Doorgaan naar hoofdcontent

Shabbat

 



Ha Shabbat

 

 

Even een zijsprong; U kent het vast wel een IKEA kast kopen en in elkaar zetten. De een begint gewoon te bouwen en de ander volgt stap voor stap de instructies. Ik vind mijzelf aardig technisch en begin te bouwen tot een moment dat ik toch moet kijken hoe Ikea het heeft bedoeld. Zo kan het zijn dat je alles goed heb opgevolgd en zo houd je een aantal onderdelen over en is de kast misschien instabiel. Zo kan een kast redelijk simpel zijn maar om bijvoorbeeld zelf een huis gaan bouwen is het wellicht verstandig om de bouwplannen goed te bestuderen. Daarbij is het niet handig om ergens halverwege of aan het eind in de instructies /plannen beginnen te lezen, maar vanaf blz. 1, zodat het huis werkelijk het ontwerp reflecteert.

Afgelopen week heb ik drie verschillende versies gehoord van shabbat, hoe dit te doen, wanneer, hoelang? Blijkbaar zijn er verschillende interpretaties mogelijk, maar dit geld voor heel het Woord, voor alle onderwerpen. Net als het volgen van instructies moet je je houden aan het onderwerp en de instructie die daar bij hoort. Dit geld specifiek voor de Bijbel maar is toepasbaar voor elk onderwerp uit elke beschrijving.

Deze blog gaat over de Shabbat en zullen we kijken of bovenstaande principe stand houd? De allereerste keer waar Shabbat in uw Bijbel voorkomt is in het Genesis verhaal, de Schepping van JHWH. De meeste gaan echter meteen naar Exodus omdat JHWH daar het Shabbat gebod opgeeft. Ex.20:8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; 11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Nu kan je al veel uit dit stukje halen over de Shabbat, onder andere:

  • het is 1 dag
  • de zevende dag
  • het is een rustdag
  • het is een heilige dag

Het onderwerp wat hier steeds terug komt is dat de Shabbat 1 dag is, en om te weten wat JHWH onder een dag verstaat moeten we terug naar de allereerste keer dat God de dagen benoemd. Ook dat staat in het allereerste begin, in Genesis1. Net als met een huis bouwen moet u voordat u kunt bouwen eerst de fundatie leggen. De fundatie is waar het hele huis op staat, zonder fundatie stort alles in. Bijbelse fundatie van elk onderwerp staan in de eerste vijf boeken van Mozes, in het Hebreeuws de Torah, startend met Genesis of Bereshit. Nog even een extra noot: Zodra er in de Bijbel met een onderwerp wordt gestart en informatie wordt verstrekt, kan deze informatie alleen maar aangevuld worden maar niet worden gewijzigd. Precies Zoals God en Zijn Woord dat ook zegt; Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste. Wij mensen passen Zijn Woord continu aan, aan bijvoorbeeld onze tijd, cultuur en filosofie /tradities, Maar Hij en of Zijn Woord veranderen niet!

וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד Bereshit

En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

In Genesis 1:5 staat de bovenstaande tekst, de eerste in het Hebreeuws en de 2de in de Nederlandse staten vertaling. Elke vertaler doet zijn best om de originele tekst functioneel en volgens de heersende taalgrammatica om te zetten zodat de lezer het begrijpt. Omdat Hebreeuwse uitdrukkingen Oosterse begrippen en gezegden zijn, staan deze haaks op onze Grieks- Westerse filosofieën. De Letterlijke vertaling van deze tekst is;

En riep het licht dag en de duisternis riep Hij nacht, en de avond en de morgen waren de dageenheid. De dageenheid of 1hele dag bestaat volgens deze tekst uit een avond (met de nacht) en een morgen (met de dag) Waarom geeft JHWH dit op deze manier aan? Ik denk om duidelijk te maken dat Hij alles  (Zijn schepping) heeft voltooid in zes dagen van 24 uur en dat Hij daarom een dag vaststelt, een periode van 24 uur beginnende als de zon ondergaat. Let op;  je kan een heleboel theorieën krijgen als je het onderwerp veranderd. Als je bijvoorbeeld dit gegeven los laat dan krijg je wat je vandaag de dag kan horen. "dit zijn geen dagen maar perioden" of "dit moet je als een tijd zien" of "er staat dag dus alleen overdag".  Zo kan je van een periode van duizenden jaren tot slechts 12 uur komen en alles wat daar tussen in zit.

Waar gaat het hier om in Genesis? Om Zijn Schepping, wat Hij heeft geschapen op de 1ste, 2de 3de etc dagen. Deze dagen zijn met elkaar een week waarbij de gewone dagen genummerd zijn van 1 tot en met 6 en alleen de zevende dag wordt benoemd, de Shabbat. Omdat de dag is gedefinieerd in twee delen tw; licht=dag en duisternis =nacht, moet je net als hier altijd het onderwerp zoeken als er later over een dag wordt gesproken. Dat kan dus zijn; een gehele dag => nacht en dag of het licht van de dag en heet ook dag maar is maar 12 uur oftewel de helft. Voor diegene die het gemist hebben, De shabbat kan dus niet op een andere dag vallen want ALLEEN de 7de dag is de shabbat, de rest heeft een nummer. Het verschil tussen een nummer (gegeven) en een naam (actie/karakter)is in het Hebreeuws essentieel en kan niet worden gewisseld. De enigste uitzondering is wanneer een feestdag ook een shabbat wordt maar dan is het onderwerp de feestdag die de karaktereigenschappen van een weekse shabbat krijgt.

Het klassieke voorbeeld tekst van diegene die alleen de dag uren als Shabbat dag aanhouden is onder andere volgens de tekst:

9 Jezus antwoordde: Zijn er niet twaalf uren in den dag? En heel vroom zegt men dan daarbij ‘Het is Yeshua zelf die zegt dat er maar 12 uren in een dag zijn’. Maar wat is het onderwerp en waarom leest men niet het hele stukje? Yeshua geeft namelijk antwoord op de bezorgdheid van de discipelen omdat zij 1 zin daarvoor zeiden;
Rabbi! de Joden hebben U nu onlangs gezocht te stenigen, en gaat Gij wederom derwaarts?

 Yeshua wilt de vader verheerlijken en de discipelen levenslessen leren dat niets onmogelijk is als je in Zijn licht wandelt. Hij zegt zelf dat Hij niets maar dan ook niets doet tenzij Hij het de Vader heeft zien doen. Hetzelfde zegt Hij over hetgeen Hij spreekt. Zijn licht is Torah, Ysehua's Woord= JHWH Woord, Hijzelf bij ons bekend als de wet, maar Yeshua is dat allemaal. De Bijbel heeft het continu over dat licht, het licht wat schijnt in de wereld.

20 Mijn zoon, bewaar het gebod uws vaders, en verlaat de wet uwer moeder niet.

21 Bind ze steeds aan uw hart, hecht ze aan uw hals.

22 Als gij wandelt, zal dat u geleiden; als gij nederligt, zal het over u de wacht houden; als gij wakker wordt, zal hetzelve met u spreken.

23 Want het gebod is een lamp, en de wet is een licht, 

 Nu praat de kerk Constantijn na door te zeggen dat de wet is afgeschaft m.a.w. het licht is er niet meer. wie praat u na? de kerk of wilt u Yeshua volgen, is het nu alleen maar duisternis?

Yeshua geeft aan dat alles haar eigen tijd heeft maar dat diegene die in Torah wandelen zich niet zal stoten of het nu dag is of nacht. Hij wilt laten zien dat echt alles in Gods hand is, dat Zijn wil en Woord alles overstijgt zelfs de dood hier in het geval van Lazarus. Zie wat Hij verder verteld.

Indien iemand in den dag wandelt, zo stoot hij zich niet, overmits hij het licht dezer wereld ziet; Dus zonder Zijn Torah stoot je je dus wel, ook in het daglicht.

10 Maar indien iemand in den nacht wandelt, zo stoot hij zich, overmits het licht in hem niet is. Hier staat hetzelfde wat een typisch Hebreeuws idioom is.

Het licht waarop Hij doelt het onderwerp is Torah, niet zomaar de 12 (licht) uren van een dag.

Apart genoeg zegt men die de daglichturen als Shabbat aanhouden ook daarbij; ‘wij zijn kinderen van het licht en niet van de nacht’ => wederom;

A slaat dit ‘licht’ niet op een dag(licht) maar op Torah

B als de nacht geen onderdeel is van die persoon vanwege de zogenaamde scheiding, dan zou die persoon dus elke dag vanaf 19.00 uur tot 07.00 uur bibberend opgesloten in huis moeten zitten vanwege die ‘o zo slechte’ nacht!! 

Ook heb ik nog niemand die dit zegt gehoord dat hij of zij zodra het donker wordt meteen naar bed gaan oid. nee dan is het plotseling normaal dat men op is en van alles en overal doet in die 'nogmaals' o zo slechte donkere nacht.

De sabbat is sinds oudsher (Genesis) vanaf zonsondergang vrijdagsavond, en dan zijn er sommigen die vermelden dat dit veranderd is met de Joodse kalender. Nu kunnen wij tot het begin van onze jaartelling nagaan of er ergens een verandering is geweest in de volgorde van de dagen die wij nu kennen. En er is heel wat gewijzigd door de vele kalenders, alleen de volgorde van dagen niet. Indien dit fout was zou Yeshua (Jezus) dit dan niet hebben gezegd als Jood zijnde en opgevoed met Erev Sabbat? Want doordat we de geschiedenis weten tot begin jaartelling en Yeshua toen leefde, zou Hij wat gezegd hebben als dat fout was.

Dus resumerend; 1 Bijbelse dag is 24 uur en begint op zonsondergang. Een dag kan een door de weekse dag zijn, een feestdag of een feest shabbat. Hier enkele voorbeelden:

Lev.23;32 Het zal u (VERZOENDAG) een sabbat der rust zijn; dan zult gij uw zielen verootmoedigen; op den negenden der maand in den avond, van den avond tot den avond, zult gij uw sabbat rusten. Hoewel dit om Yom kippur gaat, zegt JHWH dat dit tevens een shabbat dag is, de letters cq woord kunnen in het Herbeeuws niet veranderen is daarom een 'gewone' shabbat dag. Nogmaals Zijn Woord kan niet veranderen, als de shabbat al niet van zonsondergang begon dan nu ook niet.

Het is van vrijdagavond t/m zaterdagavond Nehemia 13:19 Het geschiedde nu, als de poorten van Jeruzalem schaduw gaven, voor den sabbat, dat ik bevel gaf, en de deuren werden gesloten; en ik beval, dat zij ze niet zouden opendoen tot na den sabbat; en ik stelde van mijn jongens aan de poorten, opdat er geen last zou inkomen op den sabbatdag. schaduw poorten voor sabbat => betekend de poorten sluiten voor de zon die ondergaat,  de sabbat begint na zonsondergang. Het doel van Nehemia was om de Shabbat heilig te houden en begint daarom voordat de zon ondergaat (schaduwen) de dag te heiligen.

Het Manna in de wildernis (Mozes tijd) werd verzameld in de ochtend, niet gedurende de dag of avond. Dat kwam omdat de zon het manna liet smelten, als je dus moest verzamelen voor twee dagen (vrijdag en sabbat)werd dat op vrijdagochtend gedaan en had je de volgende dag (sabbat)ook genoeg manna. Deed je dit niet op vrijdagochtend moest je wachten tot zondagochtend en twee dagen op een houtje kauwen. Ex.16:21 Zij nu verzamelden het allen morgen, een iegelijk naar dat hij eten mocht; want als de zon heet werd, zo versmolt het.

Een andere theorie wat van Constantijn afkomt en in de kerk belande is dat de Shabbat op zondag moet zijn. De zondag als zijnde de dag van Constantijns god, zoals hij het zelf zegt ‘sol invictus’, de onoverwinnelijke zon oftewel de heidense god baal. De Sabbat is, het 4de gebod, een teken tussen JHWH en Zijn volk, dit teken is (zou moeten) zowel Voor JHWH zichtbaar als ook voor de mensen. Heel eenvoudig; zie je jezelf als een kind van God, onderdeel van Zijn volk dan weet je wat zichtbaar moet zijn, weet je dat niet of wil je dat niet => geen probleem, maar dan zegt de Bijbel dat je Zijn teken niet draagt en zou je je dan kunnen afvragen welk teken je dan wel draagt? Hmm het dragen van Zijn of iemands anders teken, waar heb ik dat meer gehoord?

Net als alle andere 9 geboden geld de Sabbat ook nog steeds, weet u nog Zijn Woord veranderd niet. Dit geeft meteen antwoord op de vraag op welke dag is het Shabbat? Het antwoord hierop is de 7de dag sinds de schepping van de wereld. Alle andere dagen zijn genummerd, alleen de 7de dag heeft een naam tw Shabbat. Nu begrijp ik dat voor veel mensen dit moeilijk kan zijn, Miljoenen kerkmensen hebben de zondag geleerd als de dag des Heeren. Nu weet u meteen wat het betekend als Yeshua zegt ‘Gij geheel anders’. En zeg alsjeblieft niet dat is Joods, want de Shabbat is geschapen voor de mens, Zijn kinderen. En degene die onze Koning is is ook de eigenaar bedenker van de Shabbat, Hij weet dat wij door alles wat ons bezig houd 1 dag stop te zetten en relatie met Hem te hebben, op adem kunnen komen. 27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat.

28 Zo is dan de Zoon des mensen een Heere ook van den sabbat. Toen de shabbat werd ingesteld duurde het nog bijna 2000 jaar voordat er het Joodse volk was.

En nogmaals in Leviticus met extra info

Lev.23: 3 Zes dagen zal men het werk doen, maar op den zevenden dag is de sabbat der rust, een heilige samenroeping; geen werk zult gij doen; het is des HEEREN sabbat, in al uw woningen.  Heilige samenroeping In het Hebreeuws miqra kodesch

מקרא  miqra  = samenroeping /vergadering

קדשׁ  kodesh = apart gezet met een special doel = heilig

Wat zegt de Bijbel nog meer wat de Shabbat inhoud?

Jes.58:13 Indien gij uw voet van den sabbat afkeert , van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt;

Samengevat: 1) niet je eigen wil doen, 2) niet je eigen plezier doen, het is een feest van JHWH 3) niet je eigen woorden spreken oftewel alles wat je de hele verdere week voor je eigen zin en lust doet.

Neh13: 16 Daar waren ook Tyriërs binnen, die vis aanbrachten, en alle koopwaren, die zij op den sabbat verkochten aan de kinderen van Juda en te Jeruzalem.17 Zo twistte ik met de edelen van Juda, en zeide tot hen: Wat voor een boos ding is dit, dat gijlieden doet, en ontheiligt den sabbatdag? 6 dagen kan je kopen en verkopen, zorg dat je klaar bent en alles heb geregeld / gekocht zodat je de shabbat niet hoeft te breken. Je hoeft 1 dag nergens anders aan te denken dan alleen maar verzadigd te worden in Zijn aanwezigheid.

God nodigt iedereen om Zijn Shalom en rust te ervaren, Hij bood het al aan het volk Israël aan en zij pakten dit niet na eeuwen van eigenwijsheid met alle gevolgen. Nu betekend Shabbat letterlijk rusten en is het niet vreemd dat JHWH er verder weinig van de invulling van shabbat zegt. Elke week een rustdag op adem komen noemt de Bijbel het, in Zijn aanwezigheid zijn, veilig en onbezorgd. Hij zegt vanaf het begin dat Zijn Moadim herhalingen en repetities zijn, een verwijzing van wat er gaat komen, maar van wat? Straks komt de uitnodiging om wederom in Zijn rust te gaan alleen dan voor 1000 jaar, beter bekend als het vrederijk, waarom vrede? Is het omdat Hij alles hersteld heeft en mensen in Zijn Shavat gaan oftewel Zijn rust, een duizendjarige shabbat. Hersteld naar de tuin Eden, hersteld naar een wereld van uitbundig leven, hersteld naar dat de mens wandelt met God in rust en vrede. Wat denkt u? is er daarom nu een wekelijkse Shabbat zodat u straks die duizend jaar vrij in Zijn aanwezigheid kan invullen, omdat u Zijn wens om het meest goede uit het leven te halen heeft herkent en Hem eert door nu te geloven en te gehoorzamen. Of is de Shabbat zoals de kerk zegt; oud en afgedaan oftewel Zijn Woord en Hij stiekem toch veranderd.

EN na die 1000 jaar zou de shabbat dan afgelopen zijn?? wel in de 1000 jaar krijgen diegene die dan nog een 1ste keuze moeten maken, nog steeds de optie. Maar na de 1000 jaar hebben alle generaties de keuze gehad wie te geloven en te volgen, daarna worden de schapen en de bokken gescheiden en krijgt een ieder waarvoor die hebt gekozen. Dus geen zorg (of wel) draag je Zijn teken = Shabbat dan weet je wat je beloning zal zijn, draag je Zijn teken niet dan krijg je ook een beloning samen met diegene die daar ook voor hebben gekozen. 

De Shabbat, Ik hoop dat u wat aan deze studie heeft gehad, of in ieder geval het zelf opzoekt. Behalve rust en bovenstaande is het belangrijkste, een dag in relatie met Hem. Dat kan met zingen, lezen, kaarsen etc. maar het is niet een regel of gebod, alleen dat u Shabbat doet. Ik schrijf dit op een Shabbat dus voor nu Sabbat Shalom, moge de vrede van de Shabbat volkomen zijn.

Zoals altijd, Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

Nabrander: God geeft in uw 1ste hoofdstuk van Zijn Woord al aan dat Hij shabbat maakt. Waarom staat dat in Genesis, wat heeft dat met de schepping te maken. Het antwoord is heel eenvoudig; Shabbat is de staat van de aarde en Zijn schepping NA de 1ste 6 dagen van Scheppen. Hij maakte de mens die VRIJ zou zijn van alles en iedereen. Zolang die de instructies van God zou opvolgen was de mens VRIJ, gezond, krachtig, heersend, eeuwig levend in zegen en overvloed. DIT is wat de aarde een PARADIJS maakte en dit is waar God Zijn herstelplan op laat uitkomen. Ons Shabbat hier in rust en relatie is een schaduw van de eeuwige shabbat die uw deel zal zijn. We mogen straks wandelen met JHWH in een tuin waar alles tot zegen van ons groeit, waar allerlei dieren tot ons vermaak rondlopen, waar Zijn licht alles helder laat zien. Dat is; voor diegene die naar Zijn Shabbat verlangen. Hij zegt KIES, kies voor het leven kies voor de zegen, kies voor Zijn eeuwige rust!!!

shalom Raymond

Reacties