In het Judaïsme zijn een aantal boeken die men hanteert als zijnde 'heilige boeken'.
Ze geven de indruk dat dit boeken zijn geïnspireerd door JHWH zelf of door zijn Geest.
Is dit het geval of zijn het werken van mensen, die zelfs deze werken hoger denken te zetten als de Torah en of de hele Bijbel !!
Kan het zijn dat de mensen die de talmoed hebben geschreven ook waren geïnspireerd zoals de Profeten of zoals Mozes?
Kan het zijn dat Mozes een mondelinge wet heeft doorgegeven naast de Torah?
Wat is de beïnvloeding of anders gezegd, misleiding van dit soort werken?
Ik doe deze studie vanwege de invloeden die het Judaïsme heeft op het Joodse volk maar ook oa gelovigen in Jehoshua, Yeshua, (Jezus).
Voor de teksten en of commentaren gebruikt van de Talmoed of orale wet, is het mijn advies dit even ter kennisgeving aan te nemen , en meteen weg te gooien.
Waarom? het gaat tegen het Woord van God in die de zegen en vloek diverse keren benadrukte bij Mozes en bij Jozua, Het is niemand toegestaan om iets van het Woord af te halen maar ook niet toe te voegen, maar dat schijnt de standaard werkwijze van religies te zijn.
Nogmaals het is niemand toegestaan tenzij je onder de vloek wilt staan, JHWH zegt kies het leven, kies de Torah.
Het is mijn overtuiging dat het feit dat mensen deze teksten interpreteren als juist zijnde onderdeel of zelfs de Wijsheid van JHWH zou zijn, een misleiding geeft die op het zelfde niveau staat als de heidense afgoden en traditie die is overgeleverd vanuit het heidendom en gepraktiseerd wordt in het huidige christendom, of bijvoorbeeld het geloof in allah, de maangod van islam.
Mag ik dit zo vergelijken, mag ik deze ‘harde’ conclusie zo neer zetten, => Als de talmoed brengers onschuldig waren misschien niet, maar dit is een heel sterk staaltje van de antichrist die net als in de dagen van Jeshua het volk allerlei wetten oplegde en de toegang tot Gods Koninkrijk onmogelijk maakte, dus dit is geheel mijn verantwoording, maar wel een die gebaseerd is op Gods Woord.
In alle handelingen van Yeshua beschreven in het zg nieuwe testament gaat Hij tegen de gebruiken in van de toenmalige heersende religie, de tradities en regels uit Judaïsme.
De talmoed wordt vanwege zijn omvang meestal als een serie boeken uitgegeven. De talmoed bestaat uit:
de misjna; dit zijn de commentaren op de Tenach, schriftelijk vastgelegd rond 200 van de gangbare jaartelling.
de gemara; dit zijn de commentaren op de misjna.
Jeruzalemse en Babylonische talmoed
Men maakt onderscheid tussen de Babylonische talmoed (talmoed bavli) en de Jeruzalemse talmoed (talmoed Jeroeshalmi). Hoewel ze allebei dezelfde mishna als kern hebben zijn de commentaren hierop, de gemara's, verschillend.
De Babylonische talmoed wordt het meest gebruikt, en is tussen ca. de jaren 500 en 1000 vastgelegd in Mesopotamië, waar in die periode vele bloeiende joodse gemeenschappen gevestigd waren. Deze is verreweg de uitgebreidste en populairste Talmoed. In de Middeleeuwen zijn nog commentaren toegevoegd van belangrijke rabbijnen. De joodse mystieke traditie vastgelegd in de Kabbala put voornamelijk uit de talmoed Bavli.
De Jeruzalemse talmoed is in Tiberius ontstaan, de naam Jeruzalem is toegevoegd om het wat meer ‘ body’ te geven, en vastgelegd rond 350. Deze gaat voornamelijk in op commentaren over de Mozaïsche wetten die handelen over het agrarische landgebruik en de reinigingswetten in de tempeldienst. Nadat Jeruzalem en de Tempel verwoest waren door de Romeinen verloor de talmoed Jeroeshalmi veel van zijn relevantie.
De uitleg uit Wikipedia geeft het al aan, en eigenlijk kan ik nu stoppen, maar de Bijbel moet het antwoord geven.
WP zegt dus dat de talmud bestaat uit commentaren op Tenach, door mensen die:
(ik geef er steeds maar drie anders bevat deze studie honderden blz)
(Excuses voor de Engelse vertaling ik heb geen Nederlandse)
A) zichzelf hun
werken vol trots boven het Woord van JHWH zetten.
=> Enkele voorbeeld teksten:
Raba made the following exposition: What is the purport of the Scriptural text: And, furthermore my son, be admonished: Of making many books etc.?13 My son, be more careful14 in [the observance of] the words of the Scribes than in the words of the Torah, for in the laws of the Torah there are positive and negative precepts;15 but, as to the laws of the Scribes, whoever transgresses any of the enactments of the Scribes incurs the penalty of death . In case you should object: If they are of real value why were they not recorded [in the Torah]? Scripture stated: Of making many books there is no end.13
Talmud - Mas. Berachoth 4b
And whosoever transgresses the
words of the Sages deserves to die. Why this difference that, in other cases,
they do not say he deserves to die, and here they do say he deserves to die? If
you wish, I can say because here there is danger of sleep overpowering him. Or,
if you wish, I can say because they want to exclude the opinion of those who
say that the evening prayer is only voluntary.1 Therefore they teach us that it
is obligatory.
And much study is a weariness of flesh.13 R. Papa son of R. Aha b. Adda stated in the name of R. Aha b. Ulla: This16 teaches that he who scoffs at the words of the Sages will be condemned to boiling excrements . Raba demurred: Is it written: scoffing? The expression is ‘study’!17 Rather this is the exposition: He who studies
=> Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met dit soort ?@?%#$?? Onzin, waaruit al blijkt dat ze (rabbies) onderling het niet eens zijn (hoezo onfeilbaar geïnspireerd), maar we gaan door.
B) mensen die eigen
wetjes maken en die boven JHWH Wetten stelt
=> enkele voorbeeld teksten:
Talmud - Mas. Yevamoth 121a
significant are the words of the Sages who ruled [that if a man fell into] water which has [a visible] end, [his wife] is permitted [to marry again; but if into] water which has no [visible] end, she
Talmud - Mas. Gittin 57a
Whoever mocks at the words of
the Sages is punished with boiling hot excrement . Observe the difference
between the sinners of
Talmud - Mas. Kiddushin 50a
it is a religious duty to obey the words of the Sages ! But, said R. Joseph, [it is deduced] from the following: If one betroths a woman and [then] declares, I thought her to be a priest's daughter, whereas she is
=> wederom; de talmud staat vol met dit soort ‘wijsheden’ van oude mannen met witte baarden, die haaks op het Woord van JHWH staan.
C) door eigen
aanvullingen JHWH Woord verkrachten
=> enkele voorbeeld teksten:
Talmud - Mas. Sanhedrin 58b
Resh Lakish also said: A heathen who keeps a day of rest, deserves death, for it is written, And a day and a night they shall not rest,36 and a master has said: Their prohibition is their death sentence.
=> Commentaar op loofhutten feest Leviticus 23:40
the lulab is obligatory only on the first day of the festival, since it says, And ye shall take you on the first day, etc., but that on all the remaining days the obligation has only the force of Rabbinic authority.l R. Simeon b. Halafta in the name of R. Aha said that R. Joshua actually held the same view as R. Johanan, and the reason why he acted differently was because it is written, ’ The words of the wise are as goads... They are given from one shepherd’; that is, the words of the Torah and the words of the Sages have been given from the same shepherd.2 And more than of them, my son, be careful3; of making many books there is no end; and much study is a weariness of the flesh (Eccl. XII, 12). ’And more than of them, my son, be careful,’ means: More than of the words of the Torah be careful of the words of the Scribes.
Talmud - Mas. Sanhedrin 97A
Abaye said : it will be desolate two [thousand], as it is said, After two days will he revive us: in the third day, he will raise us up, and we shall live in his sight.33
=> fijn he, verschillende ‘waarheden’ dit soort commentaren gaat een paar blz door!!
Babylonian Talmud, Baba Mezia
59a-59b
The Gemara interrupts the
Baraita and asks for a clarification: What did Rabbi Yehoshua mean when he
quoted the Scriptural verse that the Torah is not in heaven?
Rabbi Yirmeyah said in reply:
Since God already gave the Torah to the Jewish people on Mount Sinai, we no
longer pay attention to heavenly voices that attempt to intervene in matters of
Halakhah. For You, God, already wrote in the Torah at
Geïnspireerd door JHWH’s Geest?
Moet ik het op dit punt nog hebben over eventuele inspiratie van de Heilige Geest in de talmoed?
JHWH is voor mij een GOD van orde, niet van tientallen commentaren op Zijn eigen Woord!! De talmoed geeft commentaren tussen twee groepen die het niet eens zijn met elkaar, verder geven alle Profeten van JHWH aan dat het Woord van GOD kwam; en zei……wat een verschil!
Deze wijs(neuzen) geven alleen aan dat hun commentaar of die commentaar of……. De beste is.
Ex.24:12 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Kom tot Mij op den berg, en wees aldaar; en Ik zal u stenen tafelen geven, en de wet, en de geboden, die Ik geschreven heb, om hen te onderwijzen. hier geen melding van een mondelinge wet, sterker nog in de gehele Bijbel staat er nergens een vermelding of verwijzing naar.
De Wet was compleet vergeten en verloren en werd gevonden door tempel priesters.
Hetzelfde nog eens 30 jaar zonder Wet, na de dood van koning Josia
Nu staat er dus, dat de geschreven Wet 2 periodes, 1 van 30 en 1 van 75 jaar compleet is vergeten.
De claim van de rabbi’s dat Mozes mondelinge wet na of in deze perioden dus wel werd herinnerd is gewoon het 9de 10de en 11de wereldwonder tegelijk!!
Verder zeggen de rabbi’s dat de mondelinge wet door Mozes ook op de berg Sinai is gegeven, maar als je deze zg wet leest lees je allerlei commentaren van rabbi’s die het niet eens zijn met elkaar over de onderwerpen.
Maar geen nood, de verklaring van de rabbies over al die onenigheden is, dat het allemaal woorden zijn van god. (welke god vraag ik mij dan af??)
Hoe anders in de talmoed waar het gaat om de mening van rabbi die en zus en zo en…..
Talmoed en occultisme
Rabbi’s Natan ontmoeting met Elia,-, deze rabbi is 1 van de zeer vele die zo’n ontmoeting beschrijven, waar ze discussies over hun eigen meningen in de talmoed hebben, en waar ze dan ook vaak als overwinnaar en de intelligentste uit de bus komen.
Rabbi Natan asked Elijah about
the debate between Rabbi Eliezer and Rabbi Yehoshua. He said to him: What did
the Holy One, blessed be He, do at that time when Rabbi Yehoshua refused to
heed the heavenly voice? In reply, Elijah said to Rabbi Natan: God smiled and
said: `My sons have defeated Me, My sons have defeated Me! God's sons defeated
Him? with their arguments. Rabbi Yehoshua was correct in his contention that a
view confirmed by majority vote must be accepted, even where God Himself holds
the opposite view.
Noot: het feit dat de Bijbel aangeeft dat een aantal keren uit de Hemel door JHWH naar mensen op aarde werd gesproken wordt hiermee dus weerlegt en niet geaccepteerd door Judaïsme.
Hier zou JHWH dus zelf gezegd hebben dat een mens Hem verslagen zou hebben!!!!!!!!!!!!
Talmud - Mas. Baba Metzia 59b
Why do ye dispute with R. Eliezer, seeing that in all matters the halachah agrees with him! But R. Joshua arose and exclaimed: It is not in heaven.4 What did he mean by this? Said R. Jeremiah: That the Torah had already been given at Mount Sinai; we pay no attention to a Heavenly Voice, because Thou hast long since written in the Torah at Mount Sinai, After the majority must one incline
Talmud Shabbat 119a
Shabbat is compared
esoterically to a bride given to us by God, whom we long for her arrival -
Though some do open the door,
the common custom is just turn around toward the door
Rabbi Shraga Simmons
http://judaism.about.com/library/3_askrabbi_o/bl_simmons_shabbatqueen.htm
The Liturgy treats the Sabbath as a bride and queen, or, as we see in the Mishneh Torah, a king.
Bovenstaand gaat over de koningin sabbat, de koningin,
shechina, of de vrouwelijke kant van god
klinkt erg mooi maar waar komt het vandaan? (Melecheth is koningin)
Jer.7[ 18] De kinderen lezen hout op, en de vaders steken het vuur aan, en de vrouwen kneden het deeg, om gebeelde koeken te maken voor de Melecheth des hemels, en anderen goden drankofferen te offeren, om Mij verdriet aan te doen.
Jer.44[ 17Maar
wij zullen ganselijk doen al hetgeen uit onzen mond is uitgegaan, rokende aan Melecheth
des hemels, en haar drankofferen offerende, gelijk als wij gedaan hebben, wij
en onze vaders, onze koningen en onze vorsten, in de steden van Juda en in de
straten van Jeruzalem; toen werden wij met brood verzadigd, en waren vrolijk,
en zagen geen kwaad.
18
Maar van toen af, dat wij opgehouden hebben aan Melecheth des hemels te
roken, en haar drankofferen te offeren, hebben wij van alles gebrek gehad, en
zijn door het zwaard en door den honger verteerd.
19 Ook wanneer wij aan Melecheth des hemels roken en haar drankofferen offeren, maken wij haar gebeelde koeken, om haar af te beelden, en offeren wij haar drankofferen, zonder onze mannen?
Zou het echt een oude reeds bestaande oorsprong hebben waar Jeremia al over sprak en wat JHWH verafschuwde, zie het onderstaand commentaar??
Talmud Mas. Shabbath 119a
"Come, let us go forth to
meet the bride, the queen!" Some [explicitly] read:". . . to meet
Sabbath, the bride, the queen." R. Jannai, [however,] while dressed in his
Sabbath attire used to remain standing and say: "Come thou, O queen, come
thou, O queen!"
Throughout Jewish liturgy, G-d is referred to in two aspects; male and female. Where the Sabbath is concerned, it is often likened to the time when the Shechinah, the female aspect of the Lightforce of the Creator, is betrothed to the male aspect of the Lightforce. In the Shabbat hymn "Lecha Dodi", we are inviting the Shabbat Queen to come to her wedding canopy. When the two aspects of the Lightforce are united, the entire universe is in harmony, allowing for the tremendous Light of Shabbat to be revealed in our world.
Verder zeggen de rabbi’s dat je meer kennis kan krijgen, meer heilig kan worden, door diep te studeren en mediteren
Volgende teksten staan in de zohar 1 van de zg verheven boeken van de talmoeds kabalah
And what is THE WHOLE EARTH IS
FULL OF HIS GLORY? It is all that land which was created in the first day,
which is above, corresponding to the
131
And what is this divine Glory?
This can be explained by a parable: A king had a great lady in his room. She
was loved by all his knights, and she had sons. They all came every day to see
the face of the king, and they blessed him. They asked him: "Our mother,
where is she?" He said to them, "You cannot see her now." They
said; "Blessed is she wherever she is."
What is the meaning of that
which is written FROM ITS PLACE? Because no one knows Its place. This is like a
king's daughter who came from afar, and nobody knew where she came from. When
they saw that she was a fine lady, beautiful and just in all that she did, they
said: "She undoubtedly was taken from the side of the light, for her deeds
give light to the world." They then asked her: "Where are you
from?" She answered: "From my place." They said: "If so,
the people of your place must be great! Blessed are you and blessed is your
place!
Deze vrouw wordt aanbeden, bezongen, en in allerlei rituelen geëerd.
Joodse vrouwen nemen een speciale plaats in op Sabbat door oa twee kaarsen aan te steken, wat volgens de rabbi’s (talmoed) een gebod is, 1 van de drie een mishna’s voor vrouwen op Sabbat.
Het lijkt heel mooi en van JHWH, de rust, het gezin centraal zetten, de zegeningen naar elkaar, het beleven van een speciale band tov de buitenwereld.
Ik dacht een tijdje ’ wat een verspilling van al die jaren dat ik samen met mijn gezin de Sabbat zo niet hebt beleeft’
Maar Sabbat gaat niet over gezellig met elkaar zijn, afgesloten van de boze wereld, (hoewel het door de vreugde met elkaar wel heel gezellig kan zijn)
Als een maaltijd helpt om de Sabbat in te luiden, als start, apart zetten => prima
Het is alleen geen gebod.
Als het helpt om kaarsen aan te steken als herinnering => prima, het is alleen geen gebod
Als het helpt om twee broden onder een kleed te zetten om een verhaal kracht bij te zetten,
=> prima, het is alleen geen gebod enz.enz.
Onderstaand gaat over de koningin bij Shavuot => hoe laag kan je zinken om JHWH’s Woord zo te verzieken.
The Beauty and Power of Shavuot
The Zohar reveals that the
existence of the world was standing in the balance. If the Israelites had not
accepted the Torah then the world would have not existed anymore. Why is this?
Why would a nations acceptance or rejection of a book of wisdom have such
ramifications? Was the destruction of the world a punishment from the Creator
for us mortals not accepting his beloved Torah?
The Torah is a living awesome
force. It holds within it the power that sustains us individually and the
entire world. Amazingly it also holds within it the ability to stave off death
entirely. In giving the Torah the Creator was in essence injecting the world with
his true essence. Furthermore he was giving all of us the ability to control
our lives by connecting through the Torah to his Light, the stronger our
connection the greater the blessings and Light that we draw. Up until that time
the worlds ability to connect to His Light and control their lives was limited.
With this understanding we can
begin to appreciate the great opportunity of this day. We can reconnect with
the Creators essence, which can bestow to us and to the world, abundant Light,
blessings and Life.
This is a beautiful and
revelatory statement. Rabbi Shimon is proclaiming here that if we connect to
Shavuot we are guaranteeing ourselves a peaceful and blessed life for the
entire year. What an amazing gift! And as is true in all spiritual things the
greater our understanding and joy of this amazing gift the greater the Light,
which we draw from it, is.
Ketura tevens Hagar was (vrouwen Abraham)
Ruth niet een Moabitische was maar in werkelijkheid een Israëlische
Hoe anders zegt JHWH het in Deut. 16
Exod.12[48] Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en den HEERE het pascha
houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome
hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands;
maar geen onbesnedene zal daarvan eten.
49 Enerlei wet zij voor den ingeborene, en den vreemdeling, die
als vreemdeling in het midden van u verkeert.
Num.15[14Wanneer ook een vreemdeling bij u als vreemdeling verkeert, of
die in het midden van u is, in uw geslachten, en hij een vuuroffer zal bereiden
tot een liefelijken reuk den HEERE; gelijk als gij zult doen, alzo zal hij
doen.
15 Gij, gemeente, het zij ulieden en den vreemdeling, die als
vreemdeling bij u verkeert, enerlei inzetting: ter eeuwige inzetting bij uw
geslachten, gelijk gijlieden, alzo zal de vreemdeling voor des HEEREN
aangezicht zijn.
16 Enerlei wet en enerlei recht zal ulieden zijn, en den
vreemdeling, die bij ulieden als vreemdeling verkeert.
De allerlaatste
daad van deze raad was het inbrengen van de hilel kalender wat oa een
berekening is van de nieuwe maan, maar ook van de feesten.
Verder werd bepaald
dat zelfs indien een rabbie zegt dat rechts links is en zwart rood, dit zo moet
worden opgevolgd daar het niet belangrijk is wat goed is of wat fout, maar
omdat een rabbie de goddelijke vertegenwoordiging is van de Tora.
Tevens is
vastgelegd dat er niet 1 Tora is maar twee, dat de rabbies als zijnde goddelijk
de Tora kunnen uitleggen op hun eigen manier (zelfs als dit het
tegenovergestelde zegt)
Dat de
schriftelijke (die van JHWH naar Mozes) niet kan worden uitgelegd zonder de
mondelinge (hoewel deze dus sinds 200 ook op diverse schrift staat) wat inhoud
dat wat er in het Woord staat in code staat en alleen te lezen en uit te leggen
is door de huidige farizeeën.
Nabrander: Veel kan ik er nog meer over zeggen, maar ik vond dit wel genoeg.
Er staan ook goede dingen beschreven in de Talmoed en ik wil het ook niet hebben over de oprechten die werkelijk JHWH willen zoeken, maar de vraag is, is Gods Woord voldoende voor ons staat daar alles in ? of hebben wij aanvullingen of wijzigingen nodig van mensen die Jeshua verwerpen, geschiedenissen verdraaien, en hele volkstammen onder de duim houden?
Af en toe doe ik hier sarcastisch, maar Gods Woord word door de talmoed en zijn gebruikers tot nul gereduceerd.
Dat zou voor een ieder die zegt bij de God van Israël te willen horen, JHWH, de Schepper van alle dingen, als een grove belediging van zijn Woord en Zijn majesteit moeten gelden.
Wat willen wij geloven ; Zijn Woord of overleveringen en tradities en sprookjes van mensen.
In de vertalingen
staat doe wat zij zeggen, maar bij
bestudering van de werkelijke tekst blijkt er te staan doe al wat HIJ zegt, doelende op MOZES en de Torah
van JHWH.
Kies dan voor de God van uw vaderen, lees zelf de hele Torah.
De vele wetten die erbij zijn gekomen vanuit het Judaisme worden takenot genoemd en staan boven de wetten van God, precies zoals dat de Roomse kerk de wetten van God heeft afgeschaft en eigen wetten in de plaats heeft gegeven. Als de RK in de tijd van Jeshua had bestaan, dan was Jeshua niet alleen tegen de Fairzeen of sadduceeën in gegaan. Maar dat waren de religieuzen van die tijd, hoe dan ook;
Daarom lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel
SHALOM Raymond
Reacties
Een reactie posten