Doorgaan naar hoofdcontent

Yom Kippur 2023

 


Yom Kipurrim 2023

Gisteravond bij zonsondergang begon Yom Kippur, het is nu 26 Sept.2023.

Ook dit jaar zijn er mensen die de verzoendag vandaag vieren, op een andere dag of helemaal niet. Hoewel we allemaal Zijn Woord (kunnen) blijven leren, zal ik heel blij zijn als we eindelijk Zijn shalom werkelijk zullen kennen, eindelijk de profetie 13 En al uw kinderen zullen van den HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn. In vervulling zijn gegaan en een ieder Zijn Woord door Hem kent.

Want dat betekend dat Hij  Zijn belofte aan het invullen is door weer bij ons te komen wonen.

Om dan werkelijk met ons verzoend te zijn, de werkelijke Grote Verzoendag.

In de Bijbel staat Yom Kippurim en niet Yom Kippur, ik denk vanwege de vele verzoeningen. Maar wellicht ook vanwege de verschillende dagen. Zou het zo kunnen zijn dat deze dag, de herdenking is van de verzoening in de 1ste plaats met JHWH en de 2de plaats met onze medemens?

Zegt Yeshua niet zelf dat: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. 38 Dit is het eerste en het grote gebod. 39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. Met andere woorden; heel Zijn Woord is ondergeschikt aan het liefhebben van JHWH (oa door Zijn geboden te doen) en het liefhebben van mensen ( als creatie van JHWH). Yeshua en Zijn Discipelen zeggen keer op keer: 15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. 21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Als God zich straks met de mens verzoend, als Hij straks helemaal aan het eind weer bij ons komt tabernakelen, mogelijk gemaakt omdat er geen zonde meer zal zijn. Zonde wat niet zomaar iets slechts doen is of een vreselijk persoon zijn zoals Hitler of zo. Nee, zonde is het vertrappen en overtreden van Zijn geboden, AL Zijn geboden. Dan kunnen we wellicht iets meer begrijpen van deze tijd van bezinning en verzoening.

We hebben 10 dagen geleden Bazuinendag gevierd, de dag dat God aangeeft dat er iets bijzonders staat te gebeuren. De dag dat ergens in de toekomst de Koning terugkomt. Als wij werkelijk beseffen en weten dat Yeshua binnenkort terug komt, dan zou het misschien handig zijn als Hij ons wakker aantreft. Dat Hij aan ons ziet dat wij ons huis, ons leven op orde hebben gebracht. Dat wij Zijn Woord met alle macht en Liefde zo goed als dat wij konden doen, hebben gedaan. Ik heb begrepen dat deze 10 dagen vooraf vandaag, de tijd is om het 2de gebod (wat net zo belangrijk is als het 1ste gebod) zo goed als mogelijk na te leven. Dit houd onder andere in dat van alle onhebbelijkheden die wij aan een ander hebben gedaan, aan die persoon vergeving vragen. Dat wij andere vergeven door dat aan die persoon te melden. Dat wij het Goddelijke, het Vaderschap in ons, Zijn evenbeeld aan onze medemens laten zien. 10 dagen van verzoeningen om het 2de gebod eer en respect aan te doen.

 

In heel uw Bijbel zegt God en Zijn Woord dat u goede daden moet doen naar uw medemens en naar Hem. Zowel in het oude en nieuwe testament moet u een voorbeeld zijn voor uw gezin en uw naaste.  Yeshua zegt het onder andere zo:

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. 18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

 

20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. 21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht. 22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur. 23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft; 24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.

 

Vandaag is het Yom Kippur, dag waarin wij Gods verzoening verwachten. Ik zal, zo God wil beter op mijn medemens letten, meer Zijn beeld in mij laten zien. En volgend jaar in deze periode, beter invulling te geven. Zodat Hij mij ook kan verzoenen omdat ik met mijn naaste verzoend ben.

Ik hoop dat u iets aan deze ‘studie’ hebt gehad.

Dat onze namen opgeschreven zijn in het Boek van het lam en wij toegang mogen hebben tot de boom des levens. De kroon op onze verzoening.

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

 

Shalom Raymond

 

Reacties