Doorgaan naar hoofdcontent

Bijbelse Archeologie en Moab

 


BIJBELSE Archeologie

Ikzelf vond het vroeger al leuk om te horen en het zien van oude vondsten, ruïnes en of oude opgravingen. Ik wist verder weinig van archeologie af, helemaal niet degene welk ook nog eens de gebeurtenissen in de Bijbel aantoonde. Natuurlijk kende ik wel de Pyramides of de mummies en had Indiana Jones gezien, maar dacht ook dat alles ongeveer wel was gevonden. Er is geschat dat er vandaag de dag, ongeveer 5% max. is gevonden met de opgravingen en dat geld zeker voor Bijbelse archeologie. Er worden nog steeds meer bewijzen gevonden over geschiedenissen van de Bijbel. Nu bestaat de archeologische wereld m.b.t. de Bijbels geschiedenis uit twee kampen; de ene die de Bijbelse archeologie gelooft en de andere dus niet, waarbij deze laatste groep er ook alles aan doen om de vondsten ongeloofwaardig proberen te maken.

En dan is er ook nog de bekendheid met de vondsten die gedaan zijn, hoe frappant is het dat de media alleen de zogenaamde “bewijzen” laat zien en laat herhalen van hoe dat de Bijbel niet waar kan zijn. Deze “bewijzen” zijn altijd zo subtiel verpakt, alsof het de leugen moet verbergen. Oh dat doet het dus ook precies. Hoe verberg je een leugen of hoe breng je dat? Door met 98% waarheid te komen en juist datgene wat dan aantoont dat het gevonden object 100% overeenkomt met de Bijbel, of belachelijk maakt of als toeval en of als zogenaamd wetenschappelijk weerlegt. En indien het tegenbewijs wat geen twijfel mogelijk maakt, wel wordt aangetoond, is er geen land of media die dat dan uitzend op misschien wat plaatselijke christelijke zenders na.

Nu kan men aantonen of vinden wat ze willen, als een persoon niet in HEEL Gods Woord gelooft als DE Waarheid en Zijn Woord opgeschreven door Zijn kinderen, dan geloven ze het toch niet. Al zou je met een video opname van de doortocht door de Rode zee of een journaaltape van de Romeinse Centurion bij het Kruis komen, het zou niets uit maken.

13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. 14 Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede; 15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf. Petrus had in zijn tijd al te maken met mensen die alleen vanuit traditie en of nieuw testamentische ideeën dachten. Die Paulus of Bijbels zaken dachten uit te leggen zonder naar het Woord te kijken. VERGEET NIET dat Paulus en alle andere apostelen Gods Levend geworden Woord vertegenwoordigden. Als iemand suggereert dat Paulus iets anders zei dan de Messias, dan zou Paulus een valse profeet zijn. En ja zo wordt hij net als Yeshua en Stefanus genoemd door de religieuzen met hun VALS getuigen. Petrus vermeld dat als iemand niet geleerd is in Gods Woord wat ALLEEN het oude testament is (het NT kwam pas toen alle discipelen dood waren) dat die persoon alles verdraait. Waar iemand in ‘gelooft’ is bepalend hoe die denkt en begrijpt. Ik wordt wel eens veracht door werelds denkende zeer intelligente personen die dan tegen mij giftig zeggen; “waarom denk jij de Bijbel te kunnen uitleggen? Waarom is jouw interpretatie wel goed, jouw achterhaalde visie is niet van deze wereld” En ze hebben  (in ieder geval met het laatste) 100% gelijk, de Bijbel geeft keer op keer aan dat God alleen wijsheid geeft aan diegene die in Hem geloven en daarmee samenhangend (niet los), Zijn geboden doen.

4 Gij daarentegen, die den HEERE, uw God, aanhingt, gij zijt heden allen levende. 5 Ziet, ik heb u geleerd de inzettingen en rechten, gelijk als de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; opdat gij alzo doet in het midden des lands, waar gij naar toe gaat, om het te erven. 6 Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken, die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit grote volk alleen is een wijs en verstandig volk!

De wereld blinkt uit in wereldse “wijsheid” en men denkt dat ze daarmee ook Bijbelse wijsheid hebben, maar de simpelste basis principes kan nooit worden gezien laat staan begrepen worden. Wil je Bijbels Wijsheid? dan start dat automatisch met een keuze te maken om net als Paulus alles wat je geleerd denkt te hebben als vuilnis te zien en beginnen te geloven en doen wat de Bijbel zegt. EN Gods Wijsheid zal je werkelijk vrij maken, niet als een slogan of leuk gezegde, nee je ogen gaan echt open en je denken worden echt door een geheel ander denken vervangen. Gij geheel anders krijgt een geheel nieuwe betekenis.

Als je op de hoogte wilt zijn van de meest tegenwoordige Bijbels archeologie dan is 1 van de meest actuele sites hierin: cityofdavid.org.il een hele goede start. Maar ik wilde hier de ontdekking van de vorige eeuw laten zien welk vondst wel in Israël (nu Jordanië) is gedaan, en zich nu in Parijs bevind, het Louvre.

Deze vondst toont in 1 keer verschillende opvattingen van de Bijbel aan tw:

·        De gebeurtenis als geschiedenis en heeft echt plaatsgevonden.

·        Een bron buiten de Bijbel.

·        Een menselijk onverklaarbaar fenomeen aangetoond.

Allereerst het verhaal: Het begint in Numeri 22, Israël staat op het punt om over de Jordaan te gaan en Kanaän in bezit te gaan nemen. Maar eerst wordt Jozua door Mozes gereed gemaakt door volkeren aan de andere kant van de Jordaan door hulp van God te verslaan, waardoor Israëls grondgebied tot ver van de huidige grenzen wordt vergroot. Moab en Midian zijn door de reeds overwonnen buren en wonderbaarlijke gebeurtenissen zeer bang geworden dat Israël heel hun land overloopt.

Er waren toen al heel wat bijzondere gebeurtenissen gebeurd, 40 jaar lang werden deze wonderen opgemerkt en doorverteld aan alle bewoners van de omringende landen. 1 wonder is bijzonder, 5 wordt al heel speciaal maar als er honderden wonderen zijn die 1 volk, Zijn volk specifiek beschermt tov andere volkeren, dan is dat zeer bedreigend voor die andere volkeren. En hiermee start dit ook heel bijzonder verhaal. De Geschiedenis van Bileam. 7 Toen gingen de oudsten der Moabieten, en de oudsten der Midianieten, en hadden het loon der waarzeggingen in hun hand; alzo kwamen zij tot Bileam, en spraken tot hem de woorden van Balak.

De Inwoners wisten dat ze geen partij waren tegen een God die Zich al diverse keren al had laten zien als de God der goden. Egypte de eens zo machtige godenland was zwaar vernederd en verslagen door die Ene God van Israël. De koning van Moab Balak dacht de zeer machtige tovenaar waarzegger Bileam te kunnen gebruiken. En vergis u niet, de tovenaar/waarzeggers van die tijd deden en waren geheel anders als een konijn uit een hoed te halen of de horoscoop van een dag in de krant te zetten. Zo moet ik Hans Kazan nog zien dat hij onvoorbereid, door een gewone houten stok op de grond te gooien, een levend slangendraak produceert.

De Koningen wilden niet strijden tegen dit beschermd volk tenzij dat het volk net als zij vervloekt waren en zo Gods zegen niet meer konden krijgen. Deze tovenaar Bileam moest die vervloeking dus doen en had zelfs gesprekken met JHWH die hem echter verbood met de Koningen mee te gaan om het Volk Israël te vervloeken. Even ter nadenken; Israël had ruim 40 jaar de levende getuigenis dat JHWH alle obstakels voor hun verwijderde door voor hun te strijden en allerlei voorzieningen te geven. EN reken maar dat de dagelijkse Manna iets heel bijzonders was voor de omringende volkeren die door arbeid hun voedsel moesten maken.

20 God nu kwam tot Bileam des nachts, en zeide tot hem: Dewijl die mannen gekomen zijn, om u te roepen, sta op, ga met hen; en nochtans zult gij dat doen, hetwelk Ik tot u spreken zal.  God zei dat Bileam niet met de koningen mee mocht gaan en hier lijkt het dat God zich bedenkt. Alleen God veranderd niet en of wijzigt Zijn Woord. In onze taal staat er in beide gevallen God maar in het Hebreeuws staat er dat JHWH Bileam verbood en dat een elohim Bileam zei, toch te gaan. En zo stapte Bileam op zijn ezeltje en ging op weg. Dan blijkt dat JHWH bij Zijn Woord blijft want Hij stuurt een engel die Bileam moet doden als hij verder op weg gaat. 22 Doch de toorn van God werd ontstoken, omdat hij heentoog; en de Engel des HEEREN stelde Zich in den weg, hem tot een tegenpartij; hij reed nu op zijn ezelin, en twee zijner jongeren waren bij hem.

Wat dan volgt is wel heel apart, de ezel ziet de engel met getrokken zwaard maar Bileam niet. De ezel wil niet voorruit en Bileam wordt boos en begint de ezel steeds harder te slaan. De ezel is banger voor de engel dan voor de boze Bileam en gaat noodgedwongen liggen met een blijvend slaande Bileam. Totdat God de ezel laat praten!       

28 De HEERE nu opende den mond der ezelin, die tot Bileam zeide: Wat heb ik u gedaan, dat gij mij nu driemaal geslagen hebt? 29 Toen zeide Bileam tot de ezelin: Omdat gij mij bespot hebt; och, of ik een zwaard in mijn hand had! want ik zoude u nu doden. 30 De ezelin nu zeide tot Bileam: Ben ik niet uw ezelin, op welke gij gereden hebt van toen af, dat gij mijn heer geweest zijt, tot op dezen dag? Ben ik ooit gewend geweest u alzo te doen? Hij dan zeide: Neen!  Niet alleen praat de ezel blijkbaar vind Bileam het dood normaal dat de ezel tegen hem praat! Dat zou een mooie truc zijn voor Hans Kazan. Voor de afloop kunt u verder zelf in Numeri lezen maar wat heeft dit verhaal met archeologie te maken? Er zijn legio vondsten geregistreerd en ik heb zelf legio locaties gezien die nog moeten worden ontgraven en onderzocht, ik noem er nu maar twee.

In 1967 werd in huidig Jordanië een stad gevonden met een tempelcomplex die de vruchtbaarheid en sexgodin isthar vereerde, in Bijbels tijd van Mozes en Jozua. Het bijzondere van deze opgraving is dat men op een gegeven moment een muur vond met een inscriptie erop van een bijzonder persoon. De ruïne heet deir Alla en de persoon is niemand minder dan Biliam zoon van Beor, en ook zo vermeld. De Inscriptie verteld verder dat Bileam een ziener en profeet der goden is en als zodanig visioenen heeft. Dus in dezelfde tijd dat het volk Moab tegenkwam stond een tempel in oud Moab die dezelfde tovenaar Bileam noemt als zijnde zoon van Beor. Bileam kon uiteindelijk het volk niet vervloeken maar in laats daarvan liet God hem Israël zegenen. Toch ging het dankzij Bileam fout met Israël, Bileam gaf advies om Moabitische vrouwen in te zetten om de mannen te verleiden en zo gebeurde het ook. En hier is een inscriptie die Bileam vermeld als profeet in een sex georiënteerde tempel.

Men vond het verhaal en de persoon van Bileam zo belangrijk dat het werd opgetekend op een muur van de voor hun belangrijke sex tempel. Zou het kunnen dat dat is gedaan omdat daarmee een grote overwinning op de Israëlieten werd behaald? Als Bileam buiten de Bijbel genoemd wordt in directe relatie met het Bijbelse verhaal, ook qua tijd en locatie, is dan de mogelijkheid van de pratende ezel ook echt gebeurd? Wel hier komt geloof in Gods Woord om de hoek kijken en weet u meteen wat uw positie is. Gelooft u dit verhaal en alle andere wonderen in de Bijbel voor 100%, dan gelooft u Bijbels. Zo niet dan gelooft u religieus, en deze twee zijn geheel verschillend.   

Het was het jaar 1865, de evolutieleer en het ‘vrij denken’ hadden door hun gif de meningen over de echtheid van de Bijbel al doen twijfelen. In Jordanië wat vroeger Moab was werd toen de hoofdstad van Moab gevonden genaamd Dibon. Dibon was verslagen door Israël  30 En wij hebben hen nedergeveld! Hesbon is verloren tot Dibon toe; en wij hebben hen verwoest tot Nofat toe, welke tot Medeba toe reikt. 31 Alzo woonde Israël in het land van den Amoriet. Dibon ligt aan de Koninklijke weg  welk liep van Egypte door Jordanië naar Damascus en Babylon die nu nog steeds in gebruik is, op de hoogte van de Gilboa gebergte Israël.

In 1868 ging een Duitse kerkleider dhr. Klein uit Jeruzalem op een expeditie naar Jordanië en kwam in aanraking met de heersende bedoeïenen van de streek. De sjeik vertelde hem over een zwarte steen die vlakbij in de ruïnes lag en of hij interesse hierin had. Hij zag de grote zware steen en omdat hij deze niet kon verplaatsen maakte hij een tekening met de gehele tekst erop en vertrok weer naar Jeruzalem om de steen te kopen en mee te nemen. De bedoeïenen dachten echter door het zelf in Jeruzalem aan alle andere geïnteresseerden bekend te maken dat ze daarmee de prijs vele malen konden verdubbelen. En ja hun opzet begon te werken en elk aanwezig land wilde de steen hebben en begonnen te bieden.

Frankrijk had een taaldeskundige ter plekke en deze gaf opdracht aan drie Arabieren om een afdruk van de steen op nat papier te maken die na drogen de gehele inscriptie liet zien. Dit was een groot geluk want omdat iedereen begon te bieden kwam het nieuws ook bij de toenmalige heersende ottomanen oftewel de Turken, waartegen de bedoeïenen een zeer groot hekel tegen hadden. De Turken zeiden; “geef de steen aan ons” en de Bedoeïenen zeiden daarop; “we vernietigen het liever dan de steen aan jullie te geven”. En dat was precies wat ze ook deden. Ze maakten een groot vuur onder de steen en toen deze bloedheet was gooiden ze koud water eroverheen die de steen in stukken brak. Deze stukken werden verdeeld onder verschillende families van de stam.

Iedereen was ontzet hierover maar het kwaad was al geschied. De Franse taaldeskundige wilde toch koste wat het kost alle stukken verzamelen, wat hij ook deed. Met behulp van de papieren afdruk en de brokken die hij nog boven water kon halen werd de steen zo goed als mogelijk weer in elkaar gepuzzeld. Deze steen staat sinds 1873 in het Louvre Parijs en staat bekend als de Moabitische stele. Maar wat staat dan op deze zwarte steen? Ten eerste staat het geschreven in oud Hebreeuws wat aangeeft dat de taal die Mozes door Gods Woord ontwikkelde, was doorgegeven aan de omliggende landen. Het is een declaratie van een Moabitische Koning genaamd Mesa. De tijd van de steen is rond 900 voor Christus en nu wordt het interessant, want is er een overeenkomst in de Bijbel? Antwoord JA  => 2Kon.3:4 Mesa nu, de koning der Moabieten, was een veehandelaar, en bracht op aan den koning van Israël honderd duizend lammeren, en honderd duizend rammen met de wol. 5 Maar het geschiedde, als Achab gestorven was, dat de koning der Moabieten van den koning van Israël afviel.

De inscriptie begint met; ”IK ben MESHA Koning van Moab” Mesha verteld van de onderdrukking van Israël wat begon met Omri Koning van Israël, Omri welk vermeld is in Kon.2:16 Het volk nu, dat zich gelegerd had, hoorde zeggen: Zimri heeft een verbintenis gemaakt, ja, heeft ook den koning verslagen; daarom maakte het ganse Israël ten zelfden dage Omri, den krijgsoverste, koning over Israël, in het leger.  Omri de vader van Achab waar Mesha tegen rebelleerde en de steen oprichtte, omdat hij iedereen wilde laten weten dat hij Mesha, Israël verslagen had. 1 van de steden die Mesha overwon was de Israëlische stad Ateroth welke ten noorden van Dibon lag en was al 500 jaar bewoond door de Israëlische stam de Gadieten.

Num.32:33 Alzo gaf Mozes hunlieden, den kinderen van Gad, en de kinderen van Ruben, en den halven stam van Manasse, den zoon van Jozef, het koninkrijk van Sihon, koning der Amorieten, en het koninkrijk van Og, koning van Bazan; het land met de steden van hetzelve in de landpalen, de steden des lands rondom.

34 En de kinderen van Gad bouwden Dibon, en Ataroth, en Aroer,    Ook de huidige ruïnes van Ateroth laten duidelijk zien dat Israël eens de stad bezat en dat deze geheel was vernietigd. Mesha vermeld op de stele, dat hij iedereen had gedood voor zijn god chemosh, dat Israël uit oude tijden de stad had bezet. Dit klopt precies met wat de Bijbel verteld dat Israël 500 jaar eerder de stad op de Amorieten had veroverd en bewoonde.

Nog verder noordelijk van Asteroth ligt de ruïne van de stad Nebo, ook deze staat op de zwarte stele van Koning Mesha vermeld. Ook deze Israëlische stad werd volgens de inscriptie door Mesha vernietigd en alle inwoners gedood. En niet alleen dat, hij vermeld dat hij de schatten van JHWH in het huis van zijn god chemos had geplaatst. Dus de God van de Bijbel wordt door een vijand bij naam genoemd met Zijn volk, In een stad bewoond door Israël en allemaal overeenkomstig de Bijbelse geschiedenis in de tijd dat het gebeurde.

Lange tijd en in Nederland trouwens nog steeds, werd/wordt er getwijfeld aan het Koninkrijk van David. Er wordt lacherig gezegd dat David hooguit een leider was van een kleine stam ergens in Judea. Maar behalve de Noordelijke oorlogs expeditie van Mesha vermeld hij ook een zuidelijke. Op deze zuidelijke oorlogsexpeditie noemt hij de overwinningen op het huis van David. Wat inhoud dat Davids Koninkrijk tot in huidig Jordanië, Arabië en Egypte liep en ja, precies zoals de Bijbel dat zegt.

De Stele van Mesha, Koning van Moab een vijandelijk rapport over plaatsen, volk en God als getuige van de gebeurtenissen beschreven in de Bijbel. Verder de gevonden steden Dibon, Ataroth en Deir Alla, enkele archeologische vondsten in huidig Jordanië, maar dit zijn er maar een paar van de vele.

Wellicht schrijf ik in mijn volgende blog een andere locatie en gebeurtenis.

Voor nu, lees uw Bijbel volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

 


Reacties