De SEIZOENEN van de BIJBEL (4)
Het volgende onderwerp of liever gezegd; herhalend of
terugkerende gebeurtenis in de Bijbel is die het eerste beschreven staat in:
Gen1: 5. Eigenlijk zou dit het 2de onderwerp moeten
zijn na het 1ste van de schepping. Mensen hebben allerlei theorieën
bedacht op de dagen die God heeft gemaakt, en verzaken om naar de allereerste
dag te kijken en wat er daarna ervan wordt vermeld. Onze huidige belevingen van
diverse aspecten zijn gecreëerd door een corrupte wereld van opleiding, cultuur
en mensenkennis van hoofdzakelijk overleveringen en of tradities. Mijn
ervaringen hiermee blijkt dat onze hierdoor gevormde ervaringen moeilijk, zeer
moeilijk zijn af te leren. En de voor ons letterlijk wereldvreemde Bijbelse
definities en of waarheden van de Bijbel, Zijn (geestelijk) Woord aan te nemen,
gewoon omdat dat tegen onze menselijke natuur ingaat.
En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij
nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag. De
1ste dag, lijkt vrij simpel maar is de basis van vele
theorieën op hoe je Zijn Moadim (= vastgestelde feesttijden) en wanneer je ze
‘viert’. Mensen die de kerk waarin ze jaren hebben gezeten verlaten om terug te
gaan naar de Bijbel, beginnen en willen meestal als 1ste , Gods
Moadim te leren. Maar alleen al over de dagen zijn er zoveel verschillende
opvattingen. Nu kunt u zeggen; “Jij hebt ook een opvatting of interpretatie” en
dat is juist. Als ik hierover nadenk is er voor mij wel degelijk een verschil
tussen mij en een heleboel anderen. Tw: ik breng Zijn Woord door zo goed als
mogelijk, naar de basis te gaan, zonder enige vermenging of invloed van buitenaf. Dat Woord breng ik zonder een ander boek, zonder mening van een
gemeente of groep, zonder wat dan ook voor vervolg. U volgt niet mij maar ik
hoop u Hem te laten volgen, door sleutels aan te reiken oftewel Hem zelf het
levend geworden Woord, te onderzoeken. Dat is mijn verantwoording, niet om u te
bekeren niet om mijn boek te verkopen (heb ik ook niet) of wat dan ook, ik
breng alleen Zijn Woord. Zijn Woord omdat er al zoveel zogenaamde Bijbel
verklaringen zijn met een agenda. Wat u ermee doet is verder aan u.
De dag: ten eerste verschilt Gods Bijbels dag met die van
ons. Wij hebben een dagindeling overgeleverd gekregen vanuit onze cultuur en
opvoeding. Om te functioneren in deze maatschappij/wereld moeten we de dag
volgen zoals die wordt gegeven/opgelegd. Onze dag begint om 00.00 middernacht,
Gods dag begint met het einde licht, het zonlicht oftewel de zon bepaalt de
dag. Onze dag eindigt ook om middernacht, een Bijbelse dag eindigt met de
zonsondergang. Dit gegeven heeft al menig mens op de verkeerde been gebracht
wat oa tot uiting komt in de viering van ONbijbels ‘christelijke’ feesten,
zoals kerst en pasen. God is behalve Geest ook eeuwig, Zijn zichtbare schepping
is gebonden aan tijd welke Hij heeft ingedeeld in seizoenen. Een dag is ook een
klein seizoen en de basis voor alle andere seizoenen. Toen God met de aarde begon
waren er nog geen zon en maan, die zijn voor de schepping gemaakt om onder
andere Zijn seizoenen te bepalen.
Gemiddeld begint de Bijbelse dag dus om 18.00 uur en eindigt
die om 18.00 uur en is middernacht precies wat het woord betekend, in het
midden van de nacht en niet zoals de wereld het zegt; de nieuwe dag. In Genesis
hoofdstuk 1 wordt gesproken dat de door God opgegeven dagen een avond en een
morgen hebben. Samengevoegd, de avond met de nacht is 12 uur en de morgen met
de dag is 12 uur, samen avond en morgen vormen een gehele dag van 24 uur. Het
woord voor de 24 uurs dag (Yom) is tevens net als in het Nederlands ook het woord
voor de dag als in overdag. In het 1ste hoofdstuk worden de 6 dagen
genummerd als 1 tot en met 6. De dagindeling staat vast, elke dag (licht) die
vanaf nu in de Bijbel wordt beschreven begint rond 06.00 uur, terwijl de hele
dag dus ook 24 uur is.
Blijkbaar is het gegeven van een dag van 24 uur voor sommigen heel moeilijk en houden ze alleen de daglicht uren aan omdat Yeshua zegt dat er in een dag 12 uur zitten. Heel vroom zeggen ze er ook bij dat zij kinderen van het licht zijn, alsof je moet bibberen en binnen blijven zodra het donker wordt. Misschien zou het iets van waarde hebben als ze dan dagelijks van 18.00 tot 06.00 uur binnen bleven en bidden of die o zo donkere nacht snel voorbij mag gaan. maar dat heb ik nog niemand zien doen. Shabbat wordt dan bijvoorbeeld alleen op zaterdag als ze wakker worden gevierd tot de avond. Aan die personen wil ik dan vragen; als straks de laatste 1000 jaar ingaan, 1000 jaar shabbat, van welk deel van 500 jaar willen ze dan geen shabbat houden? 1ste 500 jaar niet of laatste 500 jaar, of 1 dag niet en is dag wel?
Dan begint een nieuwe dag, de 7de dag, een speciale
dag zo speciaal dat JHWH er een naam aan geeft. 2 Als
nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft
Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien
geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God
geschapen had, om te volmaken. Het woord voor gerust = שבת (Shabbat,
Strong's #7676), dat afkomstig is van de wortel שבת (Sh.B.T, Strong's
#7673). Deze wortel betekent letterlijk "ophouden"
Als enige dag die niet is genummerd krijgt dag 7 en alleen
dag 7, de naam Shabbat wat onder andere rust betekend. Mensen die dus zeggen
dat je elke dag shabbat kan hebben of de zondag als rustdag bepalen, begrijpen (willen
niet begrijpen) dus niet dat alleen de 7de dag als naam shabbat
heeft, de zondag is Bijbels gezien, dag 1. Hier blijkt al uit hoe moeilijk het
is om iets wat overgeleverd is, wat geleerd om af te leren. Van elke 100.000
mensen die hiervan horen is er misschien 1 die daadwerkelijk gehoor geeft aan
JHWH en Zijn Levend Woord/Yeshua om Shabbat te vieren zoals Hij dat heeft
bepaalt.
Net als in een gewone relatie waarin je samen kijkt wat de
andere leuk vind, zo ook de relatie met JHWH. Vanaf het begin wilde JHWH een
relatie met mensen hebben waarin wederzijds vertrouwen en respect de basis is
voor een hechte vriendschap. Natuurlijk is de relatie met God anders als die
met mensen onderling oa omdat God heilig is. De mensen die een relatie hadden
met JHWH, betekende dat zij 100% Zijn levenslessen en regels geloofden en
deden. Tot Mozes had God relatie met een enkeling maar uit 1 familie groeide
een heel volk uit en zij bleven niet bij elkaar. Nee, eenmaal in het beloofde
Land gingen zij in groepen uit elkaar. God loste het probleem dat iedereen wat
anders ging doen, op andere manieren, door Zijn Woord op schrift te geven zodat
iedereen hetzelfde hoorde. En dat Woord overal meegenomen kon worden.
Ex.20;8 Gedenkt den sabbatdag,
dat gij dien heiligt. 9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw
werk doen; 10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN
uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch
uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in
uw poorten is; 11 Want in zes dagen heeft de HEERE den
hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten
zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Nu staan er behalve shabbat dagen ook ander dagen vermeld waarin iets bijzonders
mee is. Of het nu een shabbat, een feest, een vasten, een oordeel dag is,
een….. dag, het is een DAG die verloopt zoals God de dag heeft bepaalt in
Genesis, beginnende bij de avond en de nacht
en de daguren na zonsopgang. En had u iets bedacht maar kwam er niet aan
toe dan is morgen weer een dag. Het grote verschil met menselijke en dagen van
God is dat bij mensen iemand het eerst moet verdienen, eerst werken en dan
rust, bij God is dat net andersom. Je mag eerst de dag met Hem beginnen door te
eten, wandelen en rusten. Daarna mag je werken waarbij je elke 7de
dag geheel op adem kan komen door 1 dag geheel in relatie met Hem door te
brengen door te eten, wandelen en rusten. En dan nog zeggen velen die allerlei
dingen moeten doen op zaterdag, dat shabbat wettisch is en een last. PFFFF als je Gods dagen werkelijk snapt dan zie je hoe ontzettend dom de menselijke logica kan zijn / is. God
leert ons en probeert ons te zeggen dat elke dag een nieuw begin is, elke dag
is een nieuwe kans om terug bij Hem te komen Kl.lied 3:22 Cheth.
Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn
barmhartigheden geen einde hebben; 23 Cheth. Zij zijn allen
morgen nieuw, Uw trouw is groot.
De Bijbel spreekt ervan dat bij God 1 dag is als duizend
jaar, wij zijn aan het einde van de 6000 jaar, nog even en de 7de dag (Shabbat)
breekt aan. De 7de dag welk bekend staat als 1000 jaar vrede, maar ook als 1000
jaar rust, relatie met God u weet wel, 1000 jaar shabbat. De profeten hebben
het erover als die dag begint Joel 3: 1 Blaast de bazuin
te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des
lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij. 2 Een
dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken en dikke duisterheid, als
de dageraad uitgespreid over de bergen; Wederom begint die ‘dag’ met de
duisternis, het zal de laatste keer zijn dat u uw relatie met Hem kan
herstellen. Bij het aanbreken van de morgen, zal deze donkere periode welk
bekend staat als de verdrukking van Jacob of de grote verzoeking, voorbij zijn
en breekt het licht door. We hebben een mooie toekomst in het verschiet, hoewel
het een periode van veel pijn en verdriet zal zijn kan ik niet wachten tot die
dag aanbreekt. Eindelijk komt er een nieuwe dag, de dag dat de Koning der
koningen plaats neemt op Zijn troon en gaat regeren op aarde.
Ik ben net begonnen aan de Shabbat, het is Vrijdagavond maar
voor ons is het de nieuwe shabbat. Ik ben met mijn vrouw een weekje er tussen
uit en we vieren Shabbat op ons vakantieadres. Voor ons is het geen opdracht
meer, geen moeten maar een verlangen om verder in relatie te komen met de
Schepper van hemel en aarde. Dit was de 4de studie van vele nog te komen, een studie van
Gods seizoenen. Tot de volgende zeg ik; lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal
uw doel.
Shalom Raymond
Reacties
Een reactie posten