Doorgaan naar hoofdcontent

Bijbel ond. GENERATIES

 


GENERATIES

 

De Bijbel zegt dat Moshe de schrijver is van de eerste vijf boeken van de Bijbel.

Is het dan zo dat hij alles van JHWH heeft gehoord wat hij moest opschrijven? Ik denk dat hij zo wie zo door de Heilige Geest werd geïnspireerd, maar zou het ook kunnen dat hij in zijn leven, de verhalen had gehoord, de geschiedenis van zijn vaderen was doorverteld, en dat de HG hem dat in herinnering bracht om op te schrijven?

Ik kan mij nog heel goed herinneren hoe het leven was als de jongste van vijf kinderen opgroeiende in Amstelveen.

De tijd van toen mijn oma, vader en moeder, ooms en tantes nog leefde, waar ik vele verhalen hoorde over hun ervaringen en gebeurtenissen in hun levens. De meest indrukwekkende gebeurtenissen werden ongeveer bij elke verjaardag en of familiebijeenkomst herhaalt. En ook al was ik er zelf niet bij geweest, je wist dat het niet zomaar verhaaltjes waren maar levensechte gebeurtenissen, gebeurtenissen in de levens van de mensen die op dit moment, voor mij hadden geleefd.

Ik denk dat als je nu kijkt naar soortgelijke families met hun generaties, dat je in elke familie gemiddeld kan spreken over een periode van 3 generaties en zo’n 200 jaar.

Als je de Bijbel vanaf Genesis leest dan besef je dat de generaties en of families van toen, een heel ander gemiddeld in jaren van gebeurtenissen en levenservaringen moeten hebben gehad.

Gen.47;9 En Jakob zeide tot Farao: De dagen der jaren mijner vreemdelingschappen zijn honderd en dertig jaren; weinig en kwaad zijn de dagen der jaren mijns levens geweest, en hebben niet bereikt de dagen van de jaren des levens mijner vaderen, in de dagen hunner vreemdelingschappen.

Waarom zegt Ja ‘acov dit tegen Farao en is dit voor ons opgeschreven? Ik ga er van uit dat niets zomaar in de Bijbel staat. Jacob werd nog 147 jaar, voor ons vandaag de dag een ongelofelijk hoge leeftijd maar voor hem vermoedelijk een besef dat zijn voorvaderen veel, veel ouder werden, maar ook dat de gebeurtenissen in hun levens heel, heel bijzonder waren.

In de Bijbel worden de generaties vanaf Adam weergegeven en als je die in volgorde neerzet kom je tot verassende conclusies. Wat ik nu ga beschrijven zijn mijn conclusies, voor een ieder om zelf te controleren en of aan te vullen / corrigeren.

Ja ácov was 91 toen hij Joseph kreeg en was 15 jaar oud toen zijn grootvader Avraham overleed.

Nu is Avraham de eerste Hebreeër, de eerste die uit een andere wereld overstak naar Gods wereld. Ik denk dat Avraham heel wat bijzondere verhalen kon vertellen. Naast wat hij met JHWH beleefde en ook zeker als je beseft dat hij 125 jaar Shem heeft kunnen kennen.

Shem, de zoon van Noach, iemand die zowel voor als na de zondvloed had geleefd.

Gen.11; 31 En Terah nam Abram, zijn zoon, en Lot, Harans zoon, zijns zoons zoon, en Sarai, zijn schoondochter, de huisvrouw van zijn zoon Abram, en zij togen met hen uit Ur der Chaldeeën, om te gaan naar het land Kanaän; en zij kwamen tot Haran, en woonden aldaar.

Waarom gingen ze naar Haran, wat of wie was daar in Haran? Ik denk dat de familie daar nog woonde, alle acht voorgaande generaties tot en met Shem waren nog in leven. Haran is in de buurt van het Ararat gebergte, de rustplaats van de ark. Als Shem daar niet was weggegaan maar zoals toen gebruikelijk was, het beroep en erfenis van zijn vader Noach had overgenomen, dan is er een zeer goede kans dat Terah zijn gezin daar naartoe bracht. En zo kon Avraham uit 1ste hand horen van Shem, wat er allemaal in de dagen voor de zondvloed was gebeurd.

Shem wiens grootvader Methusalem was en die Adam heeft gekend, Adam de 1ste mens waarvan ik denk in vergelijking met de mens nu, een supermens en super intelligent.

Als je dit naast elkaar neerzet krijg je dus;   

=> Adam die vanaf dag 6 als volwassene leefde.

=> Methusalem die uit 1ste hand de verhalen van Adam kreeg.

=> Shem die uit 1ste hand de verhalen van Methusalem kreeg.

=> Avraham die uit 1ste hand de verhalen van Shem kreeg.

=> Ja ‘acov die uit 1ste hand de verhalen van Avraham kreeg.

=> En Joseph die de verhalen rechtstreeks van zijn vader Ja’acov kreeg.

Gezien het feit dat zij de zonen Gods waren, bewust levende in een wereld die voorbij zou gaan, wachtende op het totale herstel van alle dingen door JHWH, de belofte van God hadden gekregen dat op een dag de Massiach uit 1 van de opvolgende generaties zou komen, zou het kunnen dat de gebeurtenissen en levensverhalen generatie op generatie werd doorgegeven?

Is dat moeilijk voor te stellen en of denkt u ook dat wat ik denk? In ieder geval is dit hoogst waarschijnlijk, maar laten we verder gaan.

1 van de broers van Joseph is Levi die 137 jaar oud werd, Levi kreeg oa Kehath die 133 jaar oud werd, Kehath kreeg oa Amram die 137 jaar oud werd, en Amram is de vader van Moshe. Moshe zal waarschijnlijk Levi niet hebben gekend maar het is wel goed mogelijk dat hij Kehath de zoon van Levi kende die op zijn beurt Joseph had gekend.

Even een zijsprong; Abraham kreeg op 75 jarige leeftijd van JHWH de profetie dat zijn kinderen naar Egypte zouden gaan.13 Toen zeide Hij tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is, en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren.

14 Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen; en daarna zullen zij uittrekken met grote have.

God zegt tegen Avraham dat 4 generaties na hem zijn kinderen zullen terugkeren, Joseph is de 2de generatie na Avraham en Moshe is de 2de generatie na Joseph. Dit betekend o.a. dat Israël maar twee generaties, (rond de 120 jaar) in Egypte was.

16 En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen.

In ieder geval de geschiedenissen van Moshe en zijn familie zijn niet ergens uit het verleden gekomen of opgegeven door God. Het zijn verhalen en gebeurtenissen die als familiegeschiedenissen juist in die tijd en die omgeving en cultuur steeds weer bij vuren werden verteld. Moshe was de eerste die de kennis en mogelijkheid van JHWH gekregen om Zijn taal en Alephbet (Hebreeuws origineel) te mogen / kunnen gebruiken om Zijn Woord op te schrijven.

Wij leven nu ver na de tijd van Moshe, maar hij sprak van onze generatie als hij op het eind van zijn leven spreekt tegen de kinderen van Avraham, de kinderen van toen en nu.

14 En niet met ulieden alleen maak ik dit verbond en dezen vloek; 15 Maar met dengene, die heden hier bij ons voor het aangezicht des HEEREN, onzes Gods, staat; en met dengene, die hier heden bij ons niet is.

Gods zegen is voor een ieder die Hem gelooft en gehoorzaamt, maar zo is ook de vloek voor diegene die dat dus niet doet.

Moshe heeft het over de generatie in de laatste dagen, die generatie wordt weer teruggebracht zoals het volk wat voor hem staat toen werd teruggebracht.

22 Dan zal zeggen het navolgend geslacht, uw kinderen, die na ulieden opstaan zullen, en de vreemde, die uit verren lande komen zal, als zij zullen zien de plagen dezes lands en deszelfs krankheden, waarmede de HEERE het gekrenkt heeft; 23 Dat zijn ganse aarde zij zwavel en zout der verbranding; die niet bezaaid zal zijn, en geen spruit zal voortgebracht hebben, noch enig kruid daarin zal opgekomen zijn; gelijk de omkering van Sodom en Gomorra, Adama en Zeboim, die de HEERE heeft omgekeerd in Zijn toorn en in Zijn grimmigheid; 24 En alle volken zullen zeggen: Waarom heeft de HEERE aan dit land alzo gedaan? Wat is de ontsteking van dezen groten toorn? 25 Dan zal men zeggen: Omdat zij het verbond des HEEREN, des Gods hunner vaderen, hebben verlaten, dat Hij met hen gemaakt had, als Hij hen uit Egypteland uitvoerde; 26 En zij heengegaan zijn, en andere goden gediend en zich voor die gebogen hebben; goden, die hen niet gekend hadden, en geen van welke hun iets medegedeeld had; 27 Daarom is de toorn des HEEREN ontstoken tegen dit land, om daarover te brengen al dezen vloek, die in dit boek geschreven is. 28 En de HEERE heeft hen uit hun land uitgetrokken, in toorn, en in grimmigheid, en in grote verbolgenheid; en Hij heeft hen verworpen in een ander land, gelijk het is te dezen dage.

Kinderen uit verre landen, de aarde die dan verbrand is, om reden dat zij JHWH niet kennen of dienen, ze zijn ver weg in een ander land => hoezo? op dat moment stonden Moshe en het volk voor het land op de grens in Moab bij Jericho.

Zijn wij die laatste generatie, hebben wij straks verhalen te vertellen wat ons is overkomen?                  Dat wij verspreid waren in heel de wereld, allerlei 'goden' dienden. Maar wanneer zijn de plagen in de wereld dan geweest, wanneer stond de wereld in brand? => juist nog niet, dus dat komt of nog wel of de Bijbel heeft het fout en het komt niet.


Wat denkt u?

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel!!

 

Shalom Raymond

Reacties