Doorgaan naar hoofdcontent

BIJBEL FRAGMENTEN "SUSITA"

 



BIJBEL geschiedenis     ‘Susita’


Het meer van Galilea, van Tiberius, de Kinereth, allemaal namen van het mooie meer waar zoveel is gebeurd. Rondom het meer zijn 2000 jaar geleden zoveel dingen gebeurd, zoveel Bijbelverhalen waarin Yeshua de hoofdrol had.

Yeshua leerde de schare op de berg voordat Hij Kfar Nachum (kapernaum) in ging. Kfar Nachum betekend ‘Kfar dorp van de Nachum, tien steden’. Hij deed precies wat de beloofde Messias zou moeten doen en dat is de Torah, ‘vol maken’ oftewel de preciese bedoeling van de Torah uit leggen, en of te demonstreren.

Toen Hij op de berg bezig was dit te doen, sprak Hij over het licht als een stad op een berg. Math.5;14 Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.

 Nu is er een plek, een stad die in de tijd dat Yeshua dit zei, tegen het meer ligt. Het is een stad boven op een berg, die zeker als het donker werd, van zeer ver te zien was. Het is niet zo bekend en je zal het niet vinden via een folder of archeologische vindplaats. Zelfs de plaatselijke bevolking zal/kan je meestal niet helpen. De naam van de stad is Horvat Susita en stond later in Romeinse overheersing bekend als Hippos.

De plaats is enigszins moeilijk te vinden en of moeilijk te bereiken, maar als je er bent dan kan je zien dat het een grote stad is geweest die welvarend was. Het ligt tegenover Tiberias aan de overkant dus, vlakbij Kibutz Ein Gev. Hoe het nu is weet ik niet misschien staat het nu wel aangegeven, maar toen wij er 3 jaar geleden kwamen vond ik het met behulp van Google earth. Als je de Kibbutz uit rijdt en slaat rechtsaf de rondweg van het meer op, dan moet je zo’n 100 – 200 mtr doorrijden totdat je links aan de overkant een zandweggetje ziet tussen een dadelplantage deze gaat op den duur over in asfalt en stijgt totdat je op de berg rijdt. Susita ligt links bij de eerste grote parkeerplaats waar je het eerste bord kan zien dat het een archeologische vindplaats is die nog verder onderzocht moet worden. De auto kan je gratis parkeren en dan loop je een wat moeilijk begaande oude weg naar de stad, Hierbij zie je naast de weg de gebruikelijke ‘pas op mijnen’ bordjes  hangen op lage afrasteringen.

Eenmaal boven gekomen sta je meteen aan de hoofdweg die van voor naar achteren leid en een flink stuk aflegt. Er was nog weinig onderzocht en toen ik even later met mijn voet een stuk mozaiek vloer, wat 2 cm onder het zand lag  ‘schoonveegde’ moest ik de verleiding weerstaan om dit niet helemaal schoon te maken. Ik wordt niet ondersteund door een Uni of ben in opdracht van, dus alles wat ik ‘boven water haal’ wordt als niet erkend of zonder waarde beschouwd.

 Als je deze hoofdweg af loopt kom je bij de tempels uit waar ook een drinkwaterput bevind. Deze put begint als een soort grot die met trappen naar het water onderin gaat. Nu zijn er twee mogelijkheden of het water kwam van een andere bron of het water kwam van het meer, wat er naast (meer onder) ligt. Alleen dan had het meer A veel dichterbij gelegen (groter dan nu) en veel hoger (het is een berg met een niveau verschil van een tientallen meters met het huidige meer)

Ook is deze stad een hele aanneembare kandidaat voor het verhaal met de varkens die in het meer liepen, daar deze stad ongeveer het dichts bij het meer ligt, en zeker de berg vrijwel tegen het meer staat. Maar daar ging dit fragment niet over. Als je boven op deze stad staat en je staat aan de rand van de berg tegen het meer, dan besef je dat als de lampen en vuren aan waren, dit rondom het hele meer en ver daarbuiten te zien was.

Zou Yeshua deze stad als voorbeeld hebben gebruikt? Zeker in die tijd was het licht wat van deze stad afkwam, zeer ver te zien zijn geweest en als een soort vuurtoren bekend hebben gestaan, dit licht kon je nooit verbergen en wellicht waren de mensen die er woonden er trots op in zo’n lichtstad te hebben gewoond. Je vind er van alles, je ziet ook zeer veel en het merendeel ligt nog onder de grond.

 Zo je licht laten schijnen geeft een heel andere betekenis, het is dan niet meer zachtjes ‘dit kleine lichtje schijnt’, maar meer als een trotse vuurtoren met een luidspieker installatie.

 Hoe laten wij ons licht schijnen en hoe ziet dat er dan voor een ander uit? Ja ik hoop dat mijn licht net zo te zien zal zijn, als het licht wat Susita eens liet zien.

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel!

 

Shalom Raymond

 

 

Reacties