Doorgaan naar hoofdcontent

SHAVOUTH

 


SHAVOUTH

 

Na de Shabbat vanavond bij zonsondergang begint Shavouth voor 2023. Het is dit jaar een ‘grote’ Shabbat omdat dit jaar er twee shabbatten achter elkaar zijn, de ‘gewone’ wekelijkse en meteen erachter aan de shabbat genaamd Shavouth.

Omdat het 50 dagen na Eerstelingen is (de dag dat Yeshua opstond) en Eerstelingen op de derde dag na de graflegging van Yeshua is, wijzigt deze dag elk jaar. Dit komt weer omdat het Bijbelse feest van ongezuurde broden wat begint met een Shabbat, na Pascha komt en Pascha begint op de 14de van Aviv.

De dag is dus een dag van rust, een dag van het herinneren van Zijn Woord, Zijn belofte en toekomst, het is een herinnering van Gods verbond en tegelijk ook de zekerheid dat dat verbond op een dag werkelijk werkelijkheid wordt. Zijn verbond staat nog steeds, het is de mens die heeft besloten daarop niet te vertrouwen maar op eigenwijsheid met alle gevolgen sindsdien. Om ondanks de slechte keuzes van de mens, deze eigenwijze mens te redden heeft Hij opnieuw bedacht, het eerder uitgevoerde reddingsplan, nogmaals uit te voeren.

Dit wordt dan niet de tweede keer maar de derde keer dat JHWH dat doet. De 1ste keer was dus bij Mozes, de 2de keer was bij de ‘Profeet’ die net als Mozes zou zijn tw: Yeshua. Wederom was hier een volk die Hem volledig vertrouwde op Zijn Woord, die redding hadden gekregen doordat God voor hen de zonde op Zich had genomen en daardoor de doodstraf (die zij hadden verdient) had gekregen. Yeshua had ze gered van een wisse dood door satan en zijn demonen te verslaan, net als dat Hij (bij Mozes) dat deed door farao en zijn legers te verslaan. Hand.1:4 En als Hij met hen vergaderd was, beval Hij hun, dat zij van Jeruzalem niet scheiden zouden, maar verwachten de belofte des Vaders, die gij, zeide Hij, van Mij gehoord hebt. Weer stonden ze bij een berg, weer stonden ze te wachten op de beloften van JHWH maar nu werd Shavouth heel anders, net als het originele verbond vernieuwd / opnieuw moest worden bevestigd, werd nu ook Zijn Woord / Zijn trouwgeloften opnieuw bevestigd met 1 uitzondering.

Jer. 31: 31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; 32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Hier kunnen we lezen dat God hun getrouwd had en dat Hij opnieuw Zijn gelofte van trouw, liefde, voorspoed, zegen etc wilt aanbieden. Alleen nu niet meer op een briefje (stenen tafelen) maar nu zoals echte geliefden dat doen, vanuit hun hart.

Shavout is eigenlijk het einde van de ‘witte broods weken waarbij de bruid en de elkaar beter hebben leren kennen. Alleen de huidige wittebroodsweken gebeuren na de Bruiloft en deze waren voor de bruiloft. Nu wordt het wat serieuzer, nu gaan ze samen verder in het leven. Het verbond wat tussen man (JHWH) en vrouw (Israël) wordt nu gemaakt, wordt nu in bevestigd. Ze beloven elkaar hun trouw en geven elkaar hun huwelijks geloften. Deze geloften worden bekend als de Wet maar zijn dus in werkelijkheid beloften ter bescherming, voor een lang, gelukkig, voorspoedig leven met elkaar.

De 1ste keer dat Shavouth op deze manier door JHWH werd gedaan, kunnen we lezen in; Ex.19: 16 En het geschiedde op den derden dag, toen het morgen was, dat er op den berg donderen en bliksemen waren, en een zware wolk, en het geluid ener zeer sterke bazuin, zodat al het volk verschrikte, dat in het leger was. 17 En Mozes leidde het volk uit het leger, Gode tegemoet; en zij stonden aan het onderste des bergs.

18 En de ganse berg Sinaï rookte, omdat de HEERE op denzelven nederkwam in vuur; en zijn rook ging op, als de rook van een oven; en de ganse berg beefde zeer. 19 Toen het geluid der bazuin gaande was, en zeer sterk werd, sprak Mozes; en God antwoordde hem met een stem.

De bruid moest zich voorbereiden op het Huwelijk, afgezonderd, schone kleren aan gewassen en vol verwachting op wat er ging komen. JHWH kwam in vuur met het geluid van een bazuin om Zijn bruid te vullen met Zijn liefde. Maar hoewel Gods liefde en trouw voor altijd zijn, Zijn bruid was ontrouw en schaamteloos. God heeft alles dubbel en nog een keer dubbel gedaan door Zijn rechters, advocaten (profeten), Zijn bruid te smeken om in Zijn beschermde huis te komen. Maar nee, in de honderden jaren dat Hij probeerde om Zijn bruid te beschermen, ging Zijn bruid met Jan en Alleman vreemd en was openlijk ontrouw. Een enkele geloofde wel de Woorden van God, wilde wel Zijn zegen en gedurende al die tijd was er gelukkig altijd wel 1, waardoor tevens de aarde kon blijven bestaan. Uiteindelijk moest God van Zijn bruid scheiden.

Jer.3:7 En Ik zeide, nadat zij zulks alles gedaan had: Bekeer u tot Mij; maar zij bekeerde zich niet. Dit zag de trouweloze, haar zuster Juda. 8 En Ik zag, als Ik ter oorzake van alles, waarin de afgekeerde Israël overspel bedreven had, haar verlaten, en haar haar scheidbrief gegeven had, dat de trouweloze, haar zuster Juda, niet vreesde, maar ging henen, en hoereerde zelve ook. Zijn Koninkrijk, Zijn land en volk Israël was ondertussen gesplitst in twee koninkrijken het Noorden bestaande uit 10 stammen onder de naam Israël of Efraïm en het Zuiden 2 stammen onder de naam Judah beter bekend als de Joden. Israël had geheel afgedaan door zulke heidense praktijken te doen en Judah ging daar hard achterna.

Totdat Yeshua wederom de redding kwam brengen die Hijzelf in de tijd van Mozes ook al had gebracht. Vandaar dat de geschiedenis van Pascha en de uittocht exact hetzelfde is als toen Yeshua voor het laatst naar Jeruzalem ging en het Pascha vierde. En vervolgens precies zoals in de tijd van Mozes , nogmaals redding en bevrijding bracht aan Zijn volk om als Paschalam geslacht te worden en op eerstelingen op te staan. En toen kwam het moment dat Zijn volk wederom klaar was om Zijn geloften te ontvangen. Hand.2: 2 En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten. 3 En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen.

4 En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Wederom net als bij de 1ste berg, een geluid uit de hemel, vuur en Gods gelofte, maar vernieuwd nu vanuit hun binnenste,  ieders hart. Dit was altijd al de bedoeling geweest dat een ieder Hem zou geloven, vertrouwen vanuit ieders hart maar nu was de mens al weer zover gedegenereerd, dat wat bij Mozes nog wellicht kon, nu alleen met Gods hulp nog kon. De kerk heeft hier pinksteren van gemaakt, onder de noemer dat een nieuwe kerk was gesticht en de HG uitgestort. De Bijbel geeft de 2de redding van JHWH weer met hernieuwde huwelijksvoorwaarden, gewijzigd / nieuw? nee, alleen maar opnieuw bekrachtigd.

Helaas, nu had je weliswaar wel een grote groep mensen die Yeshua geloofden en volgden door te doen wat Hij heeft gedaan, maar door de vele valse getuigenissen en invloed van de religies uit die tijd duurde het niet lang voordat deze 2de redding van JHWH weer werd vergeten. Alleen het door de kerk ingestelde pinksteren bleef over. Ook dit werd uitvoering door de profeten lang van te voren al geprofeteerd dat het zou gebeuren. Het werd al door Mozes gezegd en toen waren ze nog geeneens in Kanaan!

Deut.31: 16 En de HEERE zeide tot Mozes: Zie, gij zult slapen met uw vaderen; en dit volk zal opstaan, en nahoereren de goden der vreemden van dat land, waar het naar toe gaat, in het midden van hetzelve; en het zal Mij verlaten en vernietigen Mijn verbond, dat Ik met hetzelve gemaakt heb. 17 Zo zal Mijn toorn te dien dage tegen hetzelve ontsteken, en Ik zal hen verlaten, en Mijn aangezicht van hen verbergen, dat zij ter spijze zijn, en vele kwaden en benauwdheden zullen het treffen; dat het te dien dage zal zeggen: Hebben mij deze kwaden niet getroffen, omdat mijn God in het midden van mij niet is? 18 Ik dan zal Mijn aangezicht te dien dage ganselijk verbergen, om al het kwaad, dat het gedaan heeft; want het heeft zich gewend tot andere goden.

En daar staan we nu dan: Alleen Judah (Joden) weet nog een beetje wie ze zijn maar de overige 10 stammen van Israël zijn overal in de wereld verspreid. Zijn verbond wordt wederom vertrapt en de christenen van vandaag doen precies wat de heidenen altijd doen, Alleen de naam is ietwat gebleven. Zij claimen zelfs dat zij in naam van god Zijn Woord mogen vertrappen dat het zelfs door god is aangegeven. En ja ik ben het 100% met hen eens hun god zegt dat de wet voorbij is dat er een nieuw verbond is tussen hun en god. Daarbij vraag ik nee, ik weet dat het NIET de God is van de Bijbel, JHWH is!! Door onze aller schuld verbergt God nog steeds Zij aangezicht, totdat de tijd, Zijn tijd is vervuld.

Shavouth het feest van de Belofte van JHWH in je hart, De Heilige geest die dat voor een deel bij de 1ste Christenen deed. Mensen die werkelijk in Zijn Woord geloofden en het ook deden. Wij mogen Shavouth nu vieren met de gedachte dat JHWH nog 1 keer Zijn redding komt geven. Nog 1 keer stort Hij Zijn Geest uit over Zijn volk, Zijn volk die net als het volk in de tijd van Mozes wederom op reis gaat de zg 2de of grote exodus. Jer 16:14 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd! 15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.

Toen kwam Zijn volk alleen maar uit Egypte, straks zullen ze van alle kanten komen waar God ze heen heeft verdreven. Jer 3;1 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion. 2 En gij zult u bekeren tot den HEERE, uw God, en Zijner stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel. 3 En de HEERE, uw God, zal uw gevangenis wenden, en Zich uwer ontfermen; en Hij zal u weder vergaderen uit al de volken, waarheen u de HEERE, uw God, verstrooid had. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, van daar zal u de HEERE, uw God, vergaderen, en van daar zal Hij u nemen. 5 En de HEERE, uw God, zal u brengen in het land, dat uw vaderen erfelijk bezeten hebben, en gij zult dat erfelijk bezitten; en Hij zal u weldoen, en zal u vermenigvuldigen boven uw vaderen

Zijn volk zal dan wederom Hem geloven door te doen wat Hij zegt, geloven in AL het Woord wat Hij heeft gegeven en dan zal de Heilige Geest een ieder wederom met Zijn Woord en wijsheid vullen. Dan zal een ieder echt niet meer zijn/haar zonden gedenken wat dus ook niet meer doen is. 33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

De zogenaamde naamchristenen van vandaag zullen er dan niet meer zijn alleen nog Christenen zoals de naam werkelijk zegt tw: Messias volgers, doen wat Yeshua heeft gedaan

Op een dag zal het zover zijn, ik denk dat die dag niet zo ver meer is. Ja iemand kan nu al de Heilige Geest ervaren, vervult zijn. Maar de complete vervulling zodat door jou net als in de 1ste gemeente doden opstaan, zieken 100% genezen, blinden kunnen zien en je GEEN zonden meer doet, die verwachten wij. Tot die dag komt hebben wij een dag om dat moment te verwachten, te herinneren dat dat al twee keer is gebeurd en dat wij op een dag wederom gered zijn om Zijn belofte van Zijn Woord weer te mogen ontvangen. en Wellicht zullen we dat samen met Judah doen 17 Gijlieden zult uit uw woningen twee beweegbroden brengen, zij zullen van twee tienden meelbloem zijn, gedesemd zullen zij gebakken worden; het zijn de eerstelingen den HEERE. Efraïm en Judah eerstelingen.

Nog een laatste opm: Het feit dat er niets in de Bijbel staat zonder bedoeling en dat Shavouth 50 dagen na de opstanding is, wil ik ook vermelden dat er een link zit met de 50 Jaar bekend als Jubilee. Om de 50 jaar was er vrijlating voor heel het land. Straks als de HG wordt uitgestort Zal Hij terug zijn gekomen in het jaar van Jubilee, 50 jaar - 50 dagen. Tevens 24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. 25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. 26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.

Dus voor morgen Chag Sameach Shavouth, Dat Zijn Heilige Geest spoedig onze harten mag vullen.

Lees uw Bijbel, volg HEM na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

 

 


Reacties