Doorgaan naar hoofdcontent

JHWH onze GOD

 


WIE IS JHWH?

 

De Bijbel begint met JHWH als God, de God van de vaderen Abraham, Izaak en Jacob. Voor vele, oud testamentisch, de God van Israël, de inspirator van Mozes en dat is helemaal waar. Maar stopt het daar, hebben wij sinds het nieuwe testament een nieuwe God een andere, een die vol liefde en genade is?

Om goed te beginnen moet ik toch even wat uitleggen., wat de Bijbel, Gods woorden is. Alle talen, zo ook de onze hebben letters in combinatie wat samen woorden vormen, verschillende combinaties van dezelfde letters vormen telkens andere woorden met andere betekenissen.

Het moderne Hebreeuws ook wel Ivriet genoemd, is met dezelfde westers-Griekse invloed opgebouwd hoewel de letters van ‘oude vormen’ afstammen. Deze oude vormen waren in de tijd van Yeshua (Jezus) nog steeds in gebruik, wat bewezen is door opgravingen en gevonden teksten en munten, welke zijn teruggevonden. 

Dit was het 'antiek' Hebreeuws van Noach t/m zo'n 200 na Christus en het paleo Hebreeuws van Adam (JHWH) tot en met Noach. Ik zet bewust JHWH tussen haakjes erachter omdat ik geloof dat deze taal door de God van Israël zelf is ontworpen. Omdat elke taal de cultuur en gebruiken van de tijd en het volk weerspiegelen, kunnen begrippen of woorden compleet andere betekenissen hebben, echter Bijbels Hebreeuws is de enige taal die concrete oftewel vaste uitleggingen heeft. Het probleem zit hem dus in de vertalingen waarvan je met de Bijbel alleen al in het Nederlands rond de 300 hebt. Onze en elk andere taal is abstract, de betekenissen van woorden veranderen ongeveer elke 5 jaar. Behalve dat, omdat het abstract is, kunnen woorden voor de een iets compleet anders betekenen als voor de ander.

De letters van het oorspronkelijke Bijbels Hebreeuws hebben nl elk een eigen betekenis, net zoals de oud Egyptische hiërogliefen is het een ‘teken’ taal, deze tekens / betekenissen worden zodra bij elkaar gevoegd alleen maar vermeerderd. Een simpel voorbeeld; de aleph is een kop van een rund dit betekend o.a. krachtig, een lamet is een herdersstaf wat o.a. een autoriteit betekend, bij elkaar krijg je el of een krachtige autoriteit en zo werd de naam JHWH afgekort. Elke letter behoud dus zijn waarde en betekenis in welke combinatie dan ook, daarom kan het woord (de Bijbel) van JHWH ook niet veranderen, en dan bedoelt de Bijbel en ik ook helemaal niets, want dan moet je A de Hebreeuwse grammatica veranderen en B de eeuwigheid van God veranderen.

De woorden in het zg 'oude' testament zijn behalve onveranderlijk ook nog eens in combinatie met andere woorden (samen de zin onderwerp) op 70 verschillende visies te benaderen, vandaar dat Torah geleerden hun hele leven kunnen studeren op alleen al de Vijf boeken van ‘Moshe’ en dat al voor generaties van meer dan 3000 jaar. Daarnaast hebben de letters ook nog eens een getalwaarde, maar dit even als info.

In de wereld waarin we leven zijn vele godsdiensten, dat is bijna altijd zo geweest, op een aantal perioden na bijvoorbeeld vanaf Noach t/m de toren van Babel. Er zijn ook vele namen van z.g. goden, er is echter maar 1 God, de God van Israël, in onze Bijbels staat of Heere of God. In het Hebreeuws staan diverse namen voor God, meestal staat er JHWH, of Adonay, Elohim of EL. maar nog veel meer in combinatie met de afkorting EL. (Als er iets in het Hebreeuws is toegekend aan iemand, in dit geval aan JHWH, dat is dat blijvend, een naam is nl niet een klank zoals bij ons jan , piet als herkenning, maar een karakterbeschrijving), Hij geeft aan wie Hij is, Hij stelt Zichzelf door Zijn naam aan ons voor.

Hij begon met de aarde en hemel en al wat er is gemaakt, de bekende geschiedenis in Genesis (Bereshit) (dit is in het Bijbels Hebreeuws een aparte geschiedenis, anders dan wat wij gewend zijn). De Bijbel zegt in het Nederlands dat; Hij Gaf Zijn naam JHWH voor het eerst aan Mozes (Moshe) en hier blijkt dat Zijn naam in het Hebreeuws niet zomaar een klank is. Vanaf Adam was de naam JHWH al bekend, alleen niet in de uitdrukking van dat Hij altijd WAS, IS en zal ZIJN. ex. 3:14 En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden! Ex.3:15 Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: De HEERE, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.

Eeuwig lijk is Zijn naam dus ook Zijn karakter, Let hier ook op, als je denkt dat er iets maar dan ook iets uit Zijn woord is veranderd of kan veranderen!! Bij ons beter bekend als de 'IK BEN', het is echter vertaald uit het Hebreeuwse 'eheye' wat zoiets betekend als 'ik zal zijn', anders vertaald 'ik was er altijd al en zal altijd zijn' Hij is de eerste en de laatste er was dus niemand voor Hem en er zal niemand na Hem zijn. Zoals Hij was in het begin zo zal Hij altijd zijn, vandaar 1 van Zijn namen de Aleph en de Taw. (begin en eind)

NOOT; in mijn studies en artikelen zult u de naam van God veelvuldig tegenkomen, ten opzichte van het Joodse volk is dit geen des respect die 'de naam' niet uitspreken, maar gehoorzaamheid. JHWH heeft Zijn naam gegeven juist om zich daarbij bekend te maken en te worden uitgesproken door Zijn volk,  ik begrijp de reden waarom het toen door de rabbijnen is ingesteld, maar die reden geld al heel lang niet meer en geef in deze meer gehoor aan Hem dan aan een overlevering en nu meer een traditie van mensen.

De God van  de Bijbel heeft vele beschrijvingen van Zijn karakter, ik noem er hier een paar en kom hier later nog een keer op terug. Allereerst is Hij de eerste en de Laatste (Aleph en Taw)

Jes.41:4Wie heeft dit gewrocht en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde

Jes 44:6Zo zegt de HEERE, de Koning van Israël, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste, en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.

Jes.48:12 Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.

JHWH is ook de verlosser van de wereld  (let op dit is dus een onderdeel van Zijn karakter iets wat alleen voor JHWH geld, of bij Hem behoort)

2sam.22:3 God is mijn Rots, ik zal op Hem betrouwen; mijn Schild en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek en mijn Toevlucht, mijn Verlosser!

Jes.43:3 Want Ik ben de HEERE, uw God, de Heilige Israëls, uw Heiland(verlosser)

Jer.14:8 O Israëls Verwachting, Zijn Verlosser in tijd van benauwdheid

De God van Israël is de Heer der heren

DEUT 10:17 HEERE, uw God, is een God der goden, en een Heere der heren, die grote

Vertaald vanuit het Hebreeuws; ‘JHWH uw Elohim is een Elohim der Elohim, en een Adony der Adony, die grote El.

Psalm 136:3 Looft den Heere der heren; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid

En zo is de God van de Bijbel nog veel meer, waar ik eigenlijk naar toe wil is dat de God van Israël die de aarde en hemel schiep, dezelfde is in alle gebeurtenissen in het 'OT' en in het nieuwe, hetzelfde van karakter had vanaf het begin. Ik hoorde wel eens, dat de God van het OT een God zonder genade is en dat Yeshua (Jezus) een God is die genade en liefde toont,  maar is nu dus waar? Dit wordt alleen door mensen gezegd die Hem dus niet kennen, hier enkele van de honderden voorbeelden die de Bijbel zegt van JHWH.

Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN Genesis 6:8

Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren Ex. 12:36

Toen zeide de HEERE tot Mozes: Ook deze zelfde zaak, die gij gesproken hebt, zal Ik doen, dewijl gij genade gevonden hebt in Mijn ogen, en Ik u bij name ken. Exodus 33:17

 

De God van Israël heeft in eerste instantie een volk gewild die Hem volkomen vertrouwde als hun verlosser, heler, koning etc. maar Israël wilde niet volgen en was keer op keer eigen wijs. JHWH waarschuwde keer op keer, Hij wist en zag de gevaren, Hij wilde een leven vol zegen, voorspoed, gezondheid al het goede voor Zijn Volk en door dat volk voor de hele wereld, maar Israël vertrouwde op zichzelf, Hij liet tientallen profeten en richters het volk keer op keer, honderden jaren lang en vele generaties, waarschuwen en helpen, totdat zijn genade en liefde tot een grens was bereikt, dat duurde overigens van Moshe t/m Jesaja na vele generaties. klinkt dat als een liefdeloze God of Vader? en by the way; Zijn plan WORDT uitgevoerd.

Deze JHWH heeft door dezelfde profeten gezegd dat ondanks de ontrouw van Zijn volk, ondanks alle rebellie, er een dag zal komen waarop Zijn kinderen, dat is diegene die doet wat Hij vraagt uit vrije wil, om voor Hem kiezen. Dus ondanks dat mensen toen en nu Hem niet willen kennen en doen wat ze zelf goed vinden, ondanks onze eigen schuld, ondanks al onze blijvende rebellie naar Hem, houd Hij zoveel van ons dat Hij Zijn plaats verliet en een mens werd. Dat voorafgaande Elia kwam en komt om de weg voor de Massiach, de zoon van God bereid, om het vaderhart en gezicht van JHWH te laten zien. De Massiach waar wij het woord christen van hebben als zijnde volgers van Hem, is iemand die speciaal door olie (HG) wordt ingezegend om het WOORD /WET van JHWH te brengen, zodat het volle gezegend leven kan worden beleeft.

Christen heeft bij zowel JHWH als bij  Yeshua (Jezus) dus een compleet andere betekenis als dat de gemiddelde huidige ‘christen’ denkt en beleeft. Misschien dat u nu begrijpt waarom ‘Jezus’ zegt tegen mensen die Hem denken te volgen;

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! 

 

Het woord dat vertaald is in ongerechtigheid is het Griekse woord a nomos waarbij a is anti, tegen of zonder en Nomos waar wij het woord wet van kennen. Oftewel zonder of tegen de wet, ook wel wetteloos zonder Torah. Hmm wetteloos! en dat met zoveel 'gelovigen' vandaag, geen wonder dat Yeshua zegt; Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? 

Niemand kon JHWH zien en leven, Hij is te Heilig d.w.z. Hij is 100% anders dan alles wat Hij geschapen heeft, het is een beetje als dichtbij de zon gaan staan en er dan recht in kijken. De enige die JHWH in de 'Vadervorm' heeft gezien is Adam en Eva, voordat ze zonde deden. De zonde is werkelijk een scheidende factor voor God en de mens, en vandaar dat God andere verschijningsvormen die niet dodelijk waren voor de mens, moest toepassen.

Exodus 33:20 Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien: want Mij zal geen mens zien en leven. 

Maar JHWH wilde dicht bij zijn kinderen zijn, daarom ging Hij in eerste instantie in een tabernakel wonen en later in de tempel. en dat is waar het allemaal om gaat. Hij komt weer wonen bij de mensen. openb 21:3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.

Maar dan zijn we teruggebracht naar een status zoals Adam is geschapen "naar Zijn beeld" hebben we een nieuw lichaam op een nieuwe aarde. Dit is pas helemaal op het einde als alle dingen voorbij zijn gegaan, er is dan geen zonde meer niets van de huidige aarde, dan pas is de scheiding tussen de mens en JHWH verdwenen en kan Hij net als bij Adam in het begin met ons wandelen in Zijn tuinen op een nieuwe aarde. Dan zal het door mensen die uit geheel vrije wil hebben geaccepteerd wie Hij is en welke levensregels (Zijn WOORD), welke Hij voor de mens heeft bedacht zodat wij in vrede, blijdschap, zonder pijn, verdriet, wat dan ook, wat ons kan beschadigen kunnen, leven in eeuwigheid.

JHWH de God van Israël is zoveel meer dan ik hier beschrijf, Zijn kinderen hebben straks de eeuwigheid om Hem te leren kennen, Hij leeft in een dimensie die geen tijd heeft of kent want dat is aan de aarde en hemelen gegeven. Hij zit op de wateren van de Hemelen wat dat ook mag betekenen, in ieder geval buiten ons uitspansel. Ik heb nog geen voetnoot beschreven van Zijn almacht, Zijn glorie, Zijn liefde etc.

Als Laatste ga ik terug naar waar ik begon. JHWH is dezelfde er is geen andere God, Hij is onze redder, onze geneesheer, onze Koning, de Aleph en de Taw (Alpha en Omega),en nog veel meer. Hij was het ook in het lichaam van een mens, bij ons bekend als Yeshua (Jezus) Zijn Zoon. Vandaar dat JHWH oa Elohim wordt genoemd, net als Echad is dat een ‘verzameling’ van hetzelfde tw: Goden en eenheid.

Er is maar 1 God maar we kennen Hem in meerdere Gods vormen/uitdrukkingen, 1 of echad is dezelfde God maar speciaal voor ons in andere lichamen zodat wij Hem nu al wel kunnen zien.

Veel kan ik nog hierover schrijven en mijn kennis is trouwens minimaal in Zijn kennen, JHWH is niet te beschrijven, Hij is GOD mijn schepper, wie ben ik dat ik Hem kan beschrijven?

Ik heb ook bewust niet gesproken over de uitspraak want dan trek je helemaal een b. put open, en het gaat ook nogmaals niet over de klanken maar om Zijn karakter.

Als u ‘Jezus’ als uw God ziet, probeer dan te beseffen dat het JHWH is. Hij openbaart zich door Zijn Woord, de letters in de Bijbel en Zijn levend Woord. Hij veranderd gelukkig niet anders zou Hij zich misschien nog bedenken. Als u hebt geleerd dat Jezus een andere God is , dan Is God wel veranderd en heeft u wat betreft de christelijke Jezus gelijk, maar de vraag is; is de christelijke Jezus dezelfde als de beschreven Bijbelse Yeshua? die van Zijn volgers (CHRISTENEN) op het eind voor diegene die het Koninkrijk halen zegt: 12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.


Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

 

Shalom Raymond

 


Reacties