Doorgaan naar hoofdcontent

De Talmud en Judaisme


 


In het Judaïsme zijn een aantal boeken die men hanteert als zijnde 'heilige boeken'.

Ze geven de indruk dat dit boeken zijn geïnspireerd door JHWH zelf of door zijn Geest.

Is dit het geval of zijn het werken van mensen, die zelfs deze werken hoger denken te zetten als de Torah en of de hele Bijbel !!

Kan het zijn dat de mensen die de talmoed hebben geschreven ook waren geïnspireerd zoals de Profeten of zoals Mozes?

Kan het zijn dat Mozes een mondelinge wet heeft doorgegeven naast de Torah?

Wat is de beïnvloeding of anders gezegd, misleiding van dit soort werken?

Ik doe deze studie vanwege de invloeden die het Judaïsme heeft op het Joodse volk maar ook oa gelovigen in Jehoshua, Yeshua, (Jezus).

 NOOT: Net als al mijn andere studies wordt mijn onderzoek bepaald door wat de Bijbel = Tenach en NT en alleen de Bijbel hiervan vermeld.

Voor de teksten en of commentaren gebruikt van de Talmoed of orale wet, is het mijn advies dit even ter kennisgeving aan te nemen , en meteen weg te gooien.

Waarom? het gaat tegen het Woord van God in die de zegen en vloek diverse keren benadrukte bij Mozes en bij Jozua, Het is niemand toegestaan om iets van het Woord af te halen maar ook niet toe te voegen, maar dat schijnt de standaard werkwijze van religies te zijn.

Nogmaals het is niemand toegestaan tenzij je onder de vloek wilt staan, JHWH zegt kies het leven, kies de Torah.

Het is mijn overtuiging dat het feit dat mensen deze teksten interpreteren als juist zijnde onderdeel of zelfs de Wijsheid van JHWH zou zijn, een misleiding geeft die op het zelfde niveau staat als de heidense afgoden en traditie die is overgeleverd vanuit het heidendom en gepraktiseerd wordt in het huidige christendom, of bijvoorbeeld het geloof in allah, de maangod van islam.

Mag ik dit zo vergelijken, mag ik deze ‘harde’ conclusie zo neer zetten,  =>  Als de talmoed brengers onschuldig waren misschien niet, maar dit is een heel sterk staaltje van de antichrist die net als in de dagen van Jeshua het volk allerlei wetten oplegde en de toegang tot Gods Koninkrijk onmogelijk maakte, dus dit is geheel mijn verantwoording, maar wel een die gebaseerd is op Gods Woord.

In alle handelingen van Yeshua beschreven in het zg nieuwe testament gaat Hij tegen de gebruiken in van de toenmalige heersende religie, de tradities en regels uit Judaïsme.

 Uit Wikipedia: 

De talmoed wordt vanwege zijn omvang meestal als een serie boeken uitgegeven. De talmoed bestaat uit:

de misjna; dit zijn de commentaren op de Tenach, schriftelijk vastgelegd rond 200 van de gangbare jaartelling.

de gemara; dit zijn de commentaren op de misjna.

Jeruzalemse en Babylonische talmoed

Men maakt onderscheid tussen de Babylonische talmoed (talmoed bavli) en de Jeruzalemse talmoed (talmoed Jeroeshalmi). Hoewel ze allebei dezelfde mishna als kern hebben zijn de commentaren hierop, de gemara's, verschillend.

De Babylonische talmoed wordt het meest gebruikt, en is tussen ca. de jaren 500 en 1000 vastgelegd in Mesopotamië, waar in die periode vele bloeiende joodse gemeenschappen gevestigd waren. Deze is verreweg de uitgebreidste en populairste Talmoed. In de Middeleeuwen zijn nog commentaren toegevoegd van belangrijke rabbijnen. De joodse mystieke traditie vastgelegd in de Kabbala put voornamelijk uit de talmoed Bavli.

De Jeruzalemse talmoed is in Tiberius ontstaan, de naam Jeruzalem is toegevoegd om het wat meer ‘ body’ te geven, en vastgelegd rond 350. Deze gaat voornamelijk in op commentaren over de Mozaïsche wetten die handelen over het agrarische landgebruik en de reinigingswetten in de tempeldienst. Nadat Jeruzalem en de Tempel verwoest waren door de Romeinen verloor de talmoed Jeroeshalmi veel van zijn relevantie.

De uitleg uit Wikipedia geeft het al aan, en eigenlijk kan ik nu stoppen, maar de Bijbel moet het antwoord geven.

WP zegt dus dat de talmud bestaat uit commentaren op Tenach, door mensen die:

(ik geef er steeds maar drie anders bevat deze studie honderden blz)

(Excuses voor de Engelse vertaling ik heb geen Nederlandse)

A) zichzelf hun werken vol trots boven het Woord van JHWH zetten.

=> Enkele voorbeeld teksten:

 Talmud - Mas. Eiruvin 21b

Raba made the following exposition: What is the purport of the Scriptural text: And, furthermore my son, be admonished: Of making many books etc.?13 My son, be more careful14 in [the observance of] the words of the Scribes than in the words of the Torah, for in the laws of the Torah there are positive and negative precepts;15 but, as to the laws of the Scribes, whoever transgresses any of the enactments of the Scribes incurs the penalty of death . In case you should object: If they are of real value why were they not recorded [in the Torah]? Scripture stated: Of making many books there is no end.13

Talmud - Mas. Berachoth 4b

And whosoever transgresses the words of the Sages deserves to die. Why this difference that, in other cases, they do not say he deserves to die, and here they do say he deserves to die? If you wish, I can say because here there is danger of sleep overpowering him. Or, if you wish, I can say because they want to exclude the opinion of those who say that the evening prayer is only voluntary.1 Therefore they teach us that it is obligatory. 

And much study is a weariness of flesh.13 R. Papa son of R. Aha b. Adda stated in the name of R. Aha b. Ulla: This16 teaches that he who scoffs at the words of the Sages will be condemned to boiling excrements . Raba demurred: Is it written: scoffing? The expression is ‘study’!17 Rather this is the exposition: He who studies

=> Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met dit soort ?@?%#$?? Onzin, waaruit al blijkt dat ze (rabbies) onderling het niet eens zijn (hoezo onfeilbaar geïnspireerd), maar we gaan door.

B) mensen die eigen wetjes maken en die boven JHWH Wetten stelt

=> enkele voorbeeld teksten:

Talmud - Mas. Yevamoth 121a

significant are the words of the Sages who ruled [that if a man fell into] water which has [a visible] end, [his wife] is permitted [to marry again; but if into] water which has no [visible] end, she 

Talmud - Mas. Gittin 57a

Whoever mocks at the words of the Sages is punished with boiling hot excrement . Observe the difference between the sinners of Israel and the prophets of the other nations who worship idols. It has been

Talmud - Mas. Kiddushin 50a

it is a religious duty to obey the words of the Sages ! But, said R. Joseph, [it is deduced] from the following: If one betroths a woman and [then] declares, I thought her to be a priest's daughter, whereas she is

=> wederom; de talmud staat vol met dit soort ‘wijsheden’ van oude mannen met witte baarden, die haaks op het Woord van JHWH staan.

C) door eigen aanvullingen JHWH Woord verkrachten

=> enkele voorbeeld teksten:

Talmud - Mas. Sanhedrin 58b 

Resh Lakish also said: A heathen who keeps a day of rest, deserves death, for it is written, And a day and a night they shall not rest,36 and a master has said: Their prohibition is their death sentence.

=> Commentaar op loofhutten feest Leviticus 23:40

 the lulab is obligatory only on the first day of the festival, since it says, And ye shall take you on the first day, etc., but that on all the remaining days the obligation has only the force of Rabbinic authority.l R. Simeon b. Halafta in the name of R. Aha said that R. Joshua actually held the same view as R. Johanan, and the reason why he acted differently was because it is written, ’ The words of the wise are as goads... They are given from one shepherd’; that is, the words of the Torah and the words of the Sages have been given from the same shepherd.2 And more than of them, my son, be careful3; of making many books there is no end; and much study is a weariness of the flesh (Eccl. XII, 12). ’And more than of them, my son, be careful,’ means: More than of the words of the Torah be careful of the words of the Scribes.

Talmud - Mas. Sanhedrin 97A

 R. Kattina said : Six thousand years shall the world exist, and one [thousand, the seventh], it shall be desolate, as it is written, And the Lord alone shall be exalted in that day.32

Abaye said : it will be desolate two [thousand], as it is said, After two days will he revive us: in the third day, he will raise us up, and we shall live in his sight.33

=> fijn he, verschillende ‘waarheden’ dit soort commentaren gaat een paar blz door!! 

Babylonian Talmud, Baba Mezia 59a-59b

 Rabbi Eliezer then said to the Sages: `If the Halakhah is in accordance with me let it be proved directly from Heaven.' Suddenly a heavenly voice went forth and said to the Sages, `Why are you disputing with Rabbi Eliezer? The Halakhah is in accordance with him in all circumstances!' Rabbi Yehoshua rose to his feet and quoted a portion of a verse (Deuteronomy 30:12), saying, The Torah is not in heaven!

The Gemara interrupts the Baraita and asks for a clarification: What did Rabbi Yehoshua mean when he quoted the Scriptural verse that the Torah is not in heaven? 

Rabbi Yirmeyah said in reply: Since God already gave the Torah to the Jewish people on Mount Sinai, we no longer pay attention to heavenly voices that attempt to intervene in matters of Halakhah. For You, God, already wrote in the Torah at Mount Sinai (Exodus 23:2), After the majority to incline. 

Geïnspireerd door JHWH’s Geest? 

Moet ik het op dit punt nog hebben over eventuele inspiratie van de Heilige Geest in de talmoed?

JHWH is voor mij een GOD van orde, niet van tientallen commentaren op Zijn eigen Woord!!   De talmoed geeft commentaren tussen twee groepen die het niet eens zijn met elkaar, verder geven alle Profeten van JHWH aan dat het Woord van GOD kwam; en zei……wat een verschil!

Deze wijs(neuzen) geven alleen aan dat hun commentaar of die commentaar of……. De beste is.

 Mozes als orale wetgever?  => Wat zegt de Bijbel 

Ex.24:12 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Kom tot Mij op den berg, en wees aldaar; en Ik zal u stenen tafelen geven, en de wet, en de geboden, die Ik geschreven heb, om hen te onderwijzen. hier geen melding van een mondelinge wet, sterker nog in de gehele Bijbel staat er nergens een vermelding of verwijzing naar.

 In 2 Kon.22:8 en  2kron.34:15 wordt melding gemaakt dat de Wet na 75 jaar wordt gevonden.

De Wet was compleet vergeten en verloren en werd gevonden door tempel priesters.

Hetzelfde nog eens 30 jaar zonder Wet, na de dood van koning Josia

Nu staat er dus, dat de geschreven Wet 2 periodes, 1 van 30 en 1 van 75 jaar compleet is vergeten.

De claim van de rabbi’s dat Mozes mondelinge wet na of in deze perioden dus wel werd herinnerd  is gewoon het  9de 10de en 11de wereldwonder tegelijk!!

Verder zeggen de rabbi’s dat de mondelinge wet door Mozes ook op de berg Sinai is gegeven, maar  als je deze zg wet leest lees je allerlei commentaren van rabbi’s die het niet eens zijn met elkaar over de onderwerpen.

Maar geen nood, de verklaring van de rabbies over al die onenigheden is, dat het allemaal woorden zijn van god. (welke god vraag ik mij dan af??)

 1 ding valt op, de Bijbel herhaalt steeds de woorden in ongeveer dezelfde strekking als en de Heer sprak tot Mozes of de Heer riep tot hem.

Hoe anders in de talmoed waar het gaat om de mening van rabbi die en zus en zo en…..                         

Talmoed en occultisme 

Rabbi’s Natan ontmoeting met Elia,-, deze rabbi is 1 van de zeer vele die zo’n ontmoeting beschrijven, waar ze discussies over hun eigen meningen in de talmoed hebben, en waar ze dan ook vaak als overwinnaar en de intelligentste uit de bus komen.

Rabbi Natan asked Elijah about the debate between Rabbi Eliezer and Rabbi Yehoshua. He said to him: What did the Holy One, blessed be He, do at that time when Rabbi Yehoshua refused to heed the heavenly voice? In reply, Elijah said to Rabbi Natan: God smiled and said: `My sons have defeated Me, My sons have defeated Me! God's sons defeated Him? with their arguments. Rabbi Yehoshua was correct in his contention that a view confirmed by majority vote must be accepted, even where God Himself holds the opposite view.

Noot: het feit dat de Bijbel aangeeft dat een aantal keren uit de Hemel door JHWH naar mensen op aarde werd gesproken wordt hiermee dus weerlegt en niet geaccepteerd door Judaïsme.

Hier zou JHWH dus zelf gezegd hebben dat een mens Hem verslagen zou hebben!!!!!!!!!!!!

Talmud - Mas. Baba Metzia 59b

Why do ye dispute with R. Eliezer, seeing that in all matters the halachah agrees with him! But R. Joshua arose and exclaimed: It is not in heaven.4 What did he mean by this? Said R. Jeremiah: That the Torah had already been given at Mount Sinai; we pay no attention to a Heavenly Voice, because Thou hast long since written in the Torah at Mount Sinai, After the majority must one incline

Talmud Shabbat 119a

Shabbat is compared esoterically to a bride given to us by God, whom we long for her arrival -

Though some do open the door, the common custom is just turn around toward the door 

Rabbi Shraga Simmons http://judaism.about.com/library/3_askrabbi_o/bl_simmons_shabbatqueen.htm

The Liturgy treats the Sabbath as a bride and queen, or, as we see in the Mishneh Torah, a king. 

Bovenstaand gaat over de koningin sabbat, de koningin, shechina, of de vrouwelijke kant van god  klinkt erg mooi maar waar komt het vandaan? (Melecheth is koningin) 

Jer.7[ 18]  De kinderen lezen hout op, en de vaders steken het vuur aan, en de vrouwen kneden het deeg, om gebeelde koeken te maken voor de Melecheth des hemels, en anderen goden drankofferen te offeren, om Mij verdriet aan te doen. 

Jer.44[ 17Maar wij zullen ganselijk doen al hetgeen uit onzen mond is uitgegaan, rokende aan Melecheth des hemels, en haar drankofferen offerende, gelijk als wij gedaan hebben, wij en onze vaders, onze koningen en onze vorsten, in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem; toen werden wij met brood verzadigd, en waren vrolijk, en zagen geen kwaad.

18 Maar van toen af, dat wij opgehouden hebben aan Melecheth des hemels te roken, en haar drankofferen te offeren, hebben wij van alles gebrek gehad, en zijn door het zwaard en door den honger verteerd.

19 Ook wanneer wij aan Melecheth des hemels roken en haar drankofferen offeren, maken wij haar gebeelde koeken, om haar af te beelden, en offeren wij haar drankofferen, zonder onze mannen?

Zou het echt een oude reeds bestaande oorsprong hebben waar Jeremia al over sprak en wat JHWH verafschuwde, zie het onderstaand commentaar??

Talmud Mas. Shabbath 119a

 I made it a festive day for the scholars. Raba said: May I be rewarded for that when a disciple came before me in a lawsuit, I did not lay my head upon my pillow before I had sought [points in] his favour.1 Mar son of R. Ashi said: I am unfit to judge in a scholar's lawsuit. What is the reason? He is as dear to me as myself, and a man cannot see [anything] to his own disadvantage.

 R. Hanina robed himself and stood at sunset of Sabbath eve [and] exclaimed, "Come and let us go forth to welcome the queen Sabbath." 2 R. Jannai donned his robes, on Sabbath eve and exclaimed, "Come, O bride, Come, O bride!"

 Rabbah son of R. Huna visited the home of Rabbah son of R. Nahman, [and] was offered three se'ahs of oiled cakes. "Did you know that I was coming?" asked he. Are you then more important 3 to us than it [the Sabbath]? replied he.

 En nogmaals: Talmud - Mas. Baba Kama 32b

"Come, let us go forth to meet the bride, the queen!" Some [explicitly] read:". . . to meet Sabbath, the bride, the queen." R. Jannai, [however,] while dressed in his Sabbath attire used to remain standing and say: "Come thou, O queen, come thou, O queen!"

 Bij een vraag aan een rabbi (op chabbad.org) over de betekenis van de sabbatkoningin zei hij onlangs tegen mij :

Throughout Jewish liturgy, G-d is referred to in two aspects; male and female. Where the Sabbath is concerned, it is often likened to the time when the Shechinah, the female aspect of the Lightforce of the Creator, is betrothed to the male aspect of the Lightforce. In the Shabbat hymn "Lecha Dodi", we are inviting the Shabbat Queen to come to her wedding canopy. When the two aspects of the Lightforce are united, the entire universe is in harmony, allowing for the tremendous Light of Shabbat to be revealed in our world.

Verder zeggen de rabbi’s dat je meer kennis kan krijgen, meer heilig kan worden, door diep te studeren en mediteren 

Volgende teksten staan in de zohar 1 van de zg verheven boeken van de talmoeds kabalah

 130

And what is THE WHOLE EARTH IS FULL OF HIS GLORY? It is all that land which was created in the first day, which is above, corresponding to the Land of Israel, full of the divine Glory. And what is it? Wisdom (Chokmah), as it is written: "Honor (kavod, Glory) of the wise will inherit." And it is said: "Blessed be the Glory of God from Its Place."

131

And what is this divine Glory? This can be explained by a parable: A king had a great lady in his room. She was loved by all his knights, and she had sons. They all came every day to see the face of the king, and they blessed him. They asked him: "Our mother, where is she?" He said to them, "You cannot see her now." They said; "Blessed is she wherever she is."

 132

What is the meaning of that which is written FROM ITS PLACE? Because no one knows Its place. This is like a king's daughter who came from afar, and nobody knew where she came from. When they saw that she was a fine lady, beautiful and just in all that she did, they said: "She undoubtedly was taken from the side of the light, for her deeds give light to the world." They then asked her: "Where are you from?" She answered: "From my place." They said: "If so, the people of your place must be great! Blessed are you and blessed is your place!

 Deze vrouwelijke god / bruid heeft zeer veel overeenkomsten met de heidense moeder gods

Deze vrouw wordt aanbeden, bezongen, en in allerlei rituelen geëerd.

Joodse vrouwen nemen een speciale plaats in op Sabbat door oa twee kaarsen aan te steken, wat volgens de rabbi’s (talmoed) een gebod is, 1 van de drie een mishna’s  voor vrouwen op Sabbat.

Het lijkt heel mooi en van JHWH, de rust, het gezin centraal zetten, de zegeningen naar elkaar, het beleven van een speciale band tov de buitenwereld.

Ik dacht een tijdje ’ wat een verspilling van al die jaren dat ik samen met mijn gezin de Sabbat zo niet hebt beleeft’

Maar Sabbat gaat niet over gezellig met elkaar zijn, afgesloten van de boze wereld, (hoewel het door de vreugde met elkaar wel heel gezellig kan zijn) 

Als een maaltijd helpt om de Sabbat in te luiden, als start, apart zetten => prima

Het is alleen geen gebod.

Als het helpt om kaarsen aan te steken als herinnering => prima, het is alleen geen gebod

Als het helpt om twee broden onder een kleed te zetten om een verhaal kracht bij te zetten,

=> prima, het is alleen geen gebod enz.enz. 

Onderstaand gaat over de koningin bij Shavuot => hoe laag kan je zinken om JHWH’s Woord zo te verzieken.

 The Beauty and Power of Shavuot

 In order to connect to the awesome Light of Shavuot we need to understand and appreciate the great opportunity available to us on this day. Many of us know that the Torah was revealed on this day but we do not realize that there was actually much more happening.

The Zohar reveals that the existence of the world was standing in the balance. If the Israelites had not accepted the Torah then the world would have not existed anymore. Why is this? Why would a nations acceptance or rejection of a book of wisdom have such ramifications? Was the destruction of the world a punishment from the Creator for us mortals not accepting his beloved Torah?

 The answer lies in a truer understanding of the Torah. Yes, the Torah is made up of letters words and literal meanings, but, more important than all of that is the essence of the Torah. The essence of the Torah is the Light of the Creator the source of all goodness . 

The Torah is a living awesome force. It holds within it the power that sustains us individually and the entire world. Amazingly it also holds within it the ability to stave off death entirely. In giving the Torah the Creator was in essence injecting the world with his true essence. Furthermore he was giving all of us the ability to control our lives by connecting through the Torah to his Light, the stronger our connection the greater the blessings and Light that we draw. Up until that time the worlds ability to connect to His Light and control their lives was limited. 

With this understanding we can begin to appreciate the great opportunity of this day. We can reconnect with the Creators essence, which can bestow to us and to the world, abundant Light, blessings and Life.

 Also we can begin to understand the amazing statement made by 29/7/04 in the Zohar. The Zohar explains on a deeper level that what happens on Shavuot can be understood as a matrimony. The Kabbalists explain that there are two main spiritual sources named The Holy One blessed be He, and his female counterpart the Shechinah. They connect or separate depending on our spiritual actions when we do positive spiritual actions they unite, and that union draws Light from the supernal worlds, which then flows down to us. If we do negative actions we cause them to separate, this reduces the amount of Light we receive. On Shavuot the amount of Light that is revealed is tremendous, this is described as the marriage and union of The Holy One blessed be He and the Shechinah. This is very beautiful and powerful time.

 One of the best ways to connect to this Light is by staying up the entire night of Shavuot and reading from the Torah. This reveals great Light in the world more specifically through the reading we are preparing and beautifying the Shechinah the Bride for the supernal wedding. Rabbi Shimon in the Zohar says: "Sit beloved, sit and lets prepare the bride on this night, for everybody who connects to her on this night, will be protected for the entire year above and below, and he will complete his year in peace."

This is a beautiful and revelatory statement. Rabbi Shimon is proclaiming here that if we connect to Shavuot we are guaranteeing ourselves a peaceful and blessed life for the entire year. What an amazing gift! And as is true in all spiritual things the greater our understanding and joy of this amazing gift the greater the Light, which we draw from it, is.

 Verder zegt de Talmoed oa in al hun wijsheid dat:

 Sem zoon van Noach tevens Methusalem was

Ketura tevens Hagar was (vrouwen Abraham)

Ruth niet een Moabitische was maar in werkelijkheid een Israëlische

 Zoveel onwaarheden in al die boeken van de talmoed, of kan ik zeggen leugens, en wie was die vader ook al weer van de leugens?

 Wat zijn de invloeden  door al die verzinsels vandaag de dag

 Ik schrijf er een paar oa wijzigen van Gods Feest(tijden)

 Het vieren van hanukkah in december => de herbouw van de tempel was rond 19 Februari en inderdaad wintertijd toen Jeshua in de zuilen van Salomo liep en waarschijnlijk hieraan dacht. December is gekozen als tegenhanger van het christelijke lichtfeest kerst

 Nieuwe maan => is net als de gregoriaanse kalender van te voren berekend, terwijl JHWH zegt dat de nieuwe maan moet worden gezocht, daarom loopt deze data niet gelijk met de werkelijke nieuwe maan (makkelijk te controleren door je hoofd naar buiten te steken de eerstvolgende keer)

 De haggadah met Pesach => 4 bekers, een stoel voor Elia, lamsbotjes, enz enz.

Hoe anders zegt JHWH het in Deut. 16

 Het tijdstip van Pesach => door de berekende nieuwe manen kalender, loopt men het echte Pesach moment, wat op de nieuwe verschenen maan komt, zo goed als ieder jaar mis!!!

 De twee huizen leer : mensen die zich bekeren naar het judaisme behoeven niet de hele wet te doen, voor hen geld de Noachitische wetten =>  wat zegt JHWH

Exod.12[48] Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten.

49 Enerlei wet zij voor den ingeborene, en den vreemdeling, die als vreemdeling in het midden van u verkeert.

 

Num.15[14Wanneer ook een vreemdeling bij u als vreemdeling verkeert, of die in het midden van u is, in uw geslachten, en hij een vuuroffer zal bereiden tot een liefelijken reuk den HEERE; gelijk als gij zult doen, alzo zal hij doen.

15 Gij, gemeente, het zij ulieden en den vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, enerlei inzetting: ter eeuwige inzetting bij uw geslachten, gelijk gijlieden, alzo zal de vreemdeling voor des HEEREN aangezicht zijn.

16 Enerlei wet en enerlei recht zal ulieden zijn, en den vreemdeling, die bij ulieden als vreemdeling verkeert.

 HANDVEST

 De huidige orthodoxe rabbies worden aangewezen van vader op zoon, dit gaat vele eeuwen terug helemaal tot het jaar 300, de toenmalige sanhedrin (farizeeën, erg vreemd trouwens zo’n griekse naam voor een Joodse raad) werd ontbonden omdat zij niet meer in Jeruzalem waren.

De allerlaatste daad van deze raad was het inbrengen van de hilel kalender wat oa een berekening is van de nieuwe maan, maar ook van de feesten.

Verder werd bepaald dat zelfs indien een rabbie zegt dat rechts links is en zwart rood, dit zo moet worden opgevolgd daar het niet belangrijk is wat goed is of wat fout, maar omdat een rabbie de goddelijke vertegenwoordiging is van de Tora.

Tevens is vastgelegd dat er niet 1 Tora is maar twee, dat de rabbies als zijnde goddelijk de Tora kunnen uitleggen op hun eigen manier (zelfs als dit het tegenovergestelde zegt)

Dat de schriftelijke (die van JHWH naar Mozes) niet kan worden uitgelegd zonder de mondelinge (hoewel deze dus sinds 200 ook op diverse schrift staat) wat inhoud dat wat er in het Woord staat in code staat en alleen te lezen en uit te leggen is door de huidige farizeeën.

 Nabrander: Veel kan ik er nog meer over zeggen, maar ik vond dit wel genoeg.

Er staan ook goede dingen beschreven in de Talmoed en ik wil het ook niet hebben over de oprechten die werkelijk JHWH willen zoeken, maar de vraag is, is Gods Woord voldoende voor ons staat daar alles in ? of hebben wij aanvullingen of wijzigingen nodig van mensen die Jeshua verwerpen, geschiedenissen verdraaien, en hele volkstammen onder de duim houden?

Af en toe doe ik hier sarcastisch, maar Gods Woord word door de talmoed en zijn gebruikers tot nul gereduceerd.

Dat zou voor een ieder die zegt bij de God van Israël te willen horen, JHWH, de Schepper van alle dingen,  als een grove belediging van zijn Woord en Zijn majesteit moeten gelden.

Wat willen wij geloven ;  Zijn Woord of overleveringen en tradities en sprookjes van mensen.

 Nu kunt u misschien zeggen; ik ben geen Jood of ik heb niets met de orthodoxe , ik vier alleen  Sabbat of Pascha, luister dan naar Jeshua’s commentaar als Hij reageert op het feit dat de farizeeën op ‘ Mozes’  stoel zitten en als zodanig bepalen wat de uitlegging en uitvoering is van de aanwijzingen en sturing voor het leven (=Torah).

In de vertalingen staat doe wat zij zeggen, maar bij bestudering van de werkelijke tekst blijkt er te staan doe al wat HIJ zegt, doelende op MOZES en de Torah van JHWH.

 Dit artikel is niet bedoeld om groepen te 'kleineren' of iets dergelijks, dit is bedoeld om religie, overleveringen, en traditie te ontmaskeren waar het vandaan komt.

Kies dan voor de God van uw vaderen, lees zelf de hele Torah.

 Voor de zg christenen die zeggen " aha maar ik ben Protestant of ik ben Messiaans of.." zolang als dat u mensgemaakte dogma's aanhoud welke dan ook, boven de instellingen van de God van Israël, bent u gewoon een deel van 1 van de vele religies, net als dat Judaisme een religie is maar geen deel van het Israël van God. 

De vele wetten die erbij zijn gekomen vanuit het Judaisme worden takenot genoemd en staan boven de wetten van God, precies zoals dat de Roomse kerk de wetten van God heeft afgeschaft en eigen wetten in de plaats heeft gegeven. Als de RK in de tijd van Jeshua had bestaan, dan was Jeshua niet alleen tegen de Fairzeen of sadduceeën in gegaan. Maar dat waren de religieuzen van die tijd, hoe dan ook;

Daarom lees uw Bijbel, volg Hem na en bepaal uw doel

SHALOM Raymond

Reacties