Chanoeka 2024
Als ik deze aanvulling op 2022
schrijf is het December jaar 2024, de tijd van de heidense 'feesten'. De
Christenen vieren het heidense kerst en het Joodse volk heeft een alternatief
tw; het 'Joodse' 'feest' chanoeka. Ik zeg bewust niet Bijbels feesten want
het staat eenvoudigweg NIET in de Bijbel.(behalve dan om het NIET te doen)
Wat is dit voor feest waar komt het
vandaan, is dit 1 van Gods feesten en moeten wij dit vieren? NOOT: Als het dus niet
in de Bijbel staat dan is het dus per definitie niet Gods
feest.
Beslis u zelf na deze of uw eigen
studie.
Chanoeka, het betekend inwijding
van de tempel en daar is niets mis mee, er was een inwijding van de 1ste en
2de tempel, maar daar gaat dit feest niet over, waarover dan
wel? Zoals gezegd staat het niet in de Bijbel maar komt het uit de boeken van
de Makkabeeën. En zelfs daar komt de tempelinwijding wel voor maar niet op de
manier zoals het vandaag de dag wordt gevierd.
Ik had de volgende vragen bij deze 'inwijdingen':
1.
Was dit rond december zoals het nu
wordt gevierd?
2.
Was dit een feest die Yeshua
vierde? (volgens velen)
3.
Waarom werd het gevierd?
4.
Is het een feest voor ons, vanwege
de boodschap of goede traditie of…
Hier de studie en uitleg per punt;
1ste punt: In de Bijbel beschreven, zijn er van de Tempel 2X een inwijding geweest, de 1ste was bij de bouw (Salomo) en de 2de bij de herbouw (2de tempel; Nehemia). Reden waarom dit in de Bijbel staat en de rest van de 'inwijdingen' (daarna) niet, is dat deze rest NIET door YHWH was geïnitieerd of aangegeven. Het verschil zit het erin dat bij de 1ste twee tempels, YHWH daadwerkelijk in de tempels was en deze Zijn doel hadden vanwege de priesterbediening voor het volk.
1Kon. 8:2 Salomo
wijdt de 1ste Tempel in voor de 1ste keer in de
maand Ethanim => oktober net voor Sukkoth niet
December.
Ezra6:14-22 de 2de Tempel wordt
(her)bouwt op de 3de dag in de maand Adar => 19 feb en daarna ingewijd. Dus ook niet in
December. (het feest wat de Maccabeen met de Tempel inwijding willen vieren is
LOOFHUTTEN (September/ Oktober); kom ik op terug)
De 'velen' die ik vermelde in punt 2, zeggen dat Yeshua dit feest zou vieren in Joh10: 22. het laat zien dat dit deel nog van de Tempel Salomo is, de originele, de mooiste en de meest ongeschonden door gehoorzaamheid, welke herbouwd is na ongehoorzaamheid (en kort daarna wederom) door o.a. Nehemia herbouwd en uit genade van God. Maar na alle verbouwingen door Herodes, door de religieuze i.p.v. doelgerichte gebruik van de tempel was YHWH alleen nog daar bij priesters die wel Hem eerden door Hem te volgen. bijv. Zacherias.
MEN zegt dat Yeshua tijdens het
feest van Chanoeka in de wintertijd daar liep. (alleen dat staat er niet, men leest hun theorie er in) Dus de December maand kan, maar
laten we het gebeuren met wat direct daarna volgt eens goed lezen. EN helemaal
belangrijk projecteren in Bijbelse tijd en cultuur. De winter begint na de
regentijd rond onze December/ Januari en duurt tot de lente rond onze maand Maart/
April. Winter eindigt eind Maart pas dus de tekst klopt als Hij de
inwijdingsfeest van de 2de tempel viert in de winter. Hoe weten
we nu dat het begin of eind of misschien wel midden in de winter is, dat
Yeshua daar liep? wel dan moeten we gewoon doorlezen!
Yeshua vertrekt naar de Jordaan
omdat de religieuzen Hem willen stenigen vanwege dat Hij zichzelf
gelijk maakt als YHWH Joh.10:31 De Joden dan namen wederom
stenen op, om Hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: Ik
heb u vele treffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die
stenigt gij Mij? 33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij
stenigen U niet over enig goed werk, maar over godslastering, en omdat Gij, een
Mens zijnde, Uzelven God maakt. Terwijl Hij daar is horen ze dat Lazarus
ziek is en Hij blijft nog twee dagen wachten om vervolgens naar Lazarus toe te
gaan. Maar de discipelen hebben dan grote twijfels, het is nog maar een paar
dagen geleden dat de religieuze leiding Hem wilde stenigen en Hij wilt nu terug??
Joh.11: 6 Als Hij dan gehoord had, dat hij krank was,
toen bleef Hij nog twee dagen in de plaats, waar Hij was.7 Daarna
zeide Hij verder tot de discipelen: Laat ons wederom naar Judea gaan.
8 De discipelen zeiden tot Hem: Rabbi! de Joden hebben U nu onlangs
gezocht te stenigen, en gaat Gij wederom derwaarts?
Na de opstanding uit de dood van
Lazarus zijn de religieuzen nog kwaaier als eerst en omdat het nog niet de precieze
tijd is van Pascha, gaat Yeshua even ‘schuilen’ in de nabij gelegen woestijn bij de stad van Efraïm, welk voor de religieuzen een niet gewenste/ bezochte
plek is. Joh.11: 54 Jezus dan wandelde niet meer
vrijelijk onder de Joden; maar ging van daar naar het land bij de woestijn,
naar de stad, genaamd Efraïm, en verkeerde aldaar met Zijn discipelen. 55 En het pascha der Joden was nabij, en velen uit
dat land gingen op naar Jeruzalem, voor het pascha, opdat zij zichzelven
reinigden.
Pascha is in de tweede week van de Lente, dit houd in dat als je de volgorde volgt, de wandel van Yeshua in de tempel idd in de winter was, maar aan het einde daarvan en niet in December aan het begin!!.
Punt 2: Beschreven in de twee
boeken van Makkabeeën, 1ste boek
is geschreven rond de periode waarin het verhaal ook gebeurde, het 2de boek kwam ongeveer 60 jaar later, het 1ste in Hebreeuws het 2de in Grieks.
De boeken zijn als Joodse geschriften bewaard in 1ste instantie door de
katholieke kerk. De geschiedenis van de Makkabeeën is in grote delen echt, alleen het verhaal
is naar mijn weten misbruikt en flink aangepast, om een Joodse tegenhanger te
hebben voor kerst.
BIJBELS OF HEIDEN TRADITIE? In het 2de boek hoofdstuk 12:43 wordt
er (net zoals bij de katholieken) voor de doden gebeden, verzoening gevraagd
voor doden. Dit kan ook een achtergrond gedachte zijn vanuit de talmoed waarbij
je als je dood gaat, maximaal 12 maanden in de hel kan zitten. Dit sluit weer
mooi aan bij de katholieke gedachte dat je na je dood nog vrij kan worden
gebeden van je zonden. Aangezien dit alles een gruwel voor God is kan Yeshua,
een feest bedacht door de Makkabeeën aangevuld door Rabbijnen die met doden
praten, bidden en zondevergeving afdwingen, niet gevierd
hebben. Of denkt u dat YHWH hier een uitzondering maakt?
Het wordt nu ook wel het lichtfeest genoemd vanwege de Chanoeka kandelaar, vanwege het ’wonder’ van het branden van de lampen voor 8 dagen op 1 dag voorraad olie. Dit zogenaamd wonder is echter veel, veel later toegevoegd, staat niet in de 2 boeken en zo’n wonder zouden de Makkabeeën echt wel herinnerd hebben en vermeld hebben. Het is pas in de 18de eeuw toegevoegd/ opgefleurd om ook een 'wonder' te hebben in het verhaal en net als kerst zogenaamd een lichtjesfeest zal zijn.
Wat wel uitgebreid staat beschreven
door de Makkabeeën is de beschrijving van de inwijding SPECIAAL voor de viering van
Loofhutten, daar ging het allemaal voor hun om. Ze hadden al die tijd het
loofhutten feest niet kunnen / mogen vieren, DAAROM moest de tempel worden her
ingewijd!! nadat deze verontreinigd was door heidense gebruiken en onreine dieren kon de tempel pas weer in gebruik worden genomen indien deze was gereinigd en ingewijd/ chanoeka. Lees zelf het verhaal of ze een Inwijdingsfeest of het loofhutten
feest vierden!! Sterker nog, het Feest beschreven in Makkabeeën staat geheel in
het licht van Loofhutten en niet in een inwijding.
Dus Yeshua herdacht wel de Tempelinwijding (van de 1ste en 2de door GOD bepaalde tempel), het was Zijn oorspronkelijk huis, maar dus niet zoals het huidige ‘feestje’ wat ze ervan gemaakt hebben. Het was winter maar niet in December maar waarschijnlijk rond 19 Febr. vanwege de 2de ECHTE tempelinwijding. In ieder geval was het kort voor Pascha dus nogmaals December is VER voor Pascha dus niet waar.
Punt 3; De tempel van Ezra en Nehemia was nog steeds dezelfde fysieke tempel als waar Yeshua toen liep, alleen aan de buitenkant flink verbouwd. Zou het kunnen dat de plek waar Hij liep ongeveer het enige wat origineel was zoals YHWH het had bedoelt en dat het er daarom zo staat?? En hier zie je dat de tempelinwijding zonder Gods bevel, er niets toe doet, hoe vroom of goed bedoelt. Herodes had net voor deze tijd namelijk de tempel, het tempelplein en veel dingen daarbij verbouwd, opgefleurd en veel groter gemaakt en zal vast wel een gigantische inwijding feest hebben gegeven. Herodes die zo'n goed en architectonisch wonder had verricht, en de Bijbel meld hiervan helemaal NIETS.
Men had vermoedelijk een dag van feest, een dag
van herinnering omdat ze blij waren dat de tempel weer herbouwd was door Nehemia in opdracht van YHWH, op die dag.
Het was geen feest van God maar een soort van herdenking.
Dit inwijdingsfeest werd tot de vernietiging van de Tempel
(70) herdacht, daarna had dit geen zin meer, er was immers geen
Tempel meer. Lange tijd was er rond 19 Februari geen inwijding ‘feest’ tot
bijna 2000 jaar later. Alleen is het feestje en de tijd veranderd zodat het nu een Joods 'kerstfeestje' is. Is het niet vreemd dat indien het van de Makkabeeën
afkomt, dat niemand tot begin vorige eeuw, het feest kende, laat staan vierde?
Nee, het was het andere niet Bijbelse feest genaamd kerst wat de basis was voor
dit ook verzonnen 'feest'.
Punt 4: Vieren? => Dit zijn mijn redenen waarom
ik het niet vier!
- Gods Menorah staat specifiek beschreven hoe het gemaakt moest worden,
hoe het eruit moest zien. De Menorah is niet zomaar een symbool, een lamp.
Het is heilig wat betekend afgezonderd/ apart gezet voor
JHWH en net als Zijn Woord, mag de Menorah niet worden aangepast.
- Een 8 armige kandelaar met een ‘dienaar’ klinkt vroom, lijkt mooi maar
gaat dus tegen Gods regels in.
- God heeft geen problemen dat wij kaarsen aansteken 1, 8 of 100, wel
dat wij dat doen alsof het een gebod is zoals het bij dit feest wordt
gezegd, het is een toevoeging op Zijn Woord en verboden.
- Het (loofhuttenfeest) werd ingesteld door Judas de Makk. 1makk.4:59, hij was geen
Profeet, had geen opdracht van God, het was een kopie van loofhutten
feest,(ook zo bedoelt door de Makk) geen inwijding dat is er veel later
van gemaakt.
- Extra reden waarom ik ertegen ben is daar het ‘feest’ gebaseerd is op
diverse leugens, God steunt geen leugen laat staan viert er feest mee, of
laat anderen dit vieren.
- Yeshua dacht inderdaad de tempel inwijding maar dat was eind februari,
behalve dat God dit niet als een feest bestempelde, zou Hij zou nooit een
aan feest van afgodendienaars meedoen.
In het begin van onze nieuwe weg
met God vierden wij chanoeka omdat wij dachten dat als het Joodse volk het
viert, dan ook wij. Toen ik echter door het lezen van de Makkabeeën boeken en
zelfstudie erachter kwam dat het een fabeltje is en dat de tekst in Johannes 10
helemaal niet over het huidige maar over de laatste inwijding van Ezra ging,
hebben wij de chanoekia weggedaan. EN hoe komt het dat mensen dit niet willen
weten? Zijn ze zo verkocht aan kerst of chanoeka??
Ik wil niet 'Joods' zijn, ik wil
doen wat Yeshua heeft gedaan.
Het huidige feest heeft geen
jaarlijkse herinnering vanaf de Makkabeeën of vanaf de zogenaamde viering van
Yeshua of zelfs vanaf 100 of 300 of 800 of.. jaar daarna. Nee het is door een
Amerikaanse Rabbijn verzonnen rond 1850. Hij wilde dat de kinderen in zijn synagoge dezelfde
‘vreugde’ konden beleven met lichtjes en kadootjes en gezellig samenzijn, als
dat de christelijke kinderen in zijn buurt kerst beleefde. Deze Max Liliental
verzon terplekke het chanoeka en sindsdien is dit het feest van de inwijding.
Maar hij is er
in ieder geval in geslaagd om net als bij kerst de wereld te verleiden om iets
anders te doen dan wat God zegt. EN wederom volgen de kudde mensen het
fantastische wat de meeste doen, uit een goed hart en voor de kinderen, Pffff.
Eeuwen niet
gevierd en plots ten tonele gekomen als het feest van de Makkabeeën, compleet
met een eigen lichtwonder, met een ‘mooi’ verhaal, kadootjes en gezelligheid,
niets mis mee toch?? Alleen ik wil niet een rabbijn of mens volgen maar de
Bijbel/ Yeshua en daarom blijf ik zeggen;
Tempelinwijding
vieren?? JA graag maar Ik wacht wel totdat Yeshua Zijn tempel ZONDER mensenhanden, heeft gebouwd!!
Lees uw
Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.
Shalom Raymond
Reacties
Een reactie posten