Doorgaan naar hoofdcontent

Hebreeuwse WIJSHEID "VLEES"

 

VLEES

 

In de meeste delen van de wereld is vlees een onderdeel van het dieet, bij het ene volk veel en bij de ander weinig.

Dit vlees kan per land verschillen, onder andere door wat de mensen gewend zijn en wat ze onder eten verstaan, wat voor de een eten is is voor de ander afschuwelijk, denk maar eens aan een rat of een hond, een krokodil of een lekkere dikke meelworm zo levend mogelijk. Meestal zijn het de omstandigheden dat mensen naar alternatieven zoekt om te eten, denk bijvoorbeeld maar aan Eskimo's, die hebben geen supermarkt op de hoek en daar lopen geen kippen. Hun dieet is daarom aangepast op wat beschikbaar is, en men heeft zelf bepaald wat eetbaar is en wat niet.

 

Zo is het precies met de God van de Bijbel, als er iemand kan zeggen wat eetbaar is en wat niet, dan is het de Bedenker en Schepper van alle dingen.

En eigenlijk is dat meteen de essentie van eten, je gelooft dat wat JHWH heeft bepaald als eten, is eten of je gelooft dat niet.

En alle excuses, eigen wijsheid, rebellie, en wat dan ook voor smoesjes om sommige dieren toch als ‘éten’ te bestempelen is niet meer dan dat tw: excuses, eigen wijsheid, rebellie tegen GOD en bijbehorende smoesjes.

 

ETEN ja of nee

 

Het woord van JHWH  geeft verschillende uitleggen over bijvoorbeeld, het eten van vlees.

We zijn ‘bekend’ of hebben wel eens gehoord van de term “rein en onrein” eten, welk vlees je wel en welk je niet kan eten, maar het is eigenlijk heel simpel want als je bovenstaande hebt begrepen, dan is er geen vraag maar simpelweg een conclusie, dit is volgens de Bijbel eten en dat niet, er bestaat dus Bijbels gezien geen rein en onrein eten, het is eten of niet.

 

Elk dier heeft een doel en is geschapen met een bepaald doel. Ook de onreine dieren hebben een zeer belangrijke functie, meestal ruimen ze de overtollige afval op, zoals kadavers of zieke dieren, of ze hebben een functie als werktuig, om te genieten / lachen etc., ze zijn dus niet bedoeld om te eten en vallen ze daarom ook niet onder eten.

 

JHWH heeft wel wat regels gegeven voor het eten van vlees en in sommige gevallen is het gewoon niet gezond, wij weten vandaag de dag dat er allerlei ziektes in bloed of in bedorven vlees kan zitten, die dodelijk kunnen zijn. De mensen in de Bijbel hadden die kennis niet maar als ze JHWH vertrouwden als een kind, dan was er geen probleem.

Ons grote probleem is dat wij met onze abstracte talen en begrippen alle kanten kunnen opgaan, daarom leven wij in een wereld waar begrippen en waarheden verschillende betekenissen hebben. Ik denk dat God onder andere daarom zegt “Gij geheel anders” want als je werkelijk Hem volgt en doet wat de Bijbel zegt, je inderdaad geen enkele verbinding hebt met wereldse opvattingen, tradities of zogenaamd gevestigde waarden.

 

PAULUS 

De meeste mensen die toch willen doen wat ze zelf willen, geven meestal Paulus op als zijnde hun bevestiging en zelfrechtvaardiging om te rebelleren. Of Paulus gelijk heeft of niet naar wie luisteren wij?? naar mensen of naar God??

Trouwens Paulus heeft 100% gelijk, maar dan moet je zijn woorden wel in de concrete zin van Gods Woord zien en lezen, niet in wat de toenmalige en huidige wereld er van gemaakt heeft. Met al onze abstracte betekenissen kom je zoals de meeste uitleggingen, in een wereld waar alles kan en waar je je eigen wijsheid, als een wijsheid van god kan laten klinken.

Paulus trekt de wereld en in opdracht van God, maakt hij bekeerlingen onder de heidenen. Die ex heidenen zijn nieuwelingen in de gemeenten die alle wetten en inzettingen volgens Mozes op Shabbat leren, eerst in synagogen en later in eigen gemeenten / huisgroepen.

 

Hier is het, dat Paulus een probleem tegen komt daar de werelden tegen elkaar botsen, het is het koninkrijk van JHWH wat botst tegen de hele wereld.

Je moet ook bedenken dat wij in een weggooi maatschappij leven maar het Joodse volk een stuk minder en in de tijd van de Bijbel al helemaal niet. Dit gold zeker voor eten. Het vlees werd in de steden net als alle andere waren verkocht op markten en of handelaren, waarbij de herkomst niet altijd duidelijk was.

Het vlees wat aan JHWH werd geofferd werd verbrand en of aan de levieten en of offeraar gegeven, maar de heidenen offerde ook aan hun goden. Dat vlees werd niet altijd verbrand maar soort van tentoon gesteld op een altaar. Het punt is, je kon het op een gegeven moment niet meer weten waar het vlees vandaan kwam als je vlees ging kopen. Was het vlees gewoon geslacht of had het eerst als een offer gediend voor de een of andere valse god.

 

Nu is er maar 1 God en offeren aan een afgod zegt helemaal niets, want die zijn er niet, behalve in ons denken.

Paulus heeft er zelf ook geen problemen mee maar ziet dat anderen daar wel aanstoot aan nemen, en er ontstaan onnodige discussies, verzinsels en onwaarheden.

Daarom zegt hij in Corinthië, een plaats waar vele heidense tempels waren met allerlei offerplaatsen.

 

cor8:4 Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een.

5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn),

6 Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

7 Doch in allen is de kennis niet; maar sommigen, met een geweten des afgods tot nog toe, eten als iets dat den afgoden geofferd is; en hun geweten, zwak zijnde, wordt bevlekt.

8 De spijze nu maakt ons Gode niet aangenaam; want hetzij dat wij eten, wij hebben geen overvloed; en hetzij dat wij niet eten, wij hebben geen gebrek.

9 Maar ziet toe, dat deze uw macht niet enigerwijze een aanstoot worde dengenen, die zwak zijn.

10 Want zo iemand u, die de kennis hebt, ziet in der afgoden tempel aanzitten, zal het geweten deszelven, die zwak is, niet gestijfd worden, om te eten de dingen, die den afgoden geofferd zijn?

11 En zal de broeder, die zwak is, door uw kennis verloren gaan, om welken Christus gestorven is?

12 Doch gijlieden, alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwak geweten kwetsende, zondigt tegen Christus.

13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

 

Corinthië is een plaats waar Paulus een gemeente heeft gesticht, de plaats is vol van allerlei tempels van verschillende afgoden. Paulus geeft dus hier aan dat er verschillende mensen zijn die waarschijnlijk hun hele leven in afgoderij hebben geleefd maar die zich bekeerd hebben, deze mensen hebben al het oude vaarwel gezegd en willen niets meer te maken hebben met hun oude leven.

Deze mensen wilt Paulus niet voor het hoofd stoten door vlees te eten die waarschijnlijk uit een afgodendienst komt, hij begrijpt dat het voor sommige moeilijk is om in een pas bekeerde situatie anders of nieuw te denken en tot ze dat wel doen, stelt hij dan voor om dan maar helemaal geen vlees te eten.

 

Let wel Paulus heeft het over vlees wat onder eten valt, hij heeft het hier of ergens anders dus niet of je varkensvlees mag eten want voor Paulus (een Joodse Schriftgeleerde) die de Joodse Messias volgt, is eten eten en oa varkensvlees valt daar niet onder.

Zo ook in het volgende stukje;

 

Rom:14: 12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.

13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.

14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.

15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.

16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.

17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.

18 Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.

19 Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.

20 Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet.

21 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is.

22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.

23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

 

Nogmaals Paulus heeft het hier over wat de Bijbel eten en drinken noemt, alleen omdat sommige vlees associëren met goden offeren en wijn omdat vaak bij heidense offerfeesten wijn veel werd gedronken, het wellicht verstandig is om geen onwaarheden of praatjes de wereld in te helpen.

Ook bij de Romeinen was veelgoderij een dagelijkse kost, als je de geschiedenis leest dan zie dat de soldaten die de hele toenmalige wereld rondgingen en ook vandaan kwamen, ook de goden uit die landen meenamen en aanhingen.

 

1cor10: 18 Ziet Israël, dat naar het vlees is; hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?

19 Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?

20 Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.

21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.

22 Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

24 Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk zoeke dat des anderen is.

25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;

26 Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.

27 En indien u iemand van de ongelovigen noodt, en gij daar gaan wilt, eet al wat ulieden voorgesteld wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil.

28 Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet het niet, om desgenen wil, die u dat te kennen gegeven heeft, en om des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.

29 Doch ik zeg: om het geweten, niet van uzelven, maar des anderen; want waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten?

30 En indien ik door genade der spijze deelachtig ben, waarom word ik gelasterd over hetgeen, waarvoor ik dankzeg?

31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

32 Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.

33 Gelijkerwijs ik ook in alles allen behaag, niet zoekende mijn eigen voordeel, maar het voordeel van velen, opdat zij mochten behouden worden.

 

Als u nog steeds denkt dat u gerechtvaardigd wordt doordat Paulus volgens u de Wet teniet doet terwijl hij juist de menselijke verzinsels teniet wilt doen, vraagt uzelf dan dit eens af; wie bent u, of wie is Paulus of welke kerk staat boven het Woord van God? 

Het antwoord hierop is ook heel simpel, of God is de autoriteit of u denkt dat u de autoriteit bent, net als Adam heeft u dezelfde keuze tw; ‘Heeft God dat werkelijk gezegd’?

 

God, dezelfde, die was is en komen zal, is een welbekende uitspraak bij ‘gelovigen’, echter of ze weten niet wat dit betekend of ze zeggen maar wat. God is inderdaad dezelfde wat inhoud HIJ veranderd NIET. Het enigste wat in Zijn schepping veranderd zijn wij mensen, omdat wij een keuze hebben. De rest van Zijn schepping is zo (om in ‘christelijke begrippen’ te blijven), zo WETTISCH als wat, de rest van Zijn schepping doen namelijk precies wat ze moeten doen. Soort blijft bij soort (past zich wellicht aan maar blijft dezelfde soort), een citroen produceert citroenen en kamelen produceren kamelen. Daarom hebben wij 1 zeer grote getuige die ons verteld dat God dezelfde is en blijft, namelijk de natuurlijke wereld om ons heen. En DAAROM zegt de Bijbel dat wij niet te verontschuldigen zijn.

20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.

21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;

22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden; 

Maar ja, net als met Zijn tien Woorden, kiezen en bepalen de mensen zelf wel wat ze leuk vinden, wat ze aanspreekt en zonder veel gedoe willen doen, en vooral meelopende met de rest en dus vooral niet uit de pas lopend. 

 

Paulus en de discipelen uit die tijd wisten, geloofden en deden Thora, Zij hielden van God en Zijn Woord. Yeshua zegt van de mensen die Hem zogenaamd volgden: Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen , die geboden van mensen zijn. En ook; Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn Woorden niet; het WOORD dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des VADERS, Die Mij gezonden heeft. 

 

Paulus en de Discipelen verwezen naar de geschriften, wat ALLEEN het zg oude testament was, het zogenaamde nieuwe testament kwam pas na het jaar 70.  

Paulus heeft het over het volgen van hem, nadat hij Yeshua volgt, wat inhoud dat hij doet wat Hij heeft gedaan, net als dat Yeshua ook van ons vraagt, om Hem te volgen. Doet u dat ook of volgt u de Paulus, en of de Jezus die de kerk heeft gecreëerd.

 

Ik hoop en bidt dat God een ieders ogen opent en echt beseft wat Johannes tenslotte zegt; 3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

 

Yeshua die alles en alleen maar zei wat de Vader Hem liet zeggen, Yeshua die zonder zonde = overeenkomstig en 100% volgens de WET, wandelde, Yeshua die als Jood zijnde leefde en at volgens de inzettingen van Mozes / JHWH. Die Yeshua zegt 'volg Mij na',

 

Gaat u mee of volgt u al iemand anders?? Eet smakelijk verder en geniet van het Eten wat Hij heeft bepaald.

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel!

 

Shalom Raymond

Reacties