Doorgaan naar hoofdcontent

Het EINDE der TIJDEN 6

                                 


 

 

Deel 2c; DE 2de of Grote EXODUS

 

De 2de exodus, dit is een onderwerp wat haaks staat op bijvoorbeeld de ‘Christelijke’ opname.

Eigenlijk is het heel eenvoudig, laat mij de teksten zien van een ‘opname’ en ik laat u de vele teksten zien van een 2de exodus, te beginnen met;

Mich.7;15 Ik zal haar wonderen doen zien, als in de dagen, toen gij uit Egypteland uittoogt. Welke dagen zijn dan overeenkomstig van wat? en wat voor wonderen?

De Profeten hebben het voorzegt => JHWH heeft het voorzegt, hier een aantal van de profetieën aangaande Israël in de wereld (Egypte) en Zijn grote, 2de exodus.

 

Deut 31; 16 En de HEERE zeide tot Mozes: Zie, gij zult slapen met uw vaderen; en dit volk zal opstaan, en nahoereren de goden der vreemden van dat land, waar het naar toe gaat, in het midden van hetzelve; en het zal Mij verlaten en vernietigen Mijn verbond, dat Ik met hetzelve gemaakt heb. 18 Ik dan zal Mijn aangezicht te dien dage ganselijk verbergen, om al het kwaad, dat het gedaan heeft; want het heeft zich gewend tot andere goden.

20 Want Ik zal dit volk inbrengen in het land, dat Ik zijn vaderen gezworen heb, vloeiende van melk en honig, en het zal eten, en verzadigd, en vet worden; dan zal het zich wenden tot andere goden, en hen dienen, en zij zullen Mij tergen, en Mijn verbond vernietigen. 29 Want ik weet, dat gij het na mijn dood zekerlijk zult verderven, en afwijken van den weg, dien ik u geboden heb; dan zal u dit kwaad in het laatste der dagen ontmoeten, wanneer gij zult gedaan hebben, dat kwaad is in de ogen des HEEREN, om Hem door het werk uwer handen tot toorn te verwekken.

Dit is de oorzaak waarom God Zijn volk de wereld in stuurt en hem vergeet. LET OP; er staat dat men Zijn verbond vernietigen in de laatste dagen, Wee de mensen die blijven volhouden dat Gods wetten en instellingen voorbij zijn. Ze geven zelf aan NIET bij Zijn bruid te willen horen!

 

Klaagl 2:13 Mem. Wat getuigen zal ik u brengen, wat zal ik bij u vergelijken, gij dochter Jeruzalems? Wat zal ik bij u vergelijken, dat ik u trooste, gij jonkvrouw, dochter Sions, want uw breuk is zo groot als de zee, wie kan u helen?

 

Jer.30:12 Want zo zegt de HEERE: Uw breuk is dodelijk, uw plage is smartelijk.

13 Er is niemand, die uw zaak oordeelt, aangaande het gezwel; gij hebt geen heelpleisters.

14 Al uw liefhebbers hebben u vergeten, zij vragen niet naar u; want Ik heb u geslagen met eens vijands plage, met de kastijding eens wreden; om de grootheid uwer ongerechtigheid, omdat uw zonden machtig veel zijn.

15 Wat krijt gij over uw breuk, dat uw smart dodelijk is? Om de grootheid uwer ongerechtigheid, omdat uw zonden machtig veel zijn, heb Ik u deze dingen gedaan.

 

Jer.3:20 Waarlijk, gelijk een vrouw trouwelooslijk scheidt van haar vriend, alzo hebt gijlieden trouwelooslijk tegen Mij gehandeld, gij huis Israëls! spreekt de HEERE.

 

Jes 14:1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israël nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen. 

 

Jer 3:18 In die dagen zal het huis van Juda gaan tot het huis van Israël; en zij zullen te zamen komen uit het land van het noorden, in het land, dat Ik uw vaderen ten erve gegeven heb.

Door de vele vele teksten zie je de hartverscheuring van onze God, waar is Zijn bruid, waarom wilt ze zelf niet terugkomen?

 

Er is geen profeet die het niet heeft gehad over de breuk met het huis Israël en het herstel.   Jer. heeft het zelfs over dat Judah naar het huis van Israël gaat ergens buiten het land Israël? Op dit moment heeft het Joodse Volk geen enkele behoefte om zich bij 1 of meerdere stammen aan te sluiten, zij gaan ervan uit dat de overige stammen niet meer bekend zijn. En wij? Nee, de Joden willen nog steeds niets van ons hebben, wij mogen ons wel zogenaamd bekeren naar hun religie en dan een soort van 2de rangs Jood worden. DE dag dat Juda naar ons komt gebeurd pas als zij Jeshua als de Messias hebben herkent => door de oorlog wellicht?

 

Deut 30:1 -4 Voorts zal het geschieden, wanneer al deze dingen over u zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik u voorgesteld heb; zo zult gij het weder ter harte nemen, onder alle volken, waarheen u de HEERE, uw God, gedreven heeft;

De zegen, iets wat je vaak hoort in Christelijke kringen maar minder vaak of zelfs nooit, hoor je dat zonder het doen van de wet, er een zegen kan zijn! Dus ook dit moet nog geschieden, voor veel mensen een complete verassing, dan blijkt dat Gods Woord echt onveranderlijk is.

 

Jer.23:3 En Ik zal het overblijfsel Mijner schapen Zelf vergaderen uit al de landen, waarhenen Ik ze verdreven heb; en Ik zal ze wederbrengen tot hun kooien, en zij zullen vruchtbaar zijn, en vermenigvuldigen.

Sinds 1948 is er een ommekeer gekomen in het land Israel, sinds 1700 jaar na de oorlog met de Romeinen was Israël door de Romeinen vernoemd naar hun grootste vijand de Filistijnen.

Oftewel Filistea. Toen Engeland als laatste officiële macht, de staat Israël in 1948 overdroeg aan Israël, gaven ze de laatst officiële naam van Israël mee te weten; in het Latijns Filistea oftewel Palestina. Maar zodra het weer een staat werd kreeg het de naam Israël. Dit was de 1ste zichtbare stap naar het herstel plan van JHWH, dit was nodig om Israël weer terug in de belofte te zetten en mondjesmaat kreeg de belofte weer na 2000 jaar toekomst.

 

Jer 16:14 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd! 15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.

Als u iemand vraagt naar de exodus, dan krijgt u antwoord over de exodus die met Mozes is geweest, deze 2de exodus heeft dus nog niet plaatsgevonden. In het Jodendom wordt elk jaar, in elk gezin met Pascha, het verhaal van Mozes verteld, totdat er een nieuwe veel grotere exodus gebeurd, dan zal men het niet meer hebben over de 1ste maar de 2de exodus.

 

Ex. 13:8 En gij zult uw zoon te kennen geven te dienzelven dage, zeggende: Dit is om hetgeen de HEERE mij gedaan heeft, toen ik uit Egypte uittoog.

 

Ik kan nog heel veel zeggen hierover bijvoorbeeld elke profeet in het oude en nieuwe testament laten spreken.

Maar tot zover.

 

Heeft u vragen of opmerkingen, stel ze dan gewoon, maar vooral.

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw Doel.


Shalom Raymond

Reacties