Doorgaan naar hoofdcontent

Het EINDE der TIJDEN 4

 


Deel 2a; DE 2de of Grote EXODUS 

 

Het eerste deel ging over een oorlog, hoe en wat is niet geheel duidelijk. Iets gaat er in ieder geval voor zorgen dat er weer geofferd gaat worden en dit offeren wordt door de tegenstander(s) van JHWH gestopt. Waarom? Omdat God aan een ieder laat zien dat Hij en Hij alleen God is en dat de aarde / wereld van Hem is. Door een altaar te maken om te offeren, maak je niet alleen een verbond met God, Hij maakt ook een verbond met de aarde via het altaar. DAAROM wil en moet de tegenstander dit stoppen, want hij vind dat wereld van hem is en denkt zo zijn probleem op te lossen.

 

Als het niet een oorlog is welke JHWH wonderbaarlijk stopt, dan iets anders maar op een gegeven moment zal er geofferd worden.

Ergens rond deze tijd zal God Zijn volk bevrijden net zoals Hij Zijn volk in de tijd van Mozes heeft bevrijd, ik noem dat maar even Exodus1. Ik denk dat Zijn volk net als in de tijd van Mozes de eerste drie plagen zullen meemaken, maar in plaats dat ze daarna beschermd werden in Goosen, komt er nu een 2de grotere Exodus. Niet alleen uit Egypte maar uit alle landen van de wereld, overal waar Zijn kinderen zich begeven en in Hem geloven.

 

Ez.20: 33 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE: Zo Ik niet met een sterke hand, en uitgestrekten arm, en met een uitgegoten grimmigheid over u zal regeren! 34 Want Ik zal u uit de volken voeren, en u vergaderen uit de landen, waarin gij verstrooid zijt, door een sterke hand, en door een uitgestrekten arm, en door een uitgegoten grimmigheid. 35 Daartoe zal Ik u brengen in de woestijn der volken, en Ik zal met u aldaar rechten, aangezicht aan aangezicht; 36 Gelijk als Ik gerecht heb met uw vaderen in de woestijn van Egypteland, alzo zal Ik met u rechten, spreekt de Heere HEERE. Dit spreekt er dus van dat dit niet over de 1ste exodus gaat, maar wel dat het op dezelfde manier gaat. Het is dus verstandig als wij de gebeurtenissen van de 1ste exodus kennen zodat wij niet in dezelfde valkuilen stappen.

 

37 En Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder den band des verbonds. 38 Daartoe zal Ik, die rebel zijn, en die tegen Mij overtreden, uit ulieden uitzuiveren; Ik zal hen uit het land hunner vreemdelingschappen uitvoeren, en zij zullen in het landschap Israëls niet weder komen, en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.      De testen die Israël in de woestijn ontving zullen ook wij krijgen, testen die tijdens de 1ste exodus krijgen wij die de 2de exodus gaan lopen dus ook. Velen zullen meegaan maar er zullen ook nog steeds mensen afvallen. 39 En gijlieden, o huis Israëls, alzo zegt de Heere HEERE: Gaat henen, dient een ieder zijn drekgoden, ook hierna, dewijl gijlieden naar Mij niet hoort; doch ontheiligt niet meer Mijn heiligen Naam, met uw giften en met uw drekgoden.

40 Want op Mijn heiligen berg, op den hogen berg Israëls, spreekt de Heere HEERE, daar zal Mij het ganse huis Israëls in het land dienen, zij allen; daar zal Ik welgevallen aan hen nemen, en daar zal Ik uw hefofferen eisen, en de eerstelingen uwer heffingen met al uw geheiligde dingen. 41 Ik zal een welgevallen aan ulieden nemen om den liefelijken reuk, wanneer Ik u van de volken uitvoeren, en u vergaderen zal uit de landen, in dewelke gij zult verstrooid zijn, en Ik zal in u geheiligd worden voor de ogen der heidenen. 42 En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik u in het landschap Israëls gebracht zal hebben, in het land, waarover Ik Mijn hand opgeheven heb, om hetzelve uw vaderen te geven. 43 Daar zult gij dan gedenken aan uw wegen, en aan al uw handelingen waarmede gij u verontreinigd hebt, en gij zult van u zelven een walging hebben over al uw boosheden, die gij gedaan hebt. 44 Zo zult gij weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik met u gedaan zal hebben, om Mijns Naams wil, niet naar uw boze wegen, noch naar uw verdorven handelingen, o huis Israëls, spreekt de Heere HEERE.

 

De 2de Exodus, in de tijd van Mozes begon deze de dag na Pascha de 15de. Er staat dat ze Pascha staande met hun mantel en schoenen aan, met haast moesten eten, en dat ze dit als eeuwige inzetting moesten doen! Misschien een hint voor die ene Pascha waarbij ik denk dat dat de start zal zijn voor de 2de Exodus. Er is trouwens nog een bijzonder gegeven met het Pascha gebeuren en dat is; sommige konden vanwege onreinheid geen Pascha vieren en God gaf een voorziening, een 2de ontsnapping dat precies 1 maan(d) later op de 1ste van de volgende nieuwe maan viel. Dezelfde regels van Pascha gold dan op die avond.   Dus als mensen zijn die de 1ste avond hebben gemist dan is er wellicht nog een kans om alsnog te ontsnappen op de 2de avond.

 

Maar in het algemeen zullen er twee groepen mensen zijn, de ene zal verdrukt worden en de andere zullen lopen. Ik zeg twee maar eigenlijk zal de tweede groep uit verschillende groepen bestaan uit alle landen.

Daniel 12:9 En Hij zeide: Ga henen, Daniël! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde. 10 Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan. 11 En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen.

 

Voordat de grote of 2de exodus begint zullen er waarschijnlijk al wat tekenen te zien zijn geweest. Waarom? Omdat net als bij Mozes; om een ieder te laten weten dat er maar 1 levende God is, en dat Hij wilt dat een ieder het leven behoud door voor Hem te kiezen! Maar het belangrijkste wat hier staat is dat de grote verdrukking die 1290 dagen duurt start zodra het gedurig offer is weggenomen en daarvoor in de plaats een gruwel plaatst.

 

Als je vandaag de dag aan de gemiddelde 'christen' zegt dat het offeren weer terug moet komen dan worden ze meestal zo emotioneel 'dat is heiligschennis' want je wilt Jezus opnieuw kruisigen! Vooropgesteld; Yeshua heeft het ultieme offer gebracht welk offer? het zondeoffer! Hij is in plaats van ons gestorven. Dat is Zijn genade voor ons, wij hebben het niet verdiend maar Hij heeft de wereld lief gehad en schonk het ons. Alle andere offers zoals dankoffers, dagelijkse offers, offers bij feesten , nieuw manen etc. worden nu niet gedaan omdat er geen altaar is. Maar...Als Yeshua straks terugkomt komen ook de Levieten weer terug. Waarom dan het offeren is toch voorbij? Nee dus                  14 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik het goede woord verwekken zal, dat Ik tot het huis van Israël en over het huis van Juda gesproken heb. De twee worden weer 1 volk 1 Koninkrijk straks als Yeshua ons herenigd.

15 In die dagen, en te dier tijd zal Ik David een SPRUIT der gerechtigheid doen uitspruiten; en Hij zal recht en gerechtigheid doen op aarde.

16 In die dagen zal Juda verlost worden, en Jeruzalem zeker wonen; en deze is, die haar roepen zal: De HEERE, onze GERECHTIGHEID.

17 Want zo zegt de HEERE: Aan David zal niet worden afgesneden een Man, Die op den troon van het huis Israëls zitte.

18 Ook zal den Levietischen priesteren, van voor Mijn aangezicht, niet worden afgesneden een Man, Die brandoffer offere, en spijsoffer aansteke, en slachtoffer bereide al de dagen.

In Mozes tijd waren er 10 plagen en het Pascha voorafgaand. Pascha een herinnering van het voorbij gaan van de dood, een gebeurtenis voorafgaande aan de vrijlating en bevrijding van Israël. De herinnering om deel te hebben aan een maaltijd etende in haast klaar om te vertrekken. Was dit nu alleen ter herinnering?

 

Joh 11:49-52 En een uit hen, namelijk Kajafas, die deszelven jaars hogepriester was, zeide tot hen: Gij verstaat niets; 50 En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat een mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. 51 En dit zeide hij niet uit zichzelven; maar, zijnde hogepriester deszelven jaars, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk; 52 En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot een zou vergaderen.

Zijn zij die verstrooid zijn die nu al tot 1 vergaderd? Velen geven aan dat het huidige Israël de vervulling is, maar waar is dan de Shalom, is er überhaupt alom vrede? Johannes en iedere discipel hadden een verwachting, zelfs nadat Hij was opgestaan.

Hand. 1:6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?

 

Al sinds de oude profeten is het voorzegt, de mensen in Jeshua’s tijd wisten alleen maar dat zo gauw de Messias kwam, Hij het Koninkrijk zou herstellen en de verstrooiden weer naar huis zou brengen. Dit is de voornaamste reden waarom de Joodse bevolking nu, de kerk met hun lering sinds de bedenking van dat de Messias alles heeft volbracht, verwerpt.

Ook in de tijd van Jeshua waren de omstandigheden nog niet compleet, Israël was nog niet tot aan het einde der aarde en kon daar dus nog niet van worden verlost.

Jes48:20 Gaat uit van Babel, vliedt van de Chaldeeën, verkondigt met de stemme des gejuichs, doet zulks horen, brengt het uit tot aan het einde der aarde, zegt: De HEERE heeft Zijn knecht Jakob verlost!

Jer.50:4 In dezelve dagen en ter zelver tijd, spreekt de HEERE, zullen de kinderen Israëls komen, zij en de kinderen van Juda te zamen; wandelende en wenende zullen zij henengaan, en den HEERE, hun God, zoeken. 5 Zij zullen naar Sion vragen; op den weg herwaarts zullen hun aangezichten zijn; zij zullen komen en den HEERE toegevoegd worden, met een eeuwig verbond, dat niet zal worden vergeten.

 

Het verbond van God is eeuwig maar werd tot de dag van vandaag vergeten dit moet dus nog gaan gebeuren. Ook staat hier duidelijk dat we wederom moeten gaan wandelen, vragende naar Sion.

In Haarlem en vele andere steden staan Sions kerken en gebouwen, zou de Bijbel dat soms bedoelen met waar we naartoe moeten wandelen, of bedoelt de Bijbel echt dat we moeten wandelen vanaf elke hoek en eiland van de aarde, op weg naar Sion, Jeruzalem.

 

Wees niet bang, zoals JHWH de mensen uit de 1ste exodus kracht, water, voedsel, bescherming en al het andere wat nodig was gaf, zo ook straks.

Ik heb nu een probleem met mijn gezondheid maar als ik mee mag gaan met de 2de exodus dan zal ik dansend en God lovend met een glimlach en een traan wetende dat Hij in alles voorziet.

 

De 2de Exodus is een studie die nog even voortduurt, dit was het 1ste deel.

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel.

 

Shalom Raymond

Reacties