Doorgaan naar hoofdcontent

De HEILIGE GEEST

 


De Heilige Geest.

Bent u weleens in contact geweest met mensen of groepen die zowel gedoopt zijn met de heilige geest en of claimen de gaven van de Heilige geest in zich hebben? Mijn vrouw en ik hebben ruim 30 jaar in een vol evangelische kerk gezeten en dachten vol te zijn van de geest. Uit Wikipedia:”Deze bovennatuurlijke, geestelijke vaardigheden zijn bedoeld voor de gelovigen zodat deze zowel ten aanzien van hun eigen geloofsleven alsmede ten behoeve van de gehele kerkelijke geloofsgemeenschap effectief kunnen functioneren”.

Zo goed als elke christelijke groepering claimen deze heilige geest te hebben en doen handelingen in zijn naam. Zou het kunnen dat 1 Geest van die ene God zoveel verschillende ideeën en theologieën erop nahoud? Wat denkt u?

Om u enigszins een Bijbelse onderbouwing te geven wilde ik wat Bijbels principes met betrekking tot Gods Geest geven. Want is dat allemaal echt of...

Let op dit is bedoeld om u attent te maken wat de Bijbel zegt en om aan te geven dat net zoals het geval is om een poging te doen om God te beschrijven, dat ook niet mogelijk is om de HG te beschrijven in Zijn volheid. Maar dat gezegd hebbende is het wel mogelijk om enkele principes aan te geven wat Hij wel en wat Hij niet doet.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; De kennis en gedachte over en van de Heilige Geest wordt bepaald met de kennis en gedachte wat een ieder heeft van Zijn Woord en dan bedoel ik heel Zijn Woord van kaft tot kaft, van Genesis tot Openbaringen. oftewel hoe u denkt en of hoe u Zijn Woord beleeft is synoniem met hoe u de HG beleeft. Mijn vraag: kunt u het eens zijn  met onderstaand vers uit de Bijbel welk exact weergeeft wat een Nieuwtestamentisch gelovig zou moeten hebben, tw: een nieuw hart en een nieuwe geest?

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

Het hart is een zogezegd een ‘christelijk orgaan’, zoveel christelijke handelingen hebben betrekking met het hart. De nummer 1 christelijke bekeringsvraag is zoiets van: “nodig Jezus uit in je hart”. Toen wij nog in de kerk zaten was de favoriete belijdenis van de gemiddelde christen iets in de trend van “de Here kent mijn hart” en vervolgens werd daarmee alles goed gepraat wat door de Bijbel verboden werd.

Ik ben nog niemand tegengekomen die en de ‘hart uitingen’ en de ‘Heilige Geest veronderstellingen’ zelf had onderzocht. Met recht zijn het ‘makke schaapjes’ die alles geloven wat er door de voorganger op het podium wordt gezegd. De Bijbel komt er niet aan te pas behalve in het enkele geval door een tekst zoals hierboven staat op te noemen. Het is meer iets van sensatie, iets wonderlijks meemaken, het gevoel hebben iets van god mee te maken. Men beseft niet dat je alle kanten op kan gaan als je welke tekst maar neemt uit de Bijbel. Na deze vers staat er: En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. 28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn. Ja een Christen die in God en Zijn Woord gelooft en daarmee doen wat Hij zegt in Zijn Woord ontvangen een nieuw hart en een nieuwe geest, maar met HET doel om nu niet je eigenwijsheid te volgen maar om Zijn geboden en inzettingen zodat je een vol leven mag hebben.

JHWH kan Zichzelf vanwege Zijn Heiligheid niet aan de mensen laten zien. Eenvoudig omdat wij mensen letterlijk zouden verteren, alleen al door Zijn aanblik. Toch staat er diverse keren dat God rechtstreeks met mensen heeft gepraat. Het is JHWH maar niet in de gedaante van de Vader, Hij kwam dan meestal of in de gedaante van Zijn Geest of als Zijn rechterarm en of Dienaar/Boodschapper. Maar de sleutel van dit topic is het besef dat het die ENE GOD is in verschillende gedaanten. In welke hoedanigheid of tijd Hij zichzelf kenbaar maakt geld: Hij wijzigt Zijn Woord niet, Hij veranderd niet.

Hier draait ALLES om, als u niet beseft of gelooft dat er maar 1 God is die niet veranderd, dan voelt u zich vandaag thuis in deze kerk en morgen in de andere. Enkel en alleen maar omdat u zich thuis ‘voelt’ daar waar mensen naar uw hart spreken. De Bijbel noemt dat de oren kriebelen omdat men het fijn vind om te horen dat men goed zijn, geen schuld hebben, vergeven zijn, geen last meer, geen wet meer, je mag doen wat je wilt je bent vergeven en Jezus heeft het aaaallemaal voor je opgelost.

Het hart van de mens is sinds Noach de vader van ons allemaal bedorven, hier enkele teksten van wat de Bijbel over uw en mijn hart zegt: Het begint dus al zodra de mens (Adam) in zijn hart twijfelt over het Woord van God en daarna was er geen stoppen meer aan.

21 En de HEERE rook dien liefelijken reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van 's mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb. God doet een belofte aan de mensheid ondanks dat het hart van de mens Hem niet wilt kennen.

9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? 10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.

Ons hart kan alleen maar door het geloof in heel Zijn Woord besneden / toegewijd worden. Ik kan dat nog wel duizend keer herhalen want meer is er niet, ons hart wordt pas heel indien wij JHWH en Zijn Woord geheel vertrouwen en doen wat dat Woord zegt. En Zijn Heilige Geest zal alleen maar Zijn Woord, Zijn Woord bekend en in ons hart levend maken.

Ik zal het anders zeggen; als er een geest of persoon in uw gemeente is die iets anders zegt dan wat Mozes of 1 van de andere profeten in de Bijbel heeft gezegd, dan kan het niet en is het niet Gods Heilige Geest!! de vraag is welke geest is dat dan?? 3X raden.

Wat is dat dan met ‘het vallen in de geest’ dat gebeurd toch? en hoewel ik dus zelf uit zo’n gemeente kom waar er van alles werd toegeschreven aan de HG, geloofde ik toen al niet in alles wat er gebeurde., en nu weet ik zeker dat wat er allemaal gebeurde idd door een geest kwam, alleen niet de Heilige Geest.

Maar was het dan niet beschreven dat toen God in de Tempel kwam de mensen niet konden blijven staan? Wel niet helemaal: het staat in 1Kon 8 en om te begrijpen wat er gebeurde moet u het hele hoofdstuk lezen. Dus niet alleen vers 10 En het geschiedde, als de priesters uit het heilige uitgingen, dat een wolk het huis des HEEREN vervulde. 11 En de priesters konden niet staan om te dienen, vanwege de wolk; want de heerlijkheid des HEEREN had het huis des HEEREN vervuld.

Het klopt idd dat de Priesters niet konden blijven staan, want A) wat zou u zelf doen als u merkt dat God in dezelfde wolk nederdaalt als toen Hij bij Mozes nederdaalde op de berg en geheel het volk toen ook niet bleef staan. Alleen vielen zij niet maar zij hadden hun broek vol gedaan en stonden van verre, hopende dat Hij hun niet verteerde. B) Behalve dat, staat er dat de Priesters al het Heilige uitgingen, zij waren dus op weg naar buiten, Zij bleven niet staan!!!

Dus waar staat dat wie dan ook op de grond lag?? alleen dat het huis was gevuld door de wolk van God en er dus niemand anders toegestaan was of wilde blijven staan en 2 verzen verder staat: 14 Daarna wendde de koning zijn aangezicht om, en zegende de ganse gemeente van Israël; en de ganse gemeente van Israël stond. Niemand lag binnen op zijn gezicht iedereen stond buiten, ik denk op een veilige afstand.

En als u het hele hoofdstuk leest dan kunt u zien dat JHWH alleen maar kwam vanwege het juiste hart van de mensen die daar stonden en vooral in Zijn verbond wandelden 23 En hij zeide: HEERE, God van Israël, er is geen God, gelijk Gij, boven in den hemel, noch beneden op de aarde, houdende het verbond en de weldadigheid aan Uw knechten, die voor Uw aangezicht met hun ganse hart wandelen;

Wat was er dan zo bijzonder aan het hart van Salomo en het volk wat daar stond? Dat staat verderop: 57 De HEERE, onze God, zij met ons, gelijk als Hij geweest is met onze vaderen; Hij verlate ons niet, en begeve ons niet; 58 Neigende tot Zich ons hart, om in al Zijn wegen te wandelen, en om te houden Zijn geboden, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, dewelke Hij onzen vaderen geboden heeft.

Dus de tekst die de zg pinkstergemeente aanhoud om het 'vallen in de geest' goed te praten en te onderbouwen, is omdat JHWH naar beneden kwam om de kinderen te zegenen die hun hart naar Hem neigde om in al Zijn wegen te wandelen en al Zijn Woord te houden,

‘Ja, maar dat was toen’; zeggen dan nog een heleboel vroom, ‘wij zijn verlost en leven door genade’, ‘wij zijn de nu gemeente en dat was het volk van God’, aangevende dat hun god en geest dus wel veranderen en dat klopt. Behalve dat God maar 1 volk heeft waar een ieder kan worden toegevoegd oftewel daar hoor je wel of niet bij, en dat volk is het enige volk waar Zijn oog op rust, Is het tevens ook dat de God van de Bijbel en Zijn Geest veranderen dus niet, want ook van diegene die later zouden geloven, (dus u wellicht) zegt Salomo iets: 41 Zelfs ook aangaande den vreemde, die van Uw volk Israël niet zal zijn, maar uit verren lande om Uws Naams wil komen zal; 42 (Want zij zullen horen van Uw groten Naam, en van Uw sterke hand, en van Uw uitgestrekten arm) als hij komen en bidden zal in dit huis;

43 Hoor Gij in den hemel, de vaste plaats Uwer woning, en doe naar alles, waarom die vreemde tot U roepen zal; opdat alle volken der aarde Uw Naam kennen, om U te vrezen, gelijk Uw volk Israël, en om te weten, dat Uw Naam genoemd wordt over dit huis, hetwelk ik gebouwd heb.

Dat lijkt wel nieuw testamentisch, oh dat is het dus ook. Gods beloften veranderen dus ook niet, Hij geeft alleen de andere volkeren de kans om zich te voegen aan Zijn volk om een te worden, zoals begonnen werd in handelingen, en wat dus altijd al de bedoeling was. Wat begon met Abraham en zo voor een ieder bedoeld was en daarom Abraham zo ook werd genoemd, Abraham vader van vele volkeren.

Er zullen mensen zijn die nog steeds twijfelen omdat men meer blijft vertrouwen op wat mensen zeggen dan wat Gods Woord zegt en omdat men toch de geest heeft ‘gevoelt’. Wel als u mij een tekst laat zien waar iemand in de Bijbel Gods Geest voelt terwijl die persoon Gods wetten overboord gooit en of dat zijn of haar hart niet toegewijd is aan Hem en of geheel Zijn Woord, (welk u niet zal vinden), dan laat ik u alle gebeurtenissen in de Bijbel zien die alleen maar gaan over mensen die wel hun hart gericht hebben op Hem en Zijn Woord en alleen die worden Zijn kinderen of volk genoemd. En alleen die worden gezegend en of door Hem gehoord.

Sterker nog, mensen geloven oprecht dat ze goed doen omdat dat hun zo is verteld. Dat hun gebeden worden gehoord door god. Maar dit zal dan een schok zijn, dat was het ook voor mij toen ik het voor het eerst las. SPREUK 28: 9 Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn. De Bijbel geeft meerdere keren aan dat God met alle liefde en kracht de gebeden vervult van Zijn gelovigen, dat zijn de mensen die doen wat Hij zegt. Maar ook al weet je het niet dat is voor God geen excuus, Hij zal niet horen. Hos.4:6 Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.

En dit Woord is niet alleen zogenaamd oud testamentisch, zoals ik al zei veranderd Zijn Woord niet, ook niet in het NT. Tit.1:15 Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.

16 Zij belijden, dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam, en tot alle goed werk ongeschikt.

De meeste denken dat Paulus tegen de wet is wat dus niet zo is, lees het maar na net als Yeshua is Paulus tegen de mensgemaakte wetjes wat gebondenheid geeft, niet Gods wetten. Sterker nog hij zegt over Gods wetten precies wat de HG moet  doen in ieders hart. Rom 7: 22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; de inwendige mens oftewel het hart. 23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. 

Paulus is niet tegen Gods Woord, hij geeft juist aan dat Gods Woord de enige waarheid isRom.15: 4 Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.

Maar ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Zoals altijd is het uw keuze. Wie gelooft u de mensen of Gods Woord? Gods Heilige Geest is de Geest van JHWH. Zegt u ook andere dingen dan wat u in uw eigen geest/hart heeft bedacht? ik dacht het niet, alles wat u zegt komt uit uw eigen geest/hart (dat is nu juist ons probleem). Zou dat met Gods Heilige Geest dan anders zijn??? uit wiens hart spreekt Hij? het Vaderhart of het kerkhartje?

Onderzoek of het Gods Geest is daarbij wetende dat Gods Geest, alleen en alleen, Gods woorden bekend maakt. oftewel wijzigt dat van Zijn Woord, zegt het iets anders? dan zou ik mij ernstig afvragen wie dat dan wel is. Onthoud dat God Zijn zegen alleen geeft aan diegene die Zijn Woorden geloven en doen, denk maar aan de bergen van zegen (gerezim) en de vloek (ebal). Net als dat die bergen nog steeds staan zo is ook de beloning voor Trouw aan Zijn Woord en de beloning van ontrouw aan Zijn Woord, die staan kaarsrecht overeind.

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Shalom Raymond

Reacties

Een reactie posten