moesten worden hersteld door de beloofde Messias, (wat Yeshua ook deed) maar de rest van de wereld werden als niet gelovigen, slecht invloedbare en niet te mengen mensen beschouwt. Ook Petrus bemoeide zich toen (tot dan) alleen maar met Joodse mensen en zou voor geen moment naar een ongelovige/ heiden gaan. Gods Plan was echter via Abraham voor de hele wereld. Het evangelie was eerst voor de Israëliet maar een ieder kon al vanaf het begin deel van Israël worden. Om de rest van de wereld te bereiken moest God (te beginnen met Petrus) de werkelijke scheiding duidelijk maken. Vandaar het laken met ogenschijnlijk reine en onreine dieren. Want een ieder die door God wordt toegevoegd aan de edele olijf (Israël) is Israël, is rein.

17 En alzo Petrus in zichzelven twijfelde, wat toch het gezicht mocht zijn, dat hij gezien had, ziet, de mannen, die van Cornelius afgezonden waren, gevraagd hebbende naar het huis van Simon, stonden aan de poort. 18 En iemand geroepen hebbende, vraagden zij, of Simon, toegenaamd Petrus, daar te huis lag. 19 En als Petrus over dat gezicht dacht, zeide de Geest tot hem: Zie, DRIE mannen zoeken u; Drie keer krijgt Petrus het laken te zien, en nu staan er drie ‘heidenen’ voor de deur. Petrus begrijpt de hint die God hem geeft en gaat ondanks zijn eigen weerzin en de Joodse traditie, mee met de drie mannen.

Hoe weet ik nu dat God het beeld gaf om Petrus en de andere Joodse gelovigen kennis te laten maken met leden van de nieuwe  geënte takken, luister maar naar Petrus zelf als hij even verder verklaart; 28 En hij zeide tot hen: Gij weet, hoe het een Joodsen man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een vreemde; doch God heeft mij getoond, dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten. 29 Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen, ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gijlieden mij hebt ontboden.

God had op dit moment Zijn plan vanaf het begin alleen aan Petrus laten zien. De rest van de gelovigen volgden nog steeds op dat punt het Judaïsme en snapten niet waarom Petrus naar de heidenen was gegaan en daar zelfs gebleven was. Ze dachten dat hij gek geworden was, dat hij verleid was om heiden te worden en het geloof af had geschaft. Hand.11:1 De apostelen nu, en de broeders, die in Judea waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden. 2 En toen Petrus opgegaan was naar Jeruzalem, twistten tegen hem degenen, die uit de besnijdenis waren, 3 Zeggende: Gij zijt ingegaan tot mannen, die de voorhuid hebben, en hebt met hen gegeten.

Net als de meeste Christenen nu begrepen ze het niet, God gaat toch een weg met hun en een andere weg met de Jod.. eh heidenen?  zij dachten ook dat er een doel was voor hen en voor de andere mensen. Maar God heeft maar 1 volk en dat is Israël, Daar wordt je als je God wilt geloven en doen wat Hij zegt,  op ingeënt. Er zijn geen twee bomen dat was/is juist het probleem, er is maar 1 boom die door Yeshua wordt gevoed, daar hoor je bij of NIET. Petrus legt het uit aan de andere gelovigen waarom hij met de drie heidenen was meegegaan. Petrus geeft zelfs aan dat de Heilige Geest die belooft was door Yeshua voor Gods Volk ook op de heidenen was gekomen. Hand.11:15 En als ik begon te spreken, viel de Heilige Geest op hen, gelijk ook op ons in het begin. 16 En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met den Heiligen Geest. 17 Indien dan God hun evengelijke gave gegeven heeft, als ook ons, die in de Heere Jezus Christus geloofd hebben, wie was ik toch, die God konde weren?

18 En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven! Op Petrus zijn getuigenis snapte de overige Joodse gelovigen het ook. Helaas was deze openbaring en begrip van zeer korte duur. Zij snapte het maar toen Constantijn met de roomse kerk kwam was het al weg, weg tot de dag van vandaag. En het wordt nu als argument gebruikt; dat iedereen mag eten wat die wilt want de wet is voorbij tralalalala, vrolijk en blij.

De vraag was toen en is nu nog steeds; Heeft God dat werkelijk gezegd? wie gelooft u Hem en Zijn Woord of ……

Dit was de 5de  studie van vele nog te komen, een studie van Gods seizoenen. Tot de volgende zeg ik; lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

Reacties