Doorgaan naar hoofdcontent

PADEN van GERECHTIGHEID 4

 


De SEIZOENEN van de BIJBEL (4)

Het volgende onderwerp of liever gezegd; herhalend of terugkerende gebeurtenis in de Bijbel is die het eerste beschreven staat in: Gen1: 5. Eigenlijk zou dit het 2de onderwerp moeten zijn na het 1ste van de schepping. Mensen hebben allerlei theorieën bedacht op de dagen die God heeft gemaakt, en verzaken om naar de allereerste dag te kijken en wat er daarna ervan wordt vermeld. Onze huidige belevingen van diverse aspecten zijn gecreëerd door een corrupte wereld van opleiding, cultuur en mensenkennis van hoofdzakelijk overleveringen en of tradities. Mijn ervaringen hiermee blijkt dat onze hierdoor gevormde ervaringen moeilijk, zeer moeilijk zijn af te leren. En de voor ons letterlijk wereldvreemde Bijbelse definities en of waarheden van de Bijbel, Zijn (geestelijk) Woord aan te nemen, gewoon omdat dat tegen onze menselijke natuur ingaat.

En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag. De 1ste dag, lijkt vrij simpel maar is de basis van vele theorieën op hoe je Zijn Moadim (= vastgestelde feesttijden) en wanneer je ze ‘viert’. Mensen die de kerk waarin ze jaren hebben gezeten verlaten om terug te gaan naar de Bijbel, beginnen en willen meestal als 1ste , Gods Moadim te leren. Maar alleen al over de dagen zijn er zoveel verschillende opvattingen. Nu kunt u zeggen; “Jij hebt ook een opvatting of interpretatie” en dat is juist. Als ik hierover nadenk is er voor mij wel degelijk een verschil tussen mij en een heleboel anderen. Tw: ik breng Zijn Woord door zo goed als mogelijk, naar de basis te gaan, zonder enige vermenging of invloed van buitenaf. Dat Woord breng ik zonder een ander boek, zonder mening van een gemeente of groep, zonder wat dan ook voor vervolg. U volgt niet mij maar ik hoop u Hem te laten volgen, door sleutels aan te reiken oftewel Hem zelf het levend geworden Woord, te onderzoeken. Dat is mijn verantwoording, niet om u te bekeren niet om mijn boek te verkopen (heb ik ook niet) of wat dan ook, ik breng alleen Zijn Woord. Zijn Woord omdat er al zoveel zogenaamde Bijbel verklaringen zijn met een agenda. Wat u ermee doet is verder aan u.

De dag: ten eerste verschilt Gods Bijbels dag met die van ons. Wij hebben een dagindeling overgeleverd gekregen vanuit onze cultuur en opvoeding. Om te functioneren in deze maatschappij/wereld moeten we de dag volgen zoals die wordt gegeven/opgelegd. Onze dag begint om 00.00 middernacht, Gods dag begint met het einde licht, het zonlicht oftewel de zon bepaalt de dag. Onze dag eindigt ook om middernacht, een Bijbelse dag eindigt met de zonsondergang. Dit gegeven heeft al menig mens op de verkeerde been gebracht wat oa tot uiting komt in de viering van ONbijbels ‘christelijke’ feesten, zoals kerst en pasen. God is behalve Geest ook eeuwig, Zijn zichtbare schepping is gebonden aan tijd welke Hij heeft ingedeeld in seizoenen. Een dag is ook een klein seizoen en de basis voor alle andere seizoenen. Toen God met de aarde begon waren er nog geen zon en maan, die zijn voor de schepping gemaakt om onder andere Zijn seizoenen te bepalen.

Gemiddeld begint de Bijbelse dag dus om 18.00 uur en eindigt die om 18.00 uur en is middernacht precies wat het woord betekend, in het midden van de nacht en niet zoals de wereld het zegt; de nieuwe dag. In Genesis hoofdstuk 1 wordt gesproken dat de door God opgegeven dagen een avond en een morgen hebben. Samengevoegd, de avond met de nacht is 12 uur en de morgen met de dag is 12 uur, samen avond en morgen vormen een gehele dag van 24 uur. Het woord voor de 24 uurs dag (Yom) is tevens net als in het Nederlands ook het woord voor de dag als in overdag. In het 1ste hoofdstuk worden de 6 dagen genummerd als 1 tot en met 6. De dagindeling staat vast, elke dag (licht) die vanaf nu in de Bijbel wordt beschreven begint rond 06.00 uur, terwijl de hele dag dus ook 24 uur is. 

Blijkbaar is het gegeven van een dag van 24 uur voor sommigen heel moeilijk en houden ze alleen de daglicht uren aan omdat Yeshua zegt dat er in een dag 12 uur zitten. Heel vroom zeggen ze er ook bij dat zij kinderen van het licht zijn, alsof je moet bibberen en binnen blijven zodra het donker wordt. Misschien zou het iets van waarde hebben als ze dan dagelijks van 18.00 tot 06.00 uur binnen bleven en bidden of die o zo donkere nacht snel voorbij mag gaan. maar dat heb ik nog niemand zien doen. Shabbat wordt dan bijvoorbeeld alleen op zaterdag als ze wakker worden gevierd tot de avond. Aan die personen wil ik dan vragen; als straks de laatste 1000 jaar ingaan, 1000 jaar shabbat, van welk deel van 500 jaar willen ze dan geen shabbat houden? 1ste 500 jaar niet of laatste 500 jaar, of 1 dag niet en is dag wel? 

Dan begint een nieuwe dag, de 7de dag,  een speciale dag zo speciaal dat JHWH er een naam aan geeft. 2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken. Het woord voor gerust = שבת (Shabbat, Strong's #7676), dat afkomstig is van de wortel שבת (Sh.B.T, Strong's #7673). Deze wortel betekent letterlijk "ophouden"

Als enige dag die niet is genummerd krijgt dag 7 en alleen dag 7, de naam Shabbat wat onder andere rust betekend. Mensen die dus zeggen dat je elke dag shabbat kan hebben of de zondag als rustdag bepalen, begrijpen (willen niet begrijpen) dus niet dat alleen de 7de dag als naam shabbat heeft, de zondag is Bijbels gezien, dag 1. Hier blijkt al uit hoe moeilijk het is om iets wat overgeleverd is, wat geleerd om af te leren. Van elke 100.000 mensen die hiervan horen is er misschien 1 die daadwerkelijk gehoor geeft aan JHWH en Zijn Levend Woord/Yeshua om Shabbat te vieren zoals Hij dat heeft bepaalt.

Net als in een gewone relatie waarin je samen kijkt wat de andere leuk vind, zo ook de relatie met JHWH. Vanaf het begin wilde JHWH een relatie met mensen hebben waarin wederzijds vertrouwen en respect de basis is voor een hechte vriendschap. Natuurlijk is de relatie met God anders als die met mensen onderling oa omdat God heilig is. De mensen die een relatie hadden met JHWH, betekende dat zij 100% Zijn levenslessen en regels geloofden en deden. Tot Mozes had God relatie met een enkeling maar uit 1 familie groeide een heel volk uit en zij bleven niet bij elkaar. Nee, eenmaal in het beloofde Land gingen zij in groepen uit elkaar. God loste het probleem dat iedereen wat anders ging doen, op andere manieren, door Zijn Woord op schrift te geven zodat iedereen hetzelfde hoorde. En dat Woord overal meegenomen kon worden.

Ex.20;8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. 9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; 11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Nu staan er behalve shabbat dagen ook  ander dagen vermeld waarin iets bijzonders mee is. Of het nu een shabbat, een feest, een vasten, een oordeel dag is, een….. dag, het is een DAG die verloopt zoals God de dag heeft bepaalt in Genesis, beginnende bij de avond en de nacht  en de daguren na zonsopgang. En had u iets bedacht maar kwam er niet aan toe dan is morgen weer een dag. Het grote verschil met menselijke en dagen van God is dat bij mensen iemand het eerst moet verdienen, eerst werken en dan rust, bij God is dat net andersom. Je mag eerst de dag met Hem beginnen door te eten, wandelen en rusten. Daarna mag je werken waarbij je elke 7de dag geheel op adem kan komen door 1 dag geheel in relatie met Hem door te brengen door te eten, wandelen en rusten. En dan nog zeggen velen die allerlei dingen moeten doen op zaterdag, dat shabbat wettisch is en een last. PFFFF als je Gods dagen werkelijk snapt dan zie je hoe ontzettend dom de menselijke logica kan zijn / is. God leert ons en probeert ons te zeggen dat elke dag een nieuw begin is, elke dag is een nieuwe kans om terug bij Hem te komen Kl.lied 3:22 Cheth. Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben; 23 Cheth. Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot.

De Bijbel spreekt ervan dat bij God 1 dag is als duizend jaar, wij zijn aan het einde van de 6000 jaar, nog even en de 7de dag (Shabbat) breekt aan. De 7de dag welk bekend staat als 1000 jaar vrede, maar ook als 1000 jaar rust, relatie met God u weet wel, 1000 jaar shabbat. De profeten hebben het erover als die dag begint Joel 3: 1 Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij. 2 Een dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken en dikke duisterheid, als de dageraad uitgespreid over de bergen; Wederom begint die ‘dag’ met de duisternis, het zal de laatste keer zijn dat u uw relatie met Hem kan herstellen. Bij het aanbreken van de morgen, zal deze donkere periode welk bekend staat als de verdrukking van Jacob of de grote verzoeking, voorbij zijn en breekt het licht door. We hebben een mooie toekomst in het verschiet, hoewel het een periode van veel pijn en verdriet zal zijn kan ik niet wachten tot die dag aanbreekt. Eindelijk komt er een nieuwe dag, de dag dat de Koning der koningen plaats neemt op Zijn troon en gaat regeren op aarde.

Ik ben net begonnen aan de Shabbat, het is Vrijdagavond maar voor ons is het de nieuwe shabbat. Ik ben met mijn vrouw een weekje er tussen uit en we vieren Shabbat op ons vakantieadres. Voor ons is het geen opdracht meer, geen moeten maar een verlangen om verder in relatie te komen met de Schepper van hemel en aarde. Dit was de 4de  studie van vele nog te komen, een studie van Gods seizoenen. Tot de volgende zeg ik; lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond


Reacties