Doorgaan naar hoofdcontent

MATTHEUS en de 13 GENERATIES

 


 

Geheim in Mattheus

 

Het is handig als je met mensen praat over geloof en dat je a) weet waarover je praat en b) dat wat je zegt ook klopt met Gods Woord.

In gesprek met een Israëli over het nieuwe testament kwamen een aantal tegenstrijdigheden die terecht door hem als ‘onmogelijk waar’ werd bestempeld naar boven, en ook als algemeen bekend stond als zijnde ‘valse’ leer.

Nu is er mijns inziens niets vervelender dan dat je gewezen wordt op een fout en er dan geen antwoord op kunnen geven.

1 daarvan is binnen Joodse kringen bekend als zijnde een foutieve generatie opsomming van Yeshua.

 

Matth.1:17 Al de geslachten dan, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische overvoering, zijn veertien geslachten; en van de Babylonische overvoering tot Christus, zijn veertien geslachten.

Deze stelling in Mattheus is in het in onze taal vertaalde nieuwe testament niet waar, want als je gaat tellen vanaf de Babylonische overvoering in deze opsomming kom je maar tot 13 geslachten.

 

Later is er nog een generatie opsomming van Yeshua in Lukas 3, en die is ook al anders dan de opsomming in Matheus.

 Hoe zit dat?

 Ten eerste hoor je in de ‘Christelijke’ wereld dat het niet belangrijk is hoe het er staat, je moet gewoon geloven.

Het feit dat de tekst niet klopt en dan wordt ondersteunt met zo’n argument, geeft de criticus terecht een motivatie en of reden om het geheel als niet waar te beschouwen.

En ze hebben gelijk, als je niet kan vertellen waarom je gelooft en niet kan laten zien hoe je gelooft, wat/waarom geloof je dan?

 

In 2014 was de Paus op bezoek in Israël, ik had gehoord dat hij daarom meer openheid wilde geven door oa toegang te geven aan Israëlische wetenschappers tot de bibliotheek van het Vaticaan.  Ook werden oude Hebreeuwse documenten meegenomen die in bezit waren van het Vaticaan, maar omdat ze Hebreeuws teksten bevatten nooit iets mee werd of was gedaan.

 Tussen deze documenten zaten ook delen en of hoofdstukken van het Nieuwe testament in het Hebreeuws.

Ik had verder begrepen dat de documenten werden onderzocht op de universiteit van Jeruzalem, en ik trok de stoute schoenen aan om te kijken of ik de documenten van het nieuwe testament mocht inzien.

Als je in deze universiteit bent geweest, weet je dat je je moet aanmelden bij de security aan het hek.

Maar zonder pas of aanmelding mocht ik de auto parkeren en werd verwezen naar het archief waar ook de onderzoekruimten in de kelder zijn van onder ander gedeelten van de ‘dode zeerollen’.

 

Aangekomen bij dit gebouw werd ik ook hier gewoon naar beneden verwezen via een apart bedienbare lift die alleen door geautoriseerd personeel mocht worden gebruikt.

Eenmaal beneden werd ik opgevangen door een professor die wilde weten waarin ik was geïnteresseerd, en ik vroeg of ik de documenten mocht bekijken die de Paus had meegenomen.

Bleek dat alles al op microfilm was gezet en ik was welkom om de gevraagde delen te bekijken.

 

Net als het Vaticaan niets doet met Hebreeuwse teksten doet de Jeruzalem universiteit niets of zeer weinig met teksten uit het nieuwe testament.

Terwijl we aan het wachten waren op de bode die de microfilms was gaan halen, raakte ik in gesprek over wat ik om mij heen zag.

Er waren diverse onderzoekers bezig met allerlei documenten en zag ook een modern exemplaar van het boek Esther staan.

Daar ik er hiernaar keek werd mij gevraagd of ik ook daarin interesse had? Waarop ik zei het vreemd te vinden dit boek hier te zien daar ik dacht dat ze met het onderzoek ‘dode zeerollen’ waren, en dat het boek Esther niet was gevonden bij de ‘dode zeerollen’. De professor was zeer verbaast van mijn antwoord op zijn vraag “waarom niet”?, toen ik zei; omdat in dat boek de naam van God niet voorkwam en daarom niet hoefde te worden begraven. De professor vroeg toen van welke organisatie en of vertegenwoordiging / universiteit ik was uitgegaan, en of ik Joods bloed had, waarop ik zei dat ik gewoon zelf geïnteresseerd was en nee, zover ik wist had ik geen Joods bloed.

 

Ik kreeg een plek achter een soort viewer waar de microfilm was ingedaan en ik kon door de teksten heen scrollen.

Zo vond ik de tekst waar ik naar zocht tw: Math.1: 16 En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus.

 

In het sommige Hebreeuwse documenten betreffende Matheus staat er “Yoseph Ba’al Mirjam”, maar er zijn ook documenten waar staat “Yoseph avi Mirjam”.

In de eerste instantie kan baal betekenen echtgenoot maar ook Heer in de zin van Heer des huizes, in de 2de instantie staat er echter avi wat vader betekend.

 

Wat een heleboel mensen niet geloven of beseffen, is dat Mattheus de generaties van Mirjam beschrijft en Lukas de generaties van Jozef, haar man. Jozef echter heeft niets met de familielijn van Yeshua te maken, behalve dat hij de stiefvader van Yeshua is. We weten wie de Vader is van Yeshua toch?

Hier wordt zelfs naar gehint in uw Bijbel in Lukas 3:23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren oud te wezen, zijnde (alzo men meende) de zoon van Jozef, den zoon van Heli,

 

Beide Jozef en Maria moeste naar Bethlechem om ingeschreven te worden, want beide stammen van David af. Maria vanaf de beloofde koning Salomo en Jozef vanaf zijn broer Nathan.

 Ik weet niet wat er allemaal achteraf met de onderzoekers op die afdeling gebeurde, maar toen ik dit vertelde was het plotseling doodstil in de zaal van ongeveer 10 personen.

In ieder geval bedankte ik voor het ontvangst en service en besefte later pas dat in een normale situatie ik nooit daar had kunnen/mogen komen. Waarschijnlijk dachten ze dat ik was uitgenodigd of mee was gekomen vanwege het Pauselijke bezoek.

 

Met de vermelding van Jozef als de vader van Mirjam zijn de generaties 14 precies zoals de tekst zegt. Jozef heette haar man maar ook haar vader blijkt. Dit toont trouwens ook aan dat in ieder geval Mattheus origineel in het Hebreeuws is opgeschreven en in het Grieks is vertaald zodat het later ook in onze taal is vertaald.

Ik zal nog meer tekstuele verborgen onderwerpen laten zien vanuit het Nieuwe testament, die je alleen in het Hebreeuws ziet.

 

Lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel!!

 

Shalom Raymond


Reacties